Max Verstappen heeft een gat te dichten ten opzichte van de McLaren-coureurs, terwijl hij ook de hete adem van George Russell in zijn nek voelt. De RB21 kampt nog altijd met gebreken, waardoor de Nederlander regelmatig grip mist of problemen ondervindt met te hete banden. Ondanks de voorsprong van McLaren heeft de coureur de hoop voor een betere Red Bull Racing-bolide nog niet opgegeven.
Verstappen twijfelt of zijn team het tij nog kan keren in de strijd met McLaren. 'Dat is gelijk een heel lastige vraag', geeft hij aan in een interview met De Telegraaf. 'Als je naar de laatste race in Miami kijkt, ben je geneigd te zeggen van niet. Daar was het gat bizar groot', verwijst hij naar de race waar Oscar Piastri ruim een halve minuut voorlag op de rest. 'Natuurlijk weet ik ook dat het niet op elk circuit zó enorm zal zijn, maar op bepaalde circuits kan dat wel gebeuren. Het is aan ons (Red Bull, red.) om zo snel mogelijk met oplossingen te komen', weet de viervoudig wereldkampioen.
Verstappen ziet waar de problemen zitten en waar er dus verbeteringen moeten komen. 'En dan heb ik het niet over één of twee upgrades op de auto. Over één ronde, in de kwalificatie, is het nog wel enigszins te doen. Maar in de race zie je gewoon dat onze banden veel meer en sneller oververhitten', noemt hij een probleem waar McLaren veel minder last van heeft. Het was ook mede daardoor dat ze zo'n grote voorsprong wisten op te bouwen in Miami. 'Dan is McLaren veel en veel te snel. Op een opdrogende baan op de intermediates, maar ook gewoon op de droogweerbanden', stelt Verstappen dat de bolide van de Britse renstal overal goed loopt.
Banden de grootste troef van McLaren
Verstappen vindt de huidige situatie niet te vergelijken met zijn beginperiode bij Red Bull Racing. 'Het verschil met toen is dat we destijds puur tekortkwamen wat de auto betreft. Of de motor', legt de Limburger uit. 'Maar nu heeft McLaren het veel beter voor elkaar met de banden. Dat is wel duidelijk', vervolgt hij. 'Hun auto is ook beter, maar dan heb je het misschien over twee of drie tienden. En niet over een seconde, zoals in Miami', wijst hij op het verschil in verschillen per baan. 'Als je banden te heet worden in een race, heb je geen schijn van kans', ziet hij zichzelf niet meedoen voor de zege tijdens warme Grands Prix.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De wereldkampioen kan zich er nu makkelijker bij neerleggen dat hij niet elke Grand Prix meedoet om de overwinning. 'Dat komt ook door de situatie', vertelt hij. In Miami zag hij zelfs als hij het uiterste had gegeven geen enkele kans om überhaupt op het podium te eindigen. 'Ook al had ik in de slotfase nog 110 procent gegeven, dan had ik George nog niet ingehaald', weet hij zeker. 'Op een gegeven moment moet je dat accepteren. Een vierde plek is verre van ideaal. Maar als het er niet in zit, dan zit het er niet in', blijft de Nederlander de zaak realistisch benaderen.
Verstappen gaat zijn side quests niet opgeven
De problemen bij Red Bull zijn als sinds vorig jaar merkbaar, maar zijn dus ook nog steeds niet opgelost. 'Omdat het helaas niet zo makkelijk is allemaal', stelt Verstappen. 'Als dat zo zou zijn in deze sport, zou iedereen het kunnen en iedereen meevechten om overwinningen. Dat is in de GT3-wereld net zo', voegt hij eraan toe. 'Er kunnen tien dezelfde auto’s meedoen, maar er is altijd één team dat het beter voor elkaar heeft', aldus Verstappen.
Wat betreft de GT3, is de Nederlander blij dat hij op de Nordschleife mocht rijden. 'En als, áls, ik ooit ergens anders ga rijden, dan blijft dat gewoon hetzelfde. Wat die dingen betreft, ga ik niet indammen. Anders zoeken ze het maar uit', lacht de wereldkampioen. Teams die dit niet willen, hoeven niet op een gesprek te rekenen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties