Tijdens de laatste twee Grands Prix heerste er een klein beetje onvrede over het handelen van de FIA-stewards. Zo was Carlos Sainz het niet eens met zijn straf en heeft Williams een protest ingediend. Oud-coureur Christijan Albers kan nog wel meer momenten opnoemen waarop hij gestuntel van de FIA zag. Hij vindt de acties van het bestuursorgaan zelfs 'totale idioterie'.
Albers was namens Viaplay aanwezig in Zandvoort, maar vertrok na de race in Nederland weer naar huis in Monaco. Na lof te hebben geuit voor de zege van Verstappen, gaf de oud-coureur wat overeenkomsten te hebben gezien betreffende de straffen die werden uitgedeeld in Zandvoort en Monza. In de Formule 1-podcast van De Telegraaf zoomt hij in op het incident van Oliver Bearman en Carlos Sainz, waarvoor Bearman een straf kreeg.
De Brit kreeg er zelfs twee penaltypunten bij op zijn licentie, en zit nu op tien in totaal. Hij heeft er nu meer dan Verstappen, die na het vervallen van twee punten op negen zit. 'Ik vond dat Sainz fout zat', zegt Albers. 'Het slaat helemaal nergens meer op', vervolgt hij. 'Laat het lekker gaan. Ik ga er niks over zeggen. Ik ben er helemaal klaar mee.' Na enigszins verhitte woorden, vervolgt hij toch met iets meer uitleg: 'Ik ben nog steeds over de zeik van Zandvoort, waar Verstappen gewoon een safetycar had kunnen hebben, in ronde zestien al.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tijdens de Grand Prix van Nederland lag er nog wat rotzooi op de baan, maar er leek eerst niets aan gedaan te worden. 'Die wing endplate van Bortoleto lag daar gewoon in het midden voordat je het rechte stuk opgaat, met al die carbon splinters', zegt Albers verontwaardigd. 'Ze laten het gewoon liggen! Ze hebben er lak aan joh. Dan ligt er weer iets aan het einde van het rechte stuk. Daar gaat die band niet eens kapot, dat gebeurt pas halverwege de bocht. Dan komen ze ineens met safetycars en weet ik het.'
Albers vindt het gestoord
De safetycar kwam pas toen Lewis Hamilton in de muur stond en zijn auto weggehaald moest worden. Velen vonden dat dat een rode vlag had moeten zijn. 'Schiet mij maar lek. Ik ben klaar met de FIA. Ik ga er ook niets meer over zeggen', zegt Albers voor de tweede keer, waarna hij opnieuw vervolgt: 'Het is gewoon gestoord.' Hij richt zich weer op het incident in Monza, waarbij Bearman als schuldige werd aangewezen. 'Weet je wie ervoor lag bij de apex? Dan rem je toch niet?'
In het FIA-document wordt aangegeven dat Bearman er niet voorzat bij de apex, waardoor hij de straf kreeg. 'Ze zijn he-le-maal de weg kwijt. Het is totale idioterie. Wat moet je dan? De auto helemaal doodremmen? Komt u maar meneertje, komt u maar Sinterklaas, hier mag u? Wat is dit voor idioterie?' zegt Albers, die er geen goed woord meer voor over heeft. Bearman moet zich in de komende races gedragen, aangezien het nog wel even duurt voordat een paar punten vervallen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Protest Sainz
Sainz was in Zandvoort juist diegene die de straf kreeg. Na afloop was hij aardig boos, al laat hij dat nooit zien bij de media. Tegenover onder meer F1Maximaal.nl legde hij uit dat hij 'zijn woorden altijd zorgvuldig kiest, maar dat hij dit keer moeite had om dat te doen'. Williams maakte in Monza bekend dat ze de straf gingen aanvechten, maar op dit moment is er geen nieuws over. Voorlopig behouden Liam Lawson en Sainz hun posities in de uitslag van de Grand Prix van Nederland. Haas heeft weinig gezegd over de straf van Bearman in Monza.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties