De derde poleposition van het jaar voor Max Verstappen: hij was iedereen te snel af in Miami. Toch twijfelt hij aan zijn kansen voor de race. De viervoudig wereldkampioen wijst opnieuw naar het bandenmanagement van McLaren onder warme omstandigheden, maar gaat niet echt in op illegale praktijken. Hoe McLaren de banden beheert, is echter wel bijzonder.
Verstappen pakte de poleposition voor de Grand Prix van Miami op een manier die we steeds 'normaler' beginnen te vinden. Telkens wanneer men denkt dat McLaren er met de snelste tijd vandoor gaat, tovert Verstappen iets uit de hoge hoed om P1 bij Lando Norris en Oscar Piastri weg te kapen. Het ging in de sprintrace niet van harte bij Red Bull Racing, die een podium aan haar neus voorbij zag gaan door een fout tijdens de pitstop.
De Nederlander reed tegen Andrea Kimi Antonelli aan en kreeg tien seconden aan de broek voor een unsafe release. Na de sprintrace was er nog aan de set-up gesleuteld, waardoor Verstappen terug kon slaan tijdens de kwalificatie. 'Daardoor voelde de auto wat beter aan', legt hij uit tegenover de Nederlandse pers. 'We hebben een paar kleine dingen gewijzigd en de auto draaide daardoor wat beter in de bochten.'
Dat was vooral voor sector 2 belangrijk, waar McLaren een voordeel behaalt door haar efficiënte bolide met veel grip en tractie. 'Dat (de progressie, red.) is positief, maar het is nog altijd niet volledig naar wens. Het was wel beter dan verwacht', geeft Verstappen aan. 'Voordat we hier naartoe kwamen dachten we dat het lastig zou worden met de langzame bochten en de kerbs. Normaal gesproken zijn dat geen sterke punten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLarens bandenvoordeel
Op vrijdag en zaterdagmiddag leek het er nog op dat Verstappen tekort zou komen ten opzichte van McLaren en Mercedes. Ook de Zilverpijlen kwamen goed uit de verf op Miami. Die twee teams zijn tevens voorzien van een verse motor, terwijl Red Bull, op verzoek van Honda, met een gebruikte motor reed. 'Dat scheelt best wel wat', zegt Verstappen over het verschil tussen een gebruikte motor en een nieuwe motor.
Het kan een rol spelen over één ronde, maar ook tijdens de race, op de rechte stukken en dus in de DRS-zones. 'Ook dat, ja', reageert de viervoudig wereldkampioen. 'Ik denk dat zij in het algemeen beter zijn in de race, zeker als DRS er bij komt. Je zag dat op de intermediates al, in de regen. Zodra de banden oververhit raken, hebben zij een enorm voordeel. Dan doen wij allemaal iets verkeerd... Behalve McLaren dan.'
In de paddock wordt momenteel druk gespeculeerd over 'het trucje' van McLaren. Auto, Motor und Sport meldde dat Red Bull warmtecamera's heeft ingezet in Jeddah en Bahrein om te zien wat McLaren met de remmen doet. Volgens het Duitse medium waren er opvallend veel 'blauwe, koele vlakken te zien', terwijl warme remmen juist oranje en rood moeten oplichten op de warmtecamera.
Lees ook
Red Bull verdenkt McLaren wederom van sjoemelen met banden, 'warmtecamera's verraden mogelijke truc'
Red Bull zoekt oplossingen, Brown ook
Het is onduidelijk of Red Bull een klacht heeft ingediend bij de FIA. De kans is er dat Red Bull dat niet doet, omdat ze het systeem zelf ook op de auto willen monteren. Of er sprake is van kopiëren? 'Nou ja, wij doen ons best om het op te lossen', zegt Verstappen. 'Sommige dingen duren alleen wat langer, ook omdat we het goed moeten begrijpen. Om het vervolgens te produceren, is een compleet ander verhaal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het gerucht over water in de banden van McLaren ging ook opnieuw rond. De Nederlandse tak van Motorsport.com weet dat Zak Brown daar 'stevig op reageerde in Miami' en zou graag zien dat 'F1-teams bij verdachtmakingen een formeel protest aantekenen en daar een bedrag voor moeten betalen, waarbij hij 25.000 euro als optie noemde'. Verstappen kon er zelf om lachen toen werd geopperd dat Red Bull anders maar wat water in de banden moet doen.
Wordt de pole verzilverd?
Verstappen zal de race in Miami vanaf poleposition aanvangen en hoopt misschien dat de regen hem een beetje kan helpen. 'Maar dat zien we vanzelf wel', stelt hij nuchter. 'Ik probeer natuurlijk altijd de beste start te hebben en vanuit daar gewoon mijn eigen race te rijden.' Betreffende de weersomstandigheden rekent hij zich ook nog niet rijk. 'McLaren was ook sterk in de regen', zegt Verstappen.
'Ik denk dat ze in het algemeen gewoon beter zijn, dus dan wordt het altijd een lastige wedstrijd. We staan er nu in ieder geval voor en hopelijk kunnen we het hen zondag moeilijk maken', zegt Verstappen, die een nieuwe vloer onder zijn auto heeft. 'Die upgrade werkte in ieder geval niet negatief. Op dit circuit is het lastig om er echt iets van te vinden, omdat alles hier heel raar aanvoelt qua grip en bochten. Ik denk dat we meer weten als we naar Imola gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties