Max Verstappen heeft nipt naast zijn vierde poleposition van 2025 gegrepen. Oscar Piastri troefde hem bij het vallen van de vlag af, waardoor het nu 3-3 staat. Verstappen geeft wel toe dat hij bewust ervoor gekozen heeft om de kwalificatie niet te maximaliseren, om daar in de race van te kunnen profiteren. De wereldkampioen gaf ondanks de nederlaag in de kwalificatie een van zijn positiefste interviews van het jaar.
Verstappen maakte bij Viaplay wel meteen duidelijk waardoor hij naast de poleposition greep. 'We oververhitten onze banden gewoon te veel. Op een C6-band is dat een nog groter probleem. Dat houdt ons wel een beetje tegen', vertelt de Limburger, die door Chiel van Koldenhoven gevraagd wordt of die band te zacht is voor Red Bull Racing. 'Ja', luidt het duidelijke antwoord. Verstappen geeft daarmee ook aan dat hij de prijs betaalt voor het beleid van Pirelli.
Verstappen laat poleposition schieten
Hoewel McLaren dit jaar domineert, greep de bandenfabrikant de wat saaie Grand Prix van Japan aan, met een zege voor Verstappen, om het roer om te gooien. Pirelli wil dolgraag richting tweestoppers, en besloot daarom zachte banden mee te nemen naar Miami en Imola. De C6-banden waren eigenlijk voor Monaco bedoeld, maar worden dus nu al in Noord-Italië ingezet. Dat levert McLaren een duidelijk voordeel op, aangezien Verstappen met de C5-banden vermoedelijk wél poleposition had kunnen pakken.
McLaren is op de zachte banden duidelijk sneller dan op de mediumbanden, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld Red Bull en Mercedes. Toch gebruikte Verstappen die snellere mediumbanden in Q3 niet om McLaren aan te vallen. 'Ja', zo beaamt Verstappen dat de mediumbanden in de kwalificatie sneller geweest zouden zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We moeten ook aan de race denken', legt de 27-jarige uit. 'Het is fijn om op poleposition te staan, maar die paar keer dat ik op pole stond, heb ik er niet veel aan gehad.' In Japan wist Verstappen zijn poleposition nog om te toveren tot een overwinning, maar in Saoedi-Arabië en Miami ging Piastri er uiteindelijk met de overwinning vandoor. 'We moeten zorgen dat we gewoon de beste race rijden', waarbij Verstappen voor het eerst open lijkt te houden of hij McLaren kan aanvallen. Bij de start zullen Piastri en Verstappen hoogstwaarschijnlijk de nieuwe mediumbanden gebruiken.
Goed gevoel
Verstappen toonde zich in de rest van het interview opvallend positief over het gevoel met de RB21. 'We hadden rode vlaggen en moesten veel wachten, maar over het algemeen ging het wel goed. Ik denk dat de auto nu een stuk beter was', zo vergelijkt hij de situatie met de vrijdag. 'Ik kon veel beter de bochten aanvallen. Op dat gebied was het wel positief.' Het onderstuur dat door de C6-banden veroorzaakt werd, zal in de race met de hardere banden vermoedelijk weer minder worden. Verstappen spreekt dan ook van een duidelijke stap vooruit. 'Absoluut.'
Piastri heeft de afgelopen races bewezen fel te kunnen racen bij de start, maar daar is Verstappen nu nog niet mee bezig. 'We gaan ons best doen. Ik maak me daar ook niet druk om. Je moet gewoon altijd proberen om een goede start te hebben, en dan zie je het vanzelf wel. We weten natuurlijk dat McLaren heel sterk is in de race. We moeten wel realistisch zijn', zo ziet hij de Australiër wel als favoriet.
Verstappen reageerde ook nog even kort op de crash van teamgenoot Yuki Tsunoda. 'Ik zag het iets later, want eerst zag ik alleen dat de auto in de muur stond. Dat was een enorme klapper. Hij heeft heel veel schade aan de auto, maar het belangrijke is dat hij in orde is', zo baalt Verstappen duidelijk wel van de financiële gevolgen voor Red Bull. De crash zal vermoedelijk rond de twee miljoen euro aan schade opleveren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties