Verstappen snel klaar met analyse van Wolff: 'Bullshit, zo werkt het niet' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen snel klaar met analyse van Wolff: 'Bullshit, zo werkt het niet'

Verstappen snel klaar met analyse van Wolff: 'Bullshit, zo werkt het niet'

Max Verstappen heeft afgerekend met de woorden van Mercedes-teambaas Toto Wolff. De Oostenrijker sprak in Zandvoort zijn verbazing uit over het verschil van 1,3 seconden tussen Max Verstappen en Sergio Pérez, waarbij hij niet alleen Verstappen complimenteerde, maar ook suggereerde dat Red Bull Racing wel erg op de hand van de regerend wereldkampioen is.

De confrontatie met die woorden leverde een duidelijke reactie op van Verstappen: 'Dat is bullshit. Zo werkt het niet. Ik rijd gewoon zo hard mogelijk in de auto die ik krijg', legt Verstappen uit aan Motorsport.com. 'Ik ben er niet om tegen het team te zeggen dat ik meer front end wil, puur omdat ik dat fijn vind. Ik zeg gewoon: ontwerp de snelst mogelijke auto voor mij, en ik pas me wel aan. Elk jaar is het anders, elke auto is anders. Mensen vragen altijd wat mijn rijstijl is. Ik heb geen bepaalde rijstijl, ik pas me gewoon aan de auto aan om snel te gaan.'

Of het onderschat wordt wat de Nederlander neer aan het zetten is, boeit Verstappen niet veel. 'Ik doe niet mee om iets te bewijzen, ik doe gewoon mijn best met het materiaal dat ik heb. Mensen weten waarschijnlijk niet wat er in het team gaande is, en hoe lastig het is om met een goede auto te leveren wat wij als team hebben laten zien, door alle races tot nu toe te winnen.' Er zijn in ieder geval al veel jaren in de Formule 1 geweest waarin een team domineerde, maar nog nooit lukte het een team om de eerste dertien Grands Prix allemaal te winnen.

'Sommigen kunnen het niet waarderen als iemand constant goed werk levert, en dan heb ik het niet alleen over mezelf, maar over het hele team', vervolgt de 25-jarige. 'Ik doe gewoon mijn werk. Ik ben niet op zoek naar erkenning, want er zijn wel andere mensen die erkennen wat ik doe.' Een van die anderen is ontwerper Adrian Newey, die recentelijk aangaf dat Verstappen tot de allerbesten in de Formule 1-geschiedenis behoort. 'Iedereen heeft zijn eigen mening over dit soort dingen, maar ik ben zelf nooit naar de Formule 1 gekomen om te bewijzen dat ik tussen de grootheden van de sport thuishoor. Ik doe gewoon mijn best en win zoveel als ik kan als ik de kans daartoe krijg.'

Wat de media er allemaal van vinden, maakt Verstappen dus weinig uit, hij geniet vooral van zijn droombaan. 'Het is zeker een fijn om nu in de auto te rijden, maar elk weekend zijn er wel weer factoren waar je rekening mee moet houden, en die geoptimaliseerd moeten worden. Een weekend is nooit rechttoe rechtaan, en op een bepaalde manier zit je bijna op de automatische piloot, maar je doet ook veel ervaring op', beseft de Red Bull-coureur.

Evenaring van Vettel

Sebastian Vettel en Verstappen onderhouden een zeer goede relatie, en hebben veel respect voor elkaar. Waar Lewis Hamilton bijvoorbeeld nooit verder kwam dan vijf zeges op rij, wisten Vettel en Verstappen er allebei negen achter elkaar te winnen. 'Ik weet nog toen hij dat deed', zegt Verstappen, die toen net zestien was geworden, en zelf net wereldkampioen in de karting was geworden. 'Ik dacht: Wauw! Het is een ongelooflijk getal, en ik dacht dat nooit iemand zoiets meer zou doen, en hier zijn we dan. Het is een ongehoord getal, maar ik ben er ook niet te veel op gefixeerd. Ik dacht nooit dat ik er negen op rij, maar nu wil ik er natuurlijk ook graag tien van maken. Ik wil gewoon winnen, dat heeft verder niks het het getal tien te maken. Dat helpt ook voor een weekend. Het is al lastig genoeg met alle bandenkeuzes die we moeten maken', zo refereert Verstappen naar de Alternative Tyre Allocation, waarbij de coureurs slechts elf sets Pirelli-banden krijgen.

Dit weekend krijgt Verstappen dus de kans om het record alleen in handen te krijgen. Daarvoor moet Verstappen zijn RB19 naar de zege loodsen op de Temple of Speed. 'Het is een snel circuit, en je rijdt hier met weinig downforce om de topsnelheid te optimaliseren', deelt Verstappen met F1TV. 'Dat maakt het circuit een stuk lastiger. De sfeer op het circuit met alle gepassioneerde fans is ook mooi. De meesten zullen natuurlijk voor Ferrari juichen, maar dat is prima hier. De auto is heel erg allround. Sommige banen passen beter bij onze auto dan andere circuits, maar het is belangrijk dat je een auto hebt die het overal goed doet. Normaal gesproken zou dit een goed circuit voor ons moeten zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws