McLaren domineerde de eerste vrije training van de Grand Prix van Hongarije en zette de rest op grote achterstand. Red Bull Racing kon niet aan die snelheid tippen en bleef onderaan de top tien steken. Na afloop van de eerste sessie bespreken analisten Ruth Buscombe en James Hinchcliffe de gebeurtenissen op de baan. Ze hebben een idee waar het verschil met de andere teams kan liggen.
Lando Norris en Oscar Piastri waren vanaf de eerste rondes sneller dan de rest van de teams. Max Verstappen kwam erg dicht in de buurt bij Piastri, maar naarmate er meer tijd verstreek en de teams hun eigen runplans gingen uitvoeren, werden de gaten veel groter. In de eerste helft van de training reden de meeste teams op de mediums, enkele op de hards, waarna ze in de tweede helft overgingen op runs op de softband.
Norris had de hele sessie de overhand op zijn teamgenoot. 'In het begin dacht ik dat ze met iets verschillende aerodynamische configuraties reden, omdat er een verschil was van zo'n vijf kilometer per uur op het rechte stuk', zegt Buscombe na afloop bij F1TV. 'Norris was net iets sneller in bochten 12, 13 en 14', wijst ze naar de krappe 'lussen' in sector drie. Ze had voorafgaand aan de sessie al wel verwacht dat Norris daar sterk zou zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volle tank bij Red Bull?
'De verschillen zijn wel echt minimaal', gaat de Britse analist verder. Onderling bij McLaren zijn die verschillen inderdaad minimaal, maar vergeleken met de andere rijders was het verschil erg groot. Verstappen was vaak een paar rondjes buiten, dan weer even naar binnen, en daarna weer een paar rondjes buiten. Aan het einde leek hij bezig te zijn met een racesimulatie, wat het verschil ook uit kan leggen. 'Brandstof speelt hier ook een zeer grote rol', zegt Buscombe.
'Het gaat om zo'n drie tienden per tien kilo brandstof. Dat kan precies het verschil maken tussen pole en P2, wat dit weekend de belangrijkste strijd gaat worden', vreest ze. In de Weekend Warm-Up verklaarde de voormalig strateeg al dat ze niet verwachtte dat Red Bull zich met de strijd vooraan kan mengen. Voormalig IndyCar-coureur Hinchcliffe sprak haar tegen, hij vond niet dat de Nederlander buiten beschouwing gelaten kon worden.
Lees ook
Britse analiste tegengesproken, maar kaatst terug: 'Als Verstappen een team was, stond hij laatste'
Tijdens VT1 was hij echter onder de indruk van een andere coureur binnen Red Bull. 'Hadjar was echt ongelooflijk', looft de Amerikaan. 'Hij rolde er niet langzaam in, maar was direct vanaf het begin sterk. Hij zat meteen in de sessie. Je kon het zien in bocht 4, echt een bocht die veel toewijding vereist, daar maakte hij het verschil.' Hadjar zet de laatste tijd grote stappen en is blij met zijn progressie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Asfalt misschien iets anders
Wat de analisten ook opviel, was de hoeveelheid lock-ups in bocht 1. Lewis Hamilton en Lando Norris kenden daar een groot moment en remden een setje Pirelli's vierkant. 'Met al die blokkerende banden in bocht 1 heb ik zo'n vermoeden dat het asfalt iets anders is dan de teams hadden verwacht. Dat is vrij normaal, overigens', zegt Buscombe. 'Het kan leiden tot kleine aanpassingen voor VT2. In die sessie verzamelen de strategen doorgaans alle data... die je op zondag in de prullenbak kan gooien als het kouder en mogelijk nat wordt', lacht ze.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties