Max Verstappen heeft de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Imola afgesloten met een vijfde plek. Na afloop van beide trainingssessies is Verstappen zeer ontevreden. Hij lijkt niet overtuigd te zijn van de progressie die Red Bull Racing hoopte te zetten met een pakket aan upgrades in de eerste Europese race.
Na twee uurtjes aan trainingstijd in Imola is het weer duidelijk dat McLaren ook dit weekend de favoriet is. Hoewel Pierre Gasly op slechts enkele tienden strandde, kwamen vaste uitdagers George Russell, Max Verstappen en Charles Leclerc bijna een halve seconde tekort. Aan het einde van de tweede vrije training waagden de coureurs zich aan een racesimulatie op de zachte banden. Daarin ging het niet veel beter voor Verstappen.
Verstappen beoordeelt upgrades
Verstappen klaagde in de eerste vrije training over een gebrek aan grip bij de achterbanden. In de tweede vrije training ging dit wat beter, maar Verstappen kwam alsnog snelheid tekort. Hij klaagde erover dat zijn bodemplaat de grond raakte in de snelle chicane, en verder kwam een losse wielmoer in zijn cockpit terecht onder zijn pedalen. In de racesimulatie kwam Verstappen vervolgens ook nog vast te zitten achter Franco Colapinto, die zelfs DRS gebruikte om zijn plek te verdedigen.
Red Bull heeft wel een cruciale dag achter de rug, aangezien de upgrades van dit weekend moeten helpen om het gat tot McLaren te dichten. 'We hebben veel nieuwe dingen geprobeerd', bevestigt Verstappen na beide sessies dan ook in het interview met Formula1.com. 'Sommige dingen werkten iets beter dan andere dingen, maar over het algemeen zijn we niet snel genoeg', zo maakt Verstappen duidelijk dat de progressie hoe dan ook onvoldoende is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ingehaald door McLaren
Verstappen was in eerdere weekenden vaak ook pessimistisch na de vrijdag, maar wist in drie van de laatste vier hoofdkwalificaties toch te verrassen met een poleposition. De drievoudig winnaar van de Grand Prix van Emilia-Romagna rekent echter niet op een herhaling. 'De verwachtingen zijn niet hoog voor de kwalificatie. We hebben echt nog wel wat werk te verzetten. We hebben een betere balans in de bochten nodig om sneller te gaan. Dat geldt ook voor de long runs.'
In 2024 kende Verstappen een nog moeizamere vrijdag in Imola, maar toen sloot hij het weekend toch af met poleposition en een overwinning. Een herhaling van die zege lijkt nu onwaarschijnlijk, aangezien McLaren een enorm voordeel heeft qua bandenmanagement. Dat merkte Verstappen meteen in zijn racesimulatie. 'Ik werd ingehaald door een McLaren, en die reed bij me weg. Dat zegt wel genoeg.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties