GPDA-voorzitter Wurz ziet crash Verstappen-Hamilton als race-incident Max Verstappen
Max Verstappen

GPDA-voorzitter Wurz ziet crash Verstappen-Hamilton als race-incident

GPDA-voorzitter Wurz ziet crash Verstappen-Hamilton als race-incident

De crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton is een race-incident, zo luidt de mening van Grand Prix Drivers' Association-voorzitter Alexander Wurz. De Oostenrijker denkt dat het lastig is om écht een schuldige te kunnen aanwijzen voor het incident tijdens de eerste ronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Verstappen viel door contact met de Mercedes-coureur uit en kreeg een impact van 51G te verduren door het ongeval.

‘Dit is een race-incident, maar dat is mijn persoonlijke mening. Wat gebeurde op Silverstone, is dat je twee coureurs hebt die hard racen en dan is er contact. Daarom is het in mijn ogen een race-incident', aldus Wurz. 'Je hebt altijd een soort percentage waarnaar wordt gekeken wie schuldig is, maar dat was in dit geval niet duidelijk voor mij.’

'Reglementen omtrent incidenten worden duidelijker'

‘Er zijn wel duizend mogelijkheden waarop contact tussen coureurs kan ontstaan', vertelt Wurz in gesprek met Sky Sports F1. Hij is blij dat de regels omtrent contact tussen coureurs steeds duidelijker wordt: 'Het is anders dan in het verkeer (op straat in het normale leven, red.), maar gelukkig worden de regels steeds strikter en duidelijker. Dat is in het belang van iedereens veiligheid.’

‘We zijn hier om te racen', gaat de oud Formule 1-coureur van onder andere McLaren en Williams verder. 'De betekenis van racen is dat je het tegen elkaar opneemt en in dit geval was er contact. Dat gebeurt. Sinds het racen werd uitgevonden hebben we al zulke dingen gezien tussen de grote Ayrton Senna en Alain Prost en nu met Max (Verstappen, red.) en Lewis (Hamilton, red.).’

Wurz over samenwerking GPDA en FIA

Volgens Wurz doen de stewards wel goed hun werk. Hij begrijpt de kritiek die soms kan ontstaan, maar verklaart dat je niet voor ieder voorval reglementen kan hebben: ‘Kan je regels maken voor ieder incident? Ik denk het niet. Dit is waarom er drie stewards zijn en nog een coureurssteward ernaast om het vier stewards te maken. Zij kunnen dan naar de beelden kijken en krijgen mogelijk ook inzage in de data van de coureurs.’

‘Dat is een proces dat wordt bekritiseerd, zoals je ook ziet bij het voetbal, maar over het algemeen werkt het vrij goed en het wordt ook steeds meer consistent', zo ziet Wurz. als voorzitter van de GPDA is hij dan ook blij met de rol van de FIA in het onderzoeken van incidenten en de samenwerking tussen de twee organisaties: 'De GPDA werkt dan ook samen met de FIA om te kijken naar de situaties om beter te begrijpen wat wel en niet kan.’ In de ogen van de Oostenrijker gaat dit volgens plan en zoals gewenst.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws