verstappen red bull monaco vrijdag 1 jos Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen geeft kijkje achter de schermen bij zijn opleiding: 'Dit deed mijn vader extreem vaak'

verstappen red bull monaco vrijdag 1 jos

Max Verstappen heeft geen gebrek aan talent, maar de opleiding van vader Jos Verstappen heeft hem ook geholpen om de coureur te worden, die hij nu is. Met vier wereldtitels en 65 Grand Prix-zeges is de carrière van de Red Bull Racing-coureur al geslaagd. Verstappen legt in een uitgebreid interview uit hoe vader Jos hem trainde, hoe hij de wedstrijdleiding probeert te bespelen, en hij blikt terug op een onvergetelijk moment uit 2016.

Verstappen werd in 1997 geboren als zoontje van twee racefanaten. Jos Verstappen reed nog in de Formule 1, terwijl Sophie Kumpen eerst de concurrentie was aangegaan in de karts met coureurs als Jarno Trulli, Jenson Button, Giancarlo Fisichella, en Christian Horner, voordat zij zich op het gezinsleven richtte. Door de jaren heen zag ze hoe Max Verstappen het karten en racen steeds serieuzer oppakte en uitgroeide tot een wereldster.

Miniraces op de kartbaan

De Red Bull-coureur weet dat hij zijn klasse deels aan de training van vader Jos te danken heeft. 'Het is een combinatie van factoren. Het heeft te maken met hoe ik opgroeide, en wat ik oefende met vrienden', vertelt de inmiddels 27-jarige coureur in een samenwerking met Ford op YouTube. 'Zelfs toen ik twaalf jaar oud was, reed mijn vader in een kart met een snellere motor. We oefenden dan racestarts, of races van twee ronden, en dan begonnen we weer opnieuw.'

'De ene keer startte je dan vooraan, en de andere keer als vijfde of zesde. We gingen steeds voor een andere startplek', zo legt Verstappen uit dat zijn vader hem liet trainen met racestarts, herstarts, en andere racesituaties waarin coureurs het verschil kunnen maken. 'Mijn vader was natuurlijk wat zwaarder, dus hij had dan een betere motor. Dat was alleen maar goed, want hij kon dan echt met ons racen. Hij probeerde ons ook aan te vallen en te verdedigen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen karting 2010 jong kind
Verstappen op 12-jarige leeftijd.

'We deden steeds races van twee ronden', vertelt Verstappen, die het niet alleen over vader Jos heeft, maar ook over de familie Pex, waarmee de Verstappens regelmatig op zomervakantie gingen. De Verstappens streden dan tegen Yard, Jorrit, en Stan Pex in de mini-races. 'Dit deden we extreem vaak, zelfs tijdens onze zomervakanties', zo herleeft Verstappen zijn jeugdjaren.

Senna-uitspraak

Chris Harris, presentator van Top Gear, wijst Verstappen erop dat hij de bekendste uitspraak van Ayrton Senna regelmatig naleeft: if you no longer go for a gap, you're no longer a racing driver. 'Die woorden kun je soms ook bij de wedstrijdleiding gebruiken', lacht Verstappen. Harris vraagt vervolgens of Verstappen dit ook daadwerkelijk gedaan heeft. 'Ja, natuurlijk!' reageert de wereldkampioen bloedserieus.

Verstappen werd vooral in zijn jongere jaren regelmatig met Senna vergeleken. Dat gebeurde met name na een memorabel weekend in Brazilië, waar men er wél voor koos om in de regen te racen. Hoewel Verstappen daar vooral opviel met fenomenale inhaalacties, bijvoorbeeld buitenom bij Nico Rosberg, ging het ook bijna mis. Verstappen verloor de controle over de auto bij het opkomen van het rechte stuk, en raakte bijna de muur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie 2016 regenrace max verstappen 1 nico rosberg
Verstappen-magie in Brazilië.

'Dat moment was voor mij fifty-fifty', geeft Verstappen toe over het moment waarbij hij met de schrik vrijkwam. 'Dat was deels geluk, en deels skills. Er zit wat banking in die bocht, dus ik spinde, maar gelukkig kwamen de voorbanden terug naar de goede kant. Zodra ik dat voelde, wist ik dat ik de rem vlak voor het raken van de muur los kon laten. Dan beginnen de banden weer te rollen', vertelt de coureur, die de race als derde afsloot.

Advies van Verstappen

Harris en Verstappen praten vervolgens over verschillende raceauto's. 'Ik vind front-wheel drive heel saai. Het is echt heel saai. Het voelt aan als het tegenovergestelde van racen', maakt Verstappen duidelijk. 'Ik heb het in de simulator wel eens gedaan, maar voor mij is dit het slechtste ooit. Je moet de bochten dan in een V-vorm aansnijden, om zo recht mogelijk uit de bocht te komen', aldus Verstappen, die juist liever meer snelheid meeneemt in de bochten.

Verstappen wordt vervolgens gevraagd naar zijn geheim in de sport, maar daar kan hij geen duidelijk antwoord op geven. 'Het is heel ingewikkeld. Ik kan hier niet zeggen dat je dit of dat moet doen. Zo werkt het simpelweg niet. Elke auto is net wat anders, zelfs in dezelfde raceklasse. Ik heb in veel GT3-auto's gereden, en die moet je allemaal anders besturen', deelt Verstappen, die beaamt dat aanpassingsvermogen cruciaal is.

In de afgelopen jaren horen we Verstappen vooral in de vrije trainingen regelmatig klagen over het slechte gevoel in de auto. Verstappen legt uit dat dit ermee te maken is dat de auto slechts zo goed is als zijn zwakste plek. 'Ja, dat is heel erg belangrijk. Je moet altijd begrijpen wat de grootste beperking van de auto is. Dat moet je als eerste oplossen', sluit Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws