Max Verstappen heeft bij Viaplay uitgebreid gereageerd op de regelwijziging van de FIA bij de flexibiliteit van de voorvleugels. Verstappen legt precies uit wat het voordeel van die flexibele vleugels is, en welke uitdaging coureurs na de regelwijziging kunnen krijgen. Daarnaast ging hij in op een opvallend momentje in de pitstraat.
Verstappen stond voor het eerst dit jaar in alle vrije trainingen in de top drie, en gaf dan ook toe dat Red Bull Racing vrij goede trainingssessies achter de rug had. 'Ik denk dat het wel redelijk oké was. Tussen de eerste twee vrije trainingen hadden we nog wat dingen uitgeprobeerd', vertelt de Limburger over de vrijdag. 'Sommige van die dingen waren wat positiever, en andere dingen wat negatiever. Nu proberen we de langzame en de snelle bochten wat beter bij elkaar te krijgen.'
Flexibele vleugels
De wereldkampioen reageerde ook op de ingreep van de FIA dit weekend. Het bestuursorgaan heeft vanaf dit weekend strengere tests, waarbij de voorvleugels minder mogen doorbuigen dan in het verleden. Verstappen geeft al de hele week aan dat die regelwijziging niet veel zal opleveren. 'Ik had nooit echt veel verwacht. Hun vleugel boog natuurlijk heel erg door', zo wijst hij naar McLaren, 'maar dat is ook een balansding, en je hebt ook afstellingsmogelijkheden om daaromheen te draaien. Soms gaf dat hen wel een fijne optie voor de balans, maar als je zó snel bent, is dit daar maar een klein onderdeel van.'
Verstappen treedt vervolgens meer in detail. 'Met deze auto's wil je niet altijd dezelfde balans in langzame, middelsnelle, en snelle bochten. Met flexi-wings buigt de vleugel door, dus je hebt dan wat minder vleugel in de snelle bochten. Dat is eigenlijk wel fijn, want dan kun je die bochten aanvallen', zo legt hij het voordeel van McLaren uit. De verwachting is dan ook dat het effect van de FIA-ingreep vooral in de Grand Prix zichtbaar gaat zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In de middelsnelle bochten, in de vierde of vijfde versnelling komt de vleugel weer wat omhoog', vervolgt Verstappen. 'Dan krijg je net weer wat meer grip aan de voorkant in het midden van de bocht. Dat werkt wel fijn. Nu heb je dat iets minder, dat de vleugel doorbuigt, maar dat zijn maar details. Misschien wordt de auto nerveuzer in de snelle bochten, maar daar kun je met de afstelling ook wat tegen doen', zo rekent Verstappen er niet op dat McLaren in de race echt grote problemen tegenkomt.
Wraakactie tegen Ferrari
Verstappen reageerde ook nog op een opvallende actie in de pitstraat. Op vrijdag was te zien dat Verstappen aan het einde van de sessie vol over een pionnetje bij Ferrari reed. Even leek het op een inschattingsfout van Verstappen, maar de 27-jarige geeft zelf tekst en uitleg. 'Ja, Ferrari zet die pionnetjes altijd heel ver naar buiten. Ik zei dus al: als dat nu nog een keer gebeurt, rij ik hem helemaal kapot.'
Chiel van Koldenhoven denkt dat Verstappen een grapje maakt, maar daar is duidelijk geen sprake van. Verstappen was duidelijk geïrriteerd door de actie van de Italiaanse renstal. 'Dat zei ik vorige race al, want dat gaat al een paar wedstrijden zo. Ik dacht: als hij er nu weer staat, rijd ik er gewoon vol overheen', maakt Verstappen duidelijk, die daarna nogmaals bevestigt dat het om een bewuste actie ging. 'Ja, absoluut.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties