red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag 4 Formule 1
Formule 1

Red Bull verdenkt McLaren wederom van sjoemelen met banden, 'warmtecamera's verraden mogelijke truc'

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag 4

Volgens Auto, Motor und Sport is Red Bull Racing nog steeds bezig met ontdekken waarom McLaren haar banden zo goed kan managen. De creatieve remtrommels dragen er zeker aan bij, maar het is voor de Oostenrijkse renstal nog steeds een raadsel hoe McLaren de temperaturen van de banden zo goed onder controle kan houden. McLaren-CEO Zak Brown drijft de spot ermee.

F1Maximaal.nl heeft in een analyse de remtrommels van Red Bull en McLaren al eens onder de loep genomen. Die van McLaren bevatten unieke luchtgeleidingskanalen die de remmen en de banden koelen. Vorig jaar was dit ook een topic bij Red Bull, toen ze McLaren ervan beschuldigden water in de banden te hebben om de temperaturen op die manier onder controle te houden.

Volgens Pirelli kon dit niet mogelijk zijn, waardoor dat onderzoek werd gestaakt. Toch heeft Red Bull vermoedens dat iets niet helemaal eerlijk verloopt, aldus Michael Schmidt. 'Vier van de vijf Grands Prix van dit jaar werden gewonnen door een McLaren-coureur. Het succes van de oranje bolide heeft één duidelijke oorzaak. Een bijna perfect bandenmanagement', schrijft Schmidt in zijn analyse.

'Geen enkele andere auto op de grid krijgt de banden zo snel op temperatuur en weet ze vervolgens zo stabiel binnen het magische venster te houden, ongeacht het asfalt of het circuit', vervolgt hij. 'Die kwaliteit helpt de McLaren-coureurs zowel op zaterdag als op zondag. Van begin tot eind leveren de banden dezelfde grip. De sectortijden in Miami onderstrepen dat: in sector 1 pakt Verstappen nog een tiende, in sectoren 2 en 3 is hij gezien door de McLarens.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull verdenkt McLaren wederom van sjoemelen met banden, 'warmtecamera's verraden mogelijke truc'
McLaren was op vrijdag echter niet het snelst.

Geheim ontrafelen

In de race is dit voordeel nog veel duidelijker. Als de McLaren-coureurs eenmaal aan de leiding liggen, zijn ze amper in te halen. 'Red Bull probeert wanhopig te achterhalen welke truc achter de bandentemperaturen zit', schrijft Schmidt. Naar verluidt zullen ze in Imola hetzelfde remsysteem hanteren als McLaren, waardoor de bandenkoeling in ieder geval wordt verbeterd.

Vermoedelijk is het niet alleen de koeling van de banden, maar ligt de auto gewoon op rails, zoals Red Bull in 2023 had. 'Sinds de seizoenstart vragen de concurrenten zich af hoe McLaren erin slaagt om de bandentemperaturen zelfs onder de lastigste omstandigheden zo goed te beheersen. Vooral Red Bull doet er alles aan om dat geheim te ontrafelen', herhaalt Schmidt.

'Met warmtebeeldcamera's proberen ze tijdens pitstops de temperaturen te meten bij de koelsleuven van de remmen. Dat is een indirecte manier om de bandentemperaturen te sturen. De focus ligt vooral op de achterbanden, die meestal sneller oververhit raken dan de voorbanden. Op de warmtebeelden, vooral tijdens hete races in Bahrein en Jeddah, waren bij McLaren opvallend veel blauwe beelden te zien rond de remtrommels.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

voorremmen redbull analyse
Het remsysteem van Red Bull wordt voor Imola mogelijk veranderd.

Dit is wel verdacht. Bij oververhitting, of in ieder geval hitte, geeft een warmtecamera juist rode en oranje plekken aan. Blauw is een teken van koeling. 'Red Bulls conclusie: onmogelijk dat je dit alleen met luchtkoeling bereikt', aldus Schmidt. 'Onlangs dook een oude verdenking weer op: McLaren zou water gebruiken in de banden om ze koel te houden. Brown vond dat belachelijk en zette voor de grap een waterfles op de pitmuur met het label: bandenwater.'

Gaat de FIA ingrijpen?

Het is onduidelijk of er klachten zijn ingediend bij de FIA over het bandenmanagement van McLaren. 'Volgens McLaren zijn de opvallende prestaties van de MCL39 het resultaat van veel downforce, een goede balans, en innovaties. Wat dat laatste dan ook mag betekenen', vervolgt Schmidt. 'Dat zou een bijzonder slimme luchtgeleiding binnen de remomhulsels kunnen zijn, het gebruik van andere materialen, of een andere slimme truc.'

Voorlopig lijkt het legaal te zijn. De auto is immers elke keer door de technische checks gekomen. 'De concurrenten bestoken de FIA regelmatig met vragen, in de hoop via uitsluiting te achterhalen wat McLaren precies doet. Red Bull en zusterteam Racing Bulls zijn daarbij het meest actief. Wat het ook is: het lijkt legaal. De acties van de concurrenten zorgen er in elk geval voor dat de FIA extra scherp toeziet', sluit Schmidt af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws