max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-4 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen met gevatte opmerking: 'Dat boeit allemaal geen reet meer'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-4

Max Verstappen had in de eerste jaren van zijn carrière zelden geluk of succes in het door hem geliefde Italië, maar de wereldkampioen wist dit jaar beide races in het Zuid-Europese land te winnen. Verstappen was in zijn nopjes na een ijzersterk optreden. Daarbij vestigde hij ook de aandacht op de enthousiaste tifosi.

Verstappen kwam uiteindelijk met bijna negentien seconden voorsprong als winnaar over de eindstreep. Tot en met 2020 had Verstappen weinig succes in Italië. Monza leverde nagenoeg elk jaar een drama op, en in 2020 viel Verstappen zelfs in alle Italiaanse races uit. In het coronajaar bezocht het Formule 1-circus ook Imola en Mugello, maar daar kreeg Verstappen te maken met een klapband en een startcrash.

Verstappen ongekend populair

In Imola is Verstappen inmiddels sinds 2021 ongeslagen, en de derde zege in Monza betekent dat Verstappen nu meer races gewonnen heeft in Italië dan in welk ander land dan ook. De aanwezige fans scandeerden op vrijdagochtend al de naam van Verstappen, waarbij zijn eigen lied luidkeels gezongen werd. Dat was ook na de Grand Prix het geval. 'Het hele rechte stuk stond ook vol met mensen', glundert Verstappen.

'Dit was ook de eerste keer dat ze me fatsoenlijk toejuichen. De laatste twee keer dat ik hier won, was Ferrari de concurrent. Toen waren ze er minder blij mee', lacht de Nederlander met een verwijzing naar 2022 en 2023. Verstappen werd eerder dit jaar in Imola wel ook al toegezongen door de tifosi.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing--italië-monza-zaterdag-1-fans
Verstappen is populair in Italië.

Perfecte strategie

Verstappen blikte bij Viaplay vervolgens terug op de race. 'Dit was natuurlijk een hele sterke race. Het ging beter dan verwacht eigenlijk. Ik denk alleen dat we het wat moeilijker hadden in de laatste zes tot acht ronden op de mediumbanden, vergeleken met McLaren', zo beseft hij dat hij ook geholpen werd door het feit dat de bandenslijtage bij iedereen laag lag, waardoor McLaren niks aan dit sterke punt had.

'Daarna hebben we ook de juiste strategie gebruikt, met mediumbanden en harde banden.' McLaren koos juist voor de zachte banden in het laatste deel van de race. 'We maakten ook op het juiste moment een pitstop, en daardoor werd het gat ook zo groot. Zij probeerden natuurlijk het risico te nemen om langer buiten te blijven en te hopen op een Safety Car. Uiteindelijk kwam die er niet. Voor ons is dit wel een echt topweekend.'

Verstappen sloot de race af met de snelste ronde op de harde banden, maar vreesde enkele ronden eerder wel nog even. Oliver Bearman en Carlos Sainz raakten elkaar, en een Safety Car was op dat moment pijnlijk geweest voor Verstappen. 'Ik zag opeens die gele vlag. Ik dacht al: oh nee, gaan we dit ook weer krijgen? Gelukkig kwam het goed.'

Chiel van Koldenhoven vraagt Verstappen ook nog hoe hij terugkijkt op de start. 'Niet', luidt het gevatte antwoord van Verstappen. 'Dat heeft toch allemaal geen zin. Dat boeit allemaal geen reet meer', zegt Verstappen met een lach. De wereldkampioen wil duidelijk genieten van zijn derde dagsucces van 2025.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws