Verstappen vermoedt straf voor Leclerc: 'Bij mij zou de versnellingsbak kapot zijn gegaan' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen vermoedt straf voor Leclerc: 'Bij mij zou de versnellingsbak kapot zijn gegaan'

Verstappen vermoedt straf voor Leclerc: 'Bij mij zou de versnellingsbak kapot zijn gegaan'

Max Verstappen heeft het vermoeden dat Charles Leclerc wel eens een straf zou kunnen krijgen. Bij zijn Red Bull zou de versnellingsbak namelijk kapot zijn gegaan na zo'n klapper die Leclerc maakte in de kwalificatie, zegt 'ie. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan ziet het er voor de Monegask minder goed uit. Dan krijgt hij namelijk een gridstraf en dan start de Red Bull-coureur vanaf poleposition.

'Enorm balen natuurlijk, want pole zat er honderd procent in', begint Verstappen na afloop van de kwalificatie, geciteerd door De Telegraaf. 'Wat Lewis Hamilton doet, maakt me op dat moment helemaal niets uit. Wij waren hier niet de op één na snelste. Erg jammer, maar Charles doet zoiets niet expres. We rijden allemaal op de limiet. Dit hoort ook bij racen. Een rode vlag ligt altijd op de loer in Monaco.'

'Natuurlijk voelt dit even niet goed'

Verstappen lijkt zich verder niet zo druk te maken om een eventuele straf voor Leclerc. 'Ik ga lekker naar huis en hoor het dan vanzelf wel. Ik kan er niets aan veranderen. Natuurlijk voelt dit even niet goed, want we hadden er liever voor gestaan. Dat was absoluut mogelijk geweest. Maar nogmaals, Charles doet dit niet expres. Als het andersom was geweest, had hij waarschijnlijk hetzelfde gezegd.'

Wel heeft de Nederlander een klein vermoeden dat de Ferrari-coureur wel eens een straf kan gaan krijgen. 'Bij onze auto zou na zo’n klap de versnellingsbak zeker weten kapot zijn gegaan. Maar misschien is hun auto sterker. Nicholas Latifi raakte in de derde training de muur, maar dat overleefde die Williams ook. Als ik zo’n klap had gemaakt met mijn auto, lagen allebei de wielen aan die kant eraf.'

'We zijn hier gewoon met een foute afstelling van de auto begonnen', gaat Verstappen verder. 'Het werkte niet zoals het team had gedacht, we hadden veel te veel onderstuur. De auto is vervolgens helemaal omgebouwd, er is veel veranderd. Complimenten aan het team in de fabriek in Milton Keynes en de mensen hier, die op hun vrije dag hebben doorgewerkt en de boel hebben geanalyseerd.'

Daar helpt Verstappen dan ook bij. 'Ik geef aan waar ik denk dat het fout zit, dan komen zij met ideeën en dan zeg ik: 'dat klinkt wel goed'. Ondertussen heb ik wel redelijk wat ervaring nu, met betrekking tot de dingen die we in het verleden hebben geprobeerd. Uiteindelijk verandert een auto aerodynamisch veel meer door de jaren heen dan wat mechanische onderdelen betreft. De veranderingen hebben goed uitgepakt.'

'Ik wilde alles voor die laatste run bewaren'

In de laatste run van Verstappen in Q3 wilde hij nog drie rondjes rijden. 'Snel, langzaam en snel', aldus de Red Bull-coureur. 'We bouwden het eigenlijk geweldig op. Ik wilde alles voor die laatste run bewaren, dan zijn de banden ook gewoon beter. Ik zat er dus al anderhalve tiende onder bij het ingaan van de tunnel en wist dat er daarna ook nog veel te halen was. De grip voelde totaal anders dan tijdens die eerste run, in positieve zin. Maar ja, toen kwam die rode vlag...', sluit Verstappen balend af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws