Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Volgens mij werken mijn remmen niet goed meer' Max Verstappen
Max Verstappen

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Volgens mij werken mijn remmen niet goed meer'

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Volgens mij werken mijn remmen niet goed meer'

Tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Sakhir hebben we de heren weer gehoord via de boordradio. De Formule 1-coureurs rijden op een aangepaste lay-out van Bahrain International Circuit, die nog wel eens voor verwarring wilde zorgen. Daarnaast verliep alles bij Red Bull Racing niet vlekkeloos terwijl ze George Russell zijn eerste sessie voor Mercedes af zagen sluiten op P1.

Eerst luisteren we echter naar bij Carlos Sainz. De McLaren-coureur was een van de eerste coureurs die minuten maakte op het relatief korte circuit. Een volledige ronde werd in de eerste vrije training al verreden in 54 seconden. Sainz was nog gewend aan de lay-out van vorig weekend, bleek snel: 'Dus ik moet hier links? Ja, oké', grapte hij.

Pietro Fittipaldi, die dit weekend de plaats van Romain Grosjean inneemt bij Haas, moest niet alleen wennen aan het circuit, maar ook aan de Formule 1-auto. De eerste vrije training is immers zijn eerste sessie in een 2020-bolide. '****, ik heb deze bandenset verpest', meldde de Braziliaan nadat hij zich verremde. Fittipaldi sloot de sessie als negentiende af.

Red Bull-duo met kwaaltjes

Red Bull Racing kende een prima eerste training. Max Verstappen wist de tweede plaats te bezetten, achter Russell. Achter Verstappen bevond zich Alexander Albon. Ze wisten beiden binnen drie tienden van de snelste tijd te komen, maar hier kwam het nodige bij kijken. 'Volgens mij werken mijn remmen niet goed meer', klaagde stappen halverwege de sessie.

Het ging Verstappen niet altijd even goed af gedurende de middagsessie. Enige tijd later sprak hij van stuurproblemen: 'Ik weet niet waarom, maar mijn stuur hing wat naar rechts toen ik door de bochten heen ging.' In de tweede sector, het enige bochtige gedeelte van de aangepaste lay-out van Bahrain International Circuit, verloor de Limburger tijd.

Later ging Albon de fout in. Bij het uitkomen van bocht 3 verloor de Thai de controle over het stuur. Hij belandde zijwaarts op het circuit maar wist zijn RB16 wel uit de barrières te houden. Hij dook aan het einde van die ronde echter wel meteen de pitstraat in: 'Ik heb vrij veel last van vibraties.'

Hoofdrolspeler Russell

Russell mag de hoofdrolspeler van de sessie genoemd worden. In een bolide waar hij geen ervaring mee heeft, wist hij meteen de snelste tijd van de sessie te klokken. We luisteren met hem mee tijdens zijn eerste meters voor Mercedes: 'Hoe ging het met DAS in de laatste bocht?', vroeg hij aan de Duitse renstal. 'DAS voelt goed, alles oké', kreeg hij terug.

'Er waait heel veel zand het circuit op bij bocht zes', hoorden we hem niet veel later melden aan de pitmuur. Naast de relatief gladde omstandigheden in bocht zes had Russell het ook moeilijk in de eerste bocht: 'Ik heb een beetje moeite met terugschakelen. Daar blokkeren de achterwielen te erg.'

Russell is met 1 meter 87 een van de langere heren van het circuit. Mercedes heeft weliswaar het stoeltje van Lewis Hamilton (1 meter 74, red.) aangepast, maar het zat nog niet helemaal naar behoren: 'We moeten het hebben over mijn stoeltje. Ik krijg nu last van mijn schouders.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws