andrea-stella-mclaren-2025-1 Formule 1
Formule 1

Stella deelt complimenten uit aan Red Bull: 'Eén auto was dominant'

andrea-stella-mclaren-2025-1

Andrea Stella heeft dit jaar veel overwinningen kunnen vieren, maar in zijn thuisland wilde het niet lukken. Max Verstappen was in zowel Imola als Monza onverslaanbaar. De McLaren-teambaas reageert op de dominante vertoning van Verstappen en geeft ook uitleg over de controversiële teamorder in de slotfase van de race.

Verstappen was een van de vele Formule 1-fans, die de race in Monza op de televisie volgde. In tegenstelling tot het gros van de fans deed Verstappen dat vanuit de auto. De Limburger had de race volledig onder controle. Na een late pitstop was hij op de harde banden veel sneller dan McLaren op gebruikte mediumbanden, waardoor McLaren op een gegeven moment ook niet meer op een Safety Car hoefde te hopen.

McLaren legt keuze uit

McLaren plande de pitstops vervolgens op een manier waarbij Charles Leclerc geen kans kreeg op een podiumplek. Oscar Piastri mocht eerst nieuwe banden halen, waarna Lando Norris een langzame pitstop van 5,9 seconden kreeg en terugviel tot P3. Gianpiero Lambiase liet aan zijn coureur weten dat Piastri zijn teamgenoot weer voorbij had gelaten. 'Wat, gewoon omdat Lando een langzame pitstop had?' lachte Verstappen. De engineer van Verstappen liet vervolgens doorschemeren dat hij het ook een bijzondere keuze was, maar verzocht Verstappen om zich op zijn eigen race te richten.

Stella verscheen na de race voor de microfoon van Viaplay om de situatie uit te leggen. 'De pitstop was duidelijk de aanleiding voor het wisselen van posities tussen beide coureurs. Het ging echter niet alleen om de langzame pitstop', maakt de topman van McLaren duidelijk. 'We kozen namelijk ook voor een bepaalde volgorde van de pitstops, maar dat was duidelijk niet met de bedoeling dat we de coureurs van positie wilden laten wisselen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-mcl39-zandvoort-nederland-1-pitstop
Landop Norris krijgt nieuwe banden.

'Die twee elementen werkten tegen Lando. Oscar stopte eerst, en daarna had Lando ook nog een trage pitstop. We beoordeelden de situatie, en het leek ons het beste om de posities van voor de pitstops weer in te nemen. Daarna konden ze het onderling uitvechten, en dat deden we dan ook', aldus Stella. Het speelde bij McLaren dus een rol dat Norris zelf aangaf dat Piastri de eerste pitstop kon krijgen, om zo geen gevaar te lopen tegen Charles Leclerc.

Verstappen oppermachtig

Stella blikt vervolgens ook terug op de rest van het weekend. Na een zege voor George Russell in Canada en overwinningen voor Verstappen in Japan en Imola was dit de vierde Grand Prix waarbij McLaren naast de winst greep. 'Het gevoel is dat we het maximale uit het raceweekend hebben gehaald. Er was namelijk één auto, die dominant was', deelt de Italiaan.

'Red Bull Racing was sneller in de kwalificatie en sneller in de race. Dat moeten we gewoon accepteren. Dit is alleen maar een motivatie voor ons om nog harder te werken, want we willen alle races winnen. We weten dat dit natuurlijk niet realistisch is, maar dit is wel het doel. We gaan het gevecht weer aan in Bakoe', waarschuwt de McLaren-teambaas. Dat circuit heeft ook zeer lange rechte stukken, maar ook veel krappe bochten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws