Verstappen wilde niets weten van de mediums: 'Was niet nodig om dat te doen'

Verstappen wilde niets weten van de mediums: 'Was niet nodig om dat te doen'

Max Verstappen blikt terug op zijn kwalificatie, waarin de laatste sessie veel spanning opleverde over wie ervandoor zou gaan met poleposition. De Nederlander legt uit hoe het komt dat de tweede run in Q3 vaak slomer lijkt dan de eerste run. Ook viel zijn out-lap op, waarin hij middenin het verkeer belandde en dus moest gaan inhalen. Daarnaast kijkt Verstappen vooruit naar de Grand Prix van Spanje en legt hij uit waarom hij heeft gekozen voor de softs.

Na een geweldige eerste run in de laatste sessie van de kwalificatie, werd er gehoopt op een spannend slot in de laatste run. Maar ook dit keer bleef die spanning uit. Verstappen denkt niet dat het een trend is, zo zegt hij op de persconferentie: 'Ik denk dat we ons verbeterd hebben in Bahrein, we hebben ons verbeterd in Imola, althans, dat deed ik, zelfs buiten de baan. Het hangt er gewoon vanaf hoe je je eerste ronde aflegt.'

'Dat kan een verschil maken in een bepaalde bocht'

'Er is nooit een trend, want soms zet je je eerste ronde neer en dan weet je dat het om kleine marges gaat', vervolgt de Red Bull-coureur. 'Als je je eerste ronde niet goed aflegt, is het vrij eenvoudig om je tweede ronde te verbeteren. Maar op banen waar het vrij open is en waar je veel windvariatie en windvlagen hebt, zoals tijdens de kwalificatie, en je hebt wagens die er supergevoelig voor zijn, dan kan dat een verschil maken in een bepaalde bocht.'

Dat is dan ook de reden dat daar een verschil in kan zitten, legt Verstappen uit: 'Als je rijdt alsof je op de limiet zit en je weet dat je plotseling een beetje minder grip achter hebt of een beetje meer onderstuur, kan dat natuurlijk de balans in de bocht volledig veranderen en dat is eigenlijk wat er in de laatste run gebeurde', aldus de geboren Limburger.

Ook viel het op dat Verstappen aan een latere out-lap begon, waardoor hij nog een aantal coureurs moest inhalen. Maar dat is niet de reden van zijn slechtere tweede run, zegt hij: 'Ik wilde gewoon niet achteraan aansluiten, want toen ik uit de garage kwam, zag ik dat er zeven wagens voor me reden en ik weet natuurlijk uit ervaring dat je in bocht tien plots bijna moet stoppen. Dat wilde ik niet, dus ben ik ze gewoon voorbijgereden. Maar het had geen invloed op mijn bandentemperatuur', aldus Verstappen.

'Ik denk niet dat het nodig was om dat te doen'

Daarnaast probeerde niemand zich te kwalificeren op de mediums, iets wat we in voorgaande races wel hebben gezien. Dat heeft er volgens Verstappen niet mee te maken met dat het allemaal zo close was. 'Ik denk dat we ons er gemakkelijk op hadden kunnen kwalificeren, maar ik denk niet dat het nodig was om dat te doen', zo legt hij uit aan de aanwezige pers.

Verstappen waagt ook alvast een kleine voorspelling: 'Dat is natuurlijk wel moeilijk. Ik denk dat we behoorlijk goed waren in de longruns, maar Mercedes zag er natuurlijk ook sterk uit. We weten dat het moeilijk is om hier in te halen en om ze op de voet te volgen, dus we zullen dat moeten afwachten. Maar ik ben altijd optimistisch en positief dat we goed werk kunnen leveren en een goede race kunnen rijden, en ik hoop natuurlijk dat het net zo'n close race wordt als tijdens de kwalificatie', besluit hij.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Grosjean blust eigen auto in Detroit Grand Prix

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Geruchtencircuit | 'Wolff informeerde management van Russell, overstap naar Mercedes in 2022'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureur...

Steiner wil wereldkampioenschap voor Verstappen: 'Ik heb hem hoog zitten, hij kan dit'

Gunther Steiner ziet wel wat in een wereldkampioenschap voor Max Verstappen, evenals een constructeurskampioenschap voor Red...

Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

De FIA controleert tijdens Grands Prix niet tot nauwelijks op de bandenspanning van de Pirellibanden, zo heeft de Italiaanse...

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

Dat de FIA strenger gaat kijken naar de flexibele achtervleugels in de Formule 1, was al een tijdje duidelijk. Maar wat gaat...

Red Bull met noodconstructie GP Frankrijk: Albon reservecoureur, Vips in simulator

Het was voor de bezetting van de Grand Prix van Frankrijk aardig puzzelen bij Red Bull Racing. Alexander Albon neemt normaal...

Ondertussen in Frankrijk | Formule 1-auto in de kleuren van het Nederlands elftal gehuld

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Villeneuve fileert Pirelli na crash Verstappen: 'Dit is gewoon beschamend'

Jacques Villeneuve kijkt vol ongeloof naar de crashes van Max Verstappen en Lance Stroll in Baku. Volgens de voormalig Formul...

Voormalig Toro Rosso-rijder: 'Zelfs op het circuit was Horner geen vriendelijk type'

Voormalig coureur Jaime Alguersuari doet een boekje open over zijn ervaringen met Christian Horner. De Spaanse rijder heeft n...

Wolff wil terugvechten in Frankrijk: 'Ik ben woedend'

Toto Wolff wil na de tegenvallende Grand Prix van Azerbeidzjan terugvechten tijdens de volgende race op de kalender, de GP va...

Lees meer

Net binnen

Baas circuit Indianapolis sluit F1-race uit, tweede race op COTA blijft mogelijkheid

De Formule 1 is vooralsnog hard op zoek naar een vervangende race voor de weggevallen Grand Prix van Singapore op drie oktobe...

Verstappen en Hamilton bezorgen spannendste Formule 1-titelstrijd sinds 2014

Voor het eerst zijn we getuige van een titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Het verschil tussen de twee topco...

Van de Grint voorspelt GP Frankrijk: 'Het wordt Hamilton tegen Red Bull'

Kees van de Grint denkt dat Red Bull Racing komend weekend goed gebruik zal moeten maken van een mogelijk strategisch voordee...

Ondertussen in Frankrijk | Formule 1-auto in de kleuren van het Nederlands elftal gehuld

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Wolff eist verbetering van Mercedes-personeel: 'Anders halen we Red Bull niet meer in'

Voor Toto Wolff waren de afgelopen weken bij Mercedes niet altijd even prettig. Zijn renstal liep zichtbaar achter de feiten...

Lees meer