Palmer: 'Verstappen kwam door overstuur buiten de baan terecht' Max Verstappen
Max Verstappen

Palmer: 'Verstappen kwam door overstuur buiten de baan terecht'

Palmer: 'Verstappen kwam door overstuur buiten de baan terecht'

Vlak voordat Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Bahrein bij zijn inhaalactie op Lewis Hamilton buiten de baan kwam, had hij een groot overstuurmoment. Volgens Jolyon Palmer zorgde dat er voor dat de Nederlander zich niet hield aan de track limits, waardoor hij zijn net verkregen P1 moest teruggeven aan de Mercedes-coureur.

Op de officiële website van de Formule 1 analyseert oud Formule 1-coureur Jolyon Palmer, die in 2016 en 2017 voor Renault reed, de inhaalpoging van Verstappen. Dat doet hij met ondersteuning van live onboardbeelden, die hij stop zet op het moment dat Verstappen de bewuste vierde bocht uitstuurt. 'Tot dit moment zag alles er goed uit. Bij het uitkomen zou hij wat wijd gaan, maar wel nog op de kerb blijven en dus zou dat oké zijn. Alles onder controlle, Max zat in principe volledig voor Hamilton.'

Bij het uitkomen van de knik ging het echter mis. 'Eén groot probleem: het stuur, dat naar links wijst', constateert hij. Te zien is hoe Verstappen vrijwel volledig naar links stuurt op het moment dat hij de bocht wil uitkomen. Dat terwijl de knik helemaal niet naar links gaat. 'Hij had een enorm overstuurmoment. Dat moment trok hem direct buiten de baan en dus buiten de track limits.'

Door het overstuurmoment kwam Verstappen met vier wielen buiten de baan. Volgens Palmer is het dan ook terecht dat de Nederlander zijn positie moest teruggeven aan Hamilton. 'Ja, hij zat er min of meer voor, maar had de inhaalactie nog niet voltooid. Je kunt beredeneren dat hij door die snelheid Hamilton kon passeren, maar dat die snelheid dus ook voor het overstuurmoment zorgde.'

'Verstappen had blijvend voordeel'

Palmer komt ook terug op de onduidelijkheid over de track limits. De wedstrijdleiding zou in principe niet letten op het negeren van daarvan in bocht 4, Hamilton ging tot ongeveer halverwege de race 29 keer buiten de baan op dat stuk, maar leek van mening te veranderen toen er bij zowel Hamilton als Verstappen enige onenigheid onstond over de boordradio over die track limits. Palmer: 'Er zou alleen gehandhaafd worden op een blijvend voordeel.'

Dat blijvende voordeel had Hamilton niet of nauwelijks, ondanks dat hij structureel de track limits van bocht 4 negeerde. 'Hij zou ongeveer een tiende per ronde daarmee winnen', zegt Palmer. Dat valt te verwaarlozen volgens hem. 'Verstappen daarentegen had dus wel een blijvend voordeel, omdat hij een inhaalactie deed met vier wielen buiten de baan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws