Verstappen verwacht er niet veel van te maken: 'Daar heb je namelijk helemaal niets aan' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen verwacht er niet veel van te maken: 'Daar heb je namelijk helemaal niets aan'

Verstappen verwacht er niet veel van te maken: 'Daar heb je namelijk helemaal niets aan'

Max Verstappen weet dat het positief is dat de longrundata van Red Bull Racing goed waren, maar hij weet ook dat hij er in Monaco vrij weinig aan zal hebben. Er zijn weinig inhaalmogelijkheden en dus was de kwalificatie cruciaal, maar vanaf P6 vreest de Nederlander dat er niet veel mogelijk is. Dat betekent vanzelfsprekend niet dat hij zijn kansen niet gaat pakken.

Verstappen moest na een lastig begin in Monaco genoegen nemen met P6 tijdens de kwalificatie. Uit de vrije trainingen was het duidelijk dat Red Bull de problemen, die zich op vrijdag al voordeden, niet had weten op te lossen. De kerbs en de hobbels vormden vooral pijnpunten voor de bolide van de Oostenrijkse renstal, en Verstappen liet weten dat het niet iets is dat ze zomaar op kunnen lossen. Op vrijdagmiddag reed de drievoudig wereldkampioen echter wel sterke longruns op de harde band. 'Het betekent eigenlijk niets en je hebt er ook vrijwel niets aan', laat Verstappen weten tegenover Motorsport.com. Vooral omdat de auto's zo breed en lang zijn, wordt het moeilijk om op de krappe straten van Monaco in te halen.

'We gaan natuurlijk onze kansen pakken als die er zijn, en dan zullen we er ook zeker voor gaan, maar alles hangt hier enorm af van waar je kwalificeert, en dat is het eigenlijk', gaat de Nederlander verder. Het ging tijdens de kwalificatie niet optimaal vanwege het probleem met de kerbs en de hobbels, maar die kerbs en hobbels verdwijnen niet opeens voor de race. Verstappen denkt echter dat het wel wat makkelijker gaat worden om daar overheen te rijden tijdens de Grand Prix. 'Je pusht dan niet tot de limiet, en iedereen rijdt vrij langzaam, omdat je toch niet in kan halen', verklaart Verstappen. 'Als we met een volle tank rijden, heeft dat ook een dempende werking. Die dingen moeten in ieder geval in het eerste gedeelte van de race helpen, totdat we minder brandstof aan boord hebben.'

Pirelli bevestigt geringe kansen voor Verstappen

De drievoudig wereldkampioen zal hoe dan ook alles geven, want in Monaco zit een ongelukje in een klein hoekje. Qua strategie valt er echter niet veel meer aan te doen. Normaal is de undercut vrij krachtig, maar niet in Monaco. 'Hier is de undercut niet zo sterk omdat de C3-band een aantal bochten nodig heeft om op temperatuur te komen', stelt Pirelli-man Simone Berra. 'Op dit circuit kun je iemand nog wel voor blijven als je een ronde later naar binnen besluit te gaan.'

Pirelli geeft aan dat de coureurs zelfs na de eerste ronde al naar binnen kunnen gaan om de race uit te rijden op de harde band. Bij een vroege safetycar is dat wellicht niet zo'n goed idee. 'Dan kan het nadelig uitpakken. Diegenen die op de mediums starten kunnen dan naar hard om de race uit te rijden. Als je in het begin meteen een pitstop maakt en tijdens een vroege safetycar naar de mediums moet, dan kan het moeilijker worden.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws