Voorbeschouwing GP Hongarije | Verstappen met Red Bull goede papieren op Hungaroring Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Hongarije | Verstappen met Red Bull goede papieren op Hungaroring

Voorbeschouwing GP Hongarije | Verstappen met Red Bull goede papieren op Hungaroring

De zomerstop van de F1 staat op de stoep, maar voordat we een dikke drie weken zonder vermaak zitten, kijken we nog naar de Grand Prix van Hongarije. Aankomend weekend moeten de coureurs zich de Hungaroring meester maken. Het circuit, dat als een van de technischere circuits van de kalender gezien wordt, biedt een vervolg op de wervelende titelstrijd die momenteel gaande is tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Kan de Nederlander terugslaan na de tik die Hamilton uitdeelde in Groot-Brittannië? Lees het in de voorbeschouwing van F1Maximaal!

Vrijdag, zaterdag en zondag gaan de coureurs de Hungaroring op. Het Hongaarse asfalt werd ook in het door coronavirus-getroffen seizoen niet overgeslagen en is een van de vaste namen op de kalender in de afgelopen jaren. Het nabij Boedapest gelegen circuit werd geopend in 1986 en is sindsdien elk jaar aangedaan door de koningsklasse. Het iets meer dan vier kilometer lange circuit is een populaire bestemming voor de coureurs vanwege de uitdagende lay-out van het circuit en wordt elk seizoen 's zomers bezocht.

De Hungaroring (Foto: Formula One Group)
De Hungaroring (Foto: Formula One Group)

Bijzonder technische Hungaroring

Zoals te zien op de lay-out van de Hungaroring gaan we aankomend weekend kijken naar sessies op een bijzonder bochtig circuit. De start-finishlijn is meteen het langste rechte stuk van het circuit, waar een topsnelheid van 321 kilometer per uur aangetikt kan worden, met ondersteuning van het DRS-systeem. De coureurs remmen in die eerste bocht af tot een snelheid van 100 kilometer per uur en gaan die eerste knik in de derde versnelling in. Lukt een inhaalpoging na het rechte stuk niet dan kunnen coureurs de bolide goed positioneren om nog vóór de linker doordraaier die op bocht 1 volgt een poging te wagen. Na die eerste bocht krijgen de rijders namelijk wederom een mogelijkheid om de DRS te activeren. In 2020 hebben we hierdoor enkele mooie acties gezien, onder meer door Sebastian Vettel.

In de zesde versnelling schieten de coureurs door bocht 3 en de eerste bocht van sector 2 wordt tevens in deze versnelling genomen. Daarna gaat de gemiddelde snelheid weer significant omlaag. In de tweede sector is een hoge mate van downforce heel erg belangrijk. Dit deel van de Hungaroring kent maar liefst acht bochten, waarvan drie (bocht 5, 7 en 9) in de vierde versnelling genomen worden en een (bocht 6) zelfs in de derde versnelling. Het snelste punt van de tweede sector wordt bereikt in bochtencombinatie 10-11, waar een topsnelheid van 250 kilometer per uur verwacht wordt. Bocht 11 is voor de rijders de zwaarste bocht van de ronde. Tot wel 4.6 g kan er daar bereikt worden.

In de laatste sector ligt de gemiddelde snelheid wederom laag door drie grote bochten. Bocht 12; 120 kilometer per uur in de derde versnelling. Bocht 13; 105 kilometer per uur in de derde versnelling. Bocht 14; 145 kilometer per uur in de vierde versnelling. Wederom een relatief trage sector dus, die wel uitmondt in het rechte stuk. Het is dus van belang dat met name bocht 14 de bolide stabiel is. Hoe beter daar de exit is, hoe waarschijnlijker de inhaalmogelijkheid aan het einde van het rechte stuk. Zo sluiten de F1-coureurs een rondje in Hongarije af, waarin ze overal geteisterd worden door gecompliceerde bochtencombinaties en vijf flinke rempunten van meer dan 4 g.

F1-teams gaan vol op downforce

De Hungaroring wordt soms ook wel het 'Monaco zonder muren' genoemd. Dit zal in de afstellingskeuzes van de teams zeer duidelijk terug te vinden zijn. In Boedapest zullen de teams zich vooral richten op het creëren van zo veel mogelijk downforce. Omdat alle sectoren veel bochten kennen die op lage- of mediumsnelheid genomen moeten worden, hebben de teams aan rechte lijnsnelheid weinig. Slechts 65 procent van een ronde wordt er vol gas gereden en downforce, balans en stabiliteit zullen dan ook de steekwoorden zijn voor de F1-ingenieurs aankomend weekend.

Verwacht daarom dus maar dikke achtervleugels en voor sommige team extra details op de voorvleugel of vloer in een poging de neerwaartse druk te maximaliseren. Zo ver als in Monaco gaan ze met de afstelling niet, maar ze komen in de buurt. Er zullen in totaal 70 ronden verreden worden gedurende de wedstrijd, elke ronde kent een afstand van 4,3 kilometer. Vorig jaar reed Lewis Hamilton de race uit in een uur en 36 minuten. Met de lagere mate van downforce waarmee de coureurs dit jaar in actie komen, mag verwacht worden dat de wedstrijd iets langer zal duren in 2021.

Tweestopper aantrekkelijk, safety car onwaarschijnlijk

Voorafgaand aan de wedstrijden is het altijd lastig om te bepalen welke strategie de voorkeur zal dragen van de teams. Toch zijn er enkele signalen middels welke te beargumenteren valt dat een tweestopper aankomend weekend aantrekkelijk is. Ten eerste is het in Hongarije rondom de Grand Prix doorgaans warm, de gemiddelde temperatuur gedurende de afgelopen vijf edities was dertig graden. Ook aankomend weekend worden vergelijkbare temperaturen verwacht en dat zal de bandenslijtage niet ten goede komen. Het wordt dan dus waarschijnlijker dat de teams een extra pitstop maken om zo snel mogelijk de eindstreep over te komen.

Daarnaast is de pitstraat in Hongarije relatief kort. Wanneer de coureurs met 60 kilometer per uur de hele pitstraat af willen leggen, kost dat ze zo'n 17,7s. Dit is bijvoorbeeld circa tien seconden minder dan een pitstop kostte in Silverstone. De teams verliezen dus relatief minder tijd als ze besluiten om meer dan eens door de pitstraat te rijden. Een statistiek die een tweestopper weer tegenspreekt is het safety car-gehalte gedurende de meest recente vijf edities. Slechts eenmaal kwam er in het Centraal-Europese land een safety car aan te pas, wat betekent dat de teams vermoedelijk geen 'gratis' pitstop zullen krijgen tijdens de wedstrijd. Anderzijds zullen de teams dus ook minder snel gokken op de safety car en extra lang buiten blijven.

Nog een saillant detail voor aankomend weekend is dat inhalen er lastig gaat worden. Eerder werd dit al onderstreept door Mercedes-teambaas Toto Wolff en Toyoharu Tanabe, technisch directeur bij Honda. Allebei de heren beargumenteerden dat het gebrek aan inhaallocaties betekent dat het team dat op zaterdag goed werk levert, op zondag in het voordeel zal zijn. In de tweede en derde sector wordt het volgen van een andere coureur namelijk lastig, waardoor zelfs mét significante overspeed een inhaalpoging niet zomaar geplaatst is in bocht 1. Voor heren die nog moeite hebben om goed te kwalificeren in 2021, zoals Sergio Perez, zou dat nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Andere rijders, zoals George Russell, zouden hiervan kunnen profiteren.

Verstappen lijkt in het voordeel ten opzichte van Hamilton

Wat gaat deze stop betekenen voor de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton? Puur gekeken naar de technische eigenschappen van het materiaal zou de wedstrijd zich moeten ontplooien in het voordeel van de Limburger. De RB16B heeft op circuits met extreme noodzaak voor neerwaartse druk nou eenmaal meer snelheid. Denk bijvoorbeeld aan de Grand Prix van Monaco waarin Hamilton eigenlijk geen moment aan het podium kon denken, terwijl Verstappen onbedreigd naar de overwinning reed. Valtteri Bottas viel daar weliswaar wat ongelukkig uit vanaf de tweede plek, maar feit blijft dat de balans van de W12 op lagere snelheden niet zo goed is als die van de Red Bull.

Wel moet rekening gehouden worden met Hamilton. De Brit mag dan wel in inferieur materiaal rijden ten opzichte van de Oostenrijkse concurrenten, maar in Hongarije lijkt hij altijd een extra versnelling te vinden. Hij wist de race maar liefst acht keer te winnen en de laatste drie edities van de wedstrijd gingen allen naar hem. Dit is dus van oudsher een circuit waarop hij zich thuis voelt en daarom mag een overwinning voor Red Bull niet automatisch al aangenomen worden. Technisch gezien gaat hij naar Verstappen, maar het zou zomaar kunnen dat Hamilton wat uit de hoge hoed tovert.

Tenslotte mag ook Ferrari niet uit het oog verloren worden aankomend weekend. De SF21 lijkt in hogere temperaturen makkelijker om te kunnen gaan met de diverse bandensets en in Silverstone werd al duidelijk dat de Italiaanse renstal goede stappen aan het zetten is met de 2021-bolide. In Monaco, waar downforce van levensbelang was, kwam Ferrari bovendien uitstekend uit de verf. Wees dus niet verrast als Ferrari aankomend weekend aansluiting vindt bij Red Bull en Mercedes.

F1Maximaal voorspelt 

Zoals voorafgaand aan elk Grand Prix-weekend worden er bij F1Maximaal twee redacteuren aan de tand gevoeld over bij wie het voordeel ligt in de aankomende race. Deze week is het aan Tibbe Dolman en Gino Haverkamp om hun verwachtingen op papier te zetten van wat er gaat gebeuren gedurende het Hongaarse evenement.

Tibbe: 'De Red Bull heeft een iets beter downforcepakket dan Mercedes en ik heb het gevoel dat de achterzijde van de RB16B ook sterker en stabieler is. Daardoor kan Red Bull met een vrij agressieve afstelling rijden, die de auto heel scherp maakt in de snelle bochtencombinaties van de Hungaroring. Daarnaast zal Verstappen zeer gretig zijn om zijn voorsprong op Hamilton in het klassement weer te vergroten. Hij zal willen laten zien dat er geen botsing nodig is om de overwinning met overtuiging te pakken.'

'Hamilton wordt wat mij betreft tweede en zal toch dicht op Verstappen zitten. Door de crash op Silverstone en alle gevolgen van dien, verdween het updatepakket van Mercedes een beetje onder de radar. Met dat pakket is de aerodynamica flink verbetert en heeft men meer speelruimte met de afstelling. We moeten niet vergeten dat de Mercedes niet alleen meer de raket is die het de afgelopen seizoenen was. In de middelsnelle bochten hebben ze terrein gewonnen en dat kan zeer voordelig uitpakken op de Hungaroring.'

'Om eerlijk te zijn zie ik Bottas en Perez niet al te best presteren in Boedapest. Bottas zal net als de afgelopen races rijden alsof de motivatietank bijna leeggelopen is. Perez zal niet opeens een grote stap maken in de kwalificatie en dus zal hij naar mijn idee buiten de top-drie starten. Dat laat ruimte voor een McLaren- of Ferrari-coureur en dan gok ik op Leclerc. Hij liet ongelooflijke snelheid zien op Silverstone en hoewel Ferrari vrij pessimistisch is over Hongarije, denk ik dat ze zullen verrassen. De balans in die auto is echt goed en dat is belangrijk in Boedapest. Op aerodynamisch vlak hebben ze de mogelijkheid om met hoge downforce te rijden. Een goed pakket voor de derde plaats.'

Gino: 'Verstappen is gebrand op een goed resultaat in Hongarije en moet eigenlijk ook wel, vooral omdat de Hungaroring echt een baan voor de RB16B is. Alles wat geen zege is zou ik een teleurstelling vinden en ik denk dat men dat bij Red Bull ook zo zie. Het is gewoon het te kloppen team.'

'Hamilton gaat altijd goed in Hongarije en verwacht ik dan ook op P2. Verstappen en Hamilton zijn al het hele jaar een klasse apart en dat is op de Hungaroring niet anders. De Hungaroring lijkt overigens erg op Monaco qua type circuit, maar dan minder extreem natuurlijk. Gezien Ferrari klaarblijkelijk een goed pakket heeft voor dergelijke banen, zie ik Leclerc wel als derde over de meet komen.'

Wil je laten weten wat jij aankomend weekend verwacht? Registreer je hier en praat mee!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws