red bull racing max verstappen gp miami poleposition 2025 zaterdag Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen trekt de lolbroek aan, maar trekt ook serieuze conclusie: '0,0 kans'

red bull racing max verstappen gp miami poleposition 2025 zaterdag

Max Verstappen heeft wederom een poleposition gepakt. Hoewel hij weet dat hij in de race nog voor een grote uitdaging staat, leverden zijn vorige twee polepositions een overwinning en een tweede plek op. Verstappen is na de kwalificatie dan ook duidelijk goedgemutst, en heeft een uitstekende verklaring voor een moment van overstuur in de eerste bocht van zijn poleronde.

Op zaterdag werd Verstappen namelijk getrakteerd op beschuit met muisjes door Viaplay. In het legendarische interview, waarin de wereldkampioen zijn dochtertje met een stuk kip in een supermarktverpakking vergeleek, gaf de kersverse vader aan dat hij 'meegezwangerd' had met Kelly Piquet, en af en toe dus wat te veel gegeten had. Verstappen zat op de gewichtslimiet, en kon zich dus niet veroorloven dat hij een beschuit met muisjes kon eten.

Beschuit met muisjes

Verstappen nam uiteindelijk één hap, en grapte vervolgens dat hij nu maar wat later moest remmen voor de eerste bocht. Verstappen hield uiteindelijk woord. 'Daarom moest ik natuurlijk iets later remmen in bocht 1', lacht Verstappen, die een moment van overstuur had in die eerste bocht. 'Toen brak de auto ook nog bijna uit. Door dat gewicht van dat beschuit kon ik de auto nog net opvangen', luidt de analyse van de viervoudige wereldkampioen.

Chiel van Koldenhoven vraagt Verstappen of hij dan precies de juiste keuze had gemaakt met die ene hap. 'Het kwam net goed uit. Als ik dat hele beschuit had opgegeten, had ik misschien maar twee honderdsten voorsprong gehad', vermoedt de Limburger. Verstappen was in Q3 uiteindelijk zes honderdsten van een seconde sneller dan zowel Lando Norris als Kimi Antonelli, en heeft daarmee de eerste startplek bemachtigd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen kelly piquet 2023 italie
Verstappen at de afgelopen maanden soms wat te veel.

Oordeel over de upgrades

Verstappen analyseert de kwalificatiesessie vervolgens op serieuzere wijze. 'Als je gewoon naar de kwalificatie kijkt, verbeteren we ons elke keer, dus van Q1 naar Q2 en van Q2 naar Q3', aldus de Nederlander. 'Anderen verbeteren zich daar niet echt heel veel. Ik had een klein momentje in bocht 1, maar verder verliep de ronde heel soepel. De auto was ook iets beter dan in de sprintkwalificatie.' Verstappen profiteerde daarbij mogelijk ook van de regenbuien, waardoor het gripniveau tijdelijk weer wat lager werd.

Red Bull paste de afstelling bij Verstappen na de sprintrace nog aan, en dat leidde tot verbetering. 'Ik kon de auto net wat makkelijker laten draaien', zo legt hij uit dat hij minder last van onderstuur had. Dat uitte zich vooral in de tweede helft van de ronde, waar hij zijn voorsprong nu wel met succes wist te verdedigen.' Verstappen liep in de laatste sector zelfs uit op Norris. Die sector bestaat alleen uit rechte stukken, en een langzame bocht, waar Verstappen dus duidelijk sneller was.

Verstappen reageert ook op zijn vloerupgrade, en merkt op dat Red Bull een stap in de juiste richting heeft gezet. 'Natuurlijk is het nog steeds niet zoals het bij McLaren is, maar het was wel positief in ieder geval.' Daarmee lijkt het team eindelijk de juiste richting in te slaan, nu Red Bull in Imola verdere upgrades zal introduceren. 'Ook tijdens de kwalificatie probeer je nog wat dingen te finetunen, en dat is uiteindelijk goed gelukt.'

Verstappen in Mercedes-land

Van Koldenhoven merkt op dat Verstappen zes(!) auto's met Mercedes-motoren achter zich heeft staan. 'We zijn gewoon te langzaam op de rechte stukken. Zij hebben ook een nieuwe motor erin gelegd, wat altijd voor wat meer vermogen zorgt.' Verstappen kreeg in Jeddah juist een nieuwe motor, maar Honda liet beide teams dit weekend weer met de oude krachtbron rijden. 'Dat is dan niet makkelijk op zo'n circuit. Je hebt hier veel langzame bochten, maar ook best wel wat rechte stukken. Ik denk dat het over het algemeen best wel positief was, maar dat is over één ronde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes toto wolff gp saoedi arabie 2025 zaterdag
Mercedes staat met drie teams vooraan.

Verstappen blikt vervolgens vooruit op de race, en ziet de situatie dan somberder in. 'De race is natuurlijk weer een ander verhaal. Op de intermediates, wat natuurlijk een hele zachte band is, zag je dat wij oververhitting kregen', zo verwijst hij naar de sprintrace. 'Daarin is McLaren echt een stuk sterker. Je hebt echt 0,0 kans', zegt Verstappen als het op het bandenmanagement aankomt.

'Op een slick is het iets minder het geval dan bij een intermediate. Ook hier geldt dat als je de banden koeler kunt houden, dat je meer grip hebt. Dat heeft McLaren duidelijk', weet Verstappen. Als de Nederlander de leiding behoudt, heeft hij wel het voordeel van vrije lucht. Toch moet Verstappen ook weer rekening houden met regen. 'Zij waren ook heel snel in de regen. Of het nu regent of droog is, ze zijn altijd snel', beseft de wereldkampioen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws