Christian Horner zag zijn viervoudig wereldkampioen puntloos blijven tijdens de sprintkwalificatie, terwijl Yuki Tsunoda door meerdere tijdstraffen van anderen nog wel punten pakte. Tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace waren de rollen omgedraaid en wist Max Verstappen poleposition te bemachtigen voor de Grand Prix van Miami, terwijl Tsunoda bleef steken op P10. De teambaas van Red Bull Racing is desondanks zeer tevreden na beide zaterdagsessies.
Dat coureurs langzamer zouden worden zodra ze vader zijn, is onzin, zo vindt ook Horner. ‘Het is de derde poleposition voor hem dit jaar. En ze zaten allemaal onder een tiende van een seconde, zes honderdsten deze keer’, aldus een tevreden teambaas. ‘Twee superrondes. Zijn eerste ronde zorgde direct voor druk bij de andere coureurs. Dat is waar de druk ligt, in Q3, op die laatste set banden’, aldus de Brit. ‘Hij (Verstappen, red.) vond meer tijd, hij verloor zelfs nog wat in de eerste bocht’, geeft Horner aan bij F1TV.
Verstappen bleef rustig na dat moment. ‘Dat is wat zo indrukwekkend aan hem is’, meent Horner. ‘McLaren is waarschijnlijk de snelste hier over een enkele ronde en zeker in Q2. In Q3 komt pas echt de druk’, stelt de teambaas van de Oostenrijkse renstal. ‘Het gaat om die laatste ronde. Het gaat om het halen van je apex, het gaat om perfecte rempunten’, legt hij uit. ‘En je moet het doen onder enorme druk. We zien hem daar vaak in uitblinken en dat is enorm indrukwekkend’, prijst Horner zijn coureur de hemel in.
Update is succesvol, downforce een klein probleem
Naast een goede prestatie van Verstappen, heeft het team ook een goede prestatie geleverd. ‘We hebben goede veranderingen doorgevoerd qua set-up. We hebben uiteraard een kleine upgrade op de auto dit weekend’, zegt de Brit. Waar Red Bull vorig jaar voor een groot updatepakket koos en daar de gevolgen van ondervond, lijkt de kleine update van Miami wel te werken. ‘Dat doet denk ik wat we gehoopt hadden’, houdt Horner een slag om de arm.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niet alles ging helemaal van een leien dakje. ‘De eerste sector is heftig. Misschien hebben we een nadeel qua downforce in sector twee en drie’, merkt Horner op. ‘Max zorgde dat het werkte voor hem’, voegt hij er echter aan toe. De Nederlander wist zo de McLarens voor te blijven, die zelf bovendien werden gesplitst door Andrea Kimi Antonelli. ‘Het was een gezamenlijke prestatie met het engineering-team. Hij wist het tijdsverschil met de McLarens te vinden’, aldus een tevreden teambaas.
Zondag is een groot vraagteken
Horner weet niet hoeveel voordeel poleposition Verstappen morgen gaat opleveren met twee snelle McLarens vlak achter hem. ‘Je weet het niet. Je ziet het effect van de vuile lucht wanneer je achter de auto voor je rijdt’, weet de Brit. ‘Het maakt het leven moeilijker. Het belangrijkste morgen is een goede start’, geeft hij aan waar de focus vooral op ligt. ‘We weten niet wat het weer gaat doen, er zijn geruchten over regen. Vanaf poleposition heb je het beste zicht’, lijkt Horner een voordeel te zien voor zijn coureur, mocht het gaan regenen op zondag.
Red Bull ziet met Tsunoda als tweede man regelmatig beide coureurs in Q3 terechtkomen. Dat komt door de Japanner zelf, en door de data. ‘Je kijkt naar de data van beide auto’s. De engineers en coureurs werken nauw samen. Zulke sprintweekenden zijn lastig, omdat je een set-up moet kiezen’, legt de teambaas van Red Bull uit. ‘We hebben Max een betere auto weten te geven voor de kwalificatie en daar haalde hij alles uit. Nogmaals, hij deed het geweldig en pakte zijn derde pole in zes races’, sluit hij af door het succes van zijn coureur te benadrukken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties