laurent-mekies-guillaume-rocquelin-red-bull-zondag-hongarije Opinie
Opinie

Herbert zet druk op het Red Bull-personeel: 'Veel mensen die zich bewezen hebben zijn weg'

laurent-mekies-guillaume-rocquelin-red-bull-zondag-hongarije

De Grand Prix van Hongarije heeft aangetoond dat Red Bull Racing nog een lange weg te gaan heeft om opnieuw het snelste team te worden. Anderzijds blijft Max Verstappen nog minstens een jaar bij het team, waardoor de Oostenrijkse renstal tijd heeft om zaken te verbeteren. Johnny Herbert roept echter op tot een fundamentele mentaliteitsverandering. Zonder die verandering verwacht hij weinig verbetering.

Iedereen die kansloos is in de strijd om de wereldtitel, elk team behalve McLaren dus, zal geleidelijk de focus verleggen naar 2026. Dat wordt immers een jaar met nieuwe motoren en reglementen, en zou wel eens bepalend kunnen zijn voor de jaren die daarop volgen. Bij elk team is de druk groot om er dan meteen te staan, maar nergens zal die druk groter zijn dan bij Red Bull.

Vertrek kopstukken laat zich merken

Daarvoor waarschuwt Johnny Herbert in een gesprek met Thunderpick. 'Personeelsleden bij Red Bull, de ontwerpers, aerodynamicici en de mensen die aan het chassis en de krachtbron werken, moeten zich nu bewijzen. Veel mensen die zich ooit bewezen hebben bij Red Bull zijn inmiddels weg', aldus Herbert, verwijzend naar het vertrek van verschillende kopstukken de afgelopen jaren. Voor Adrian Newey, Rob Marshall, Jonathan Wheatley en Christian Horner kwam er om uiteenlopende redenen een einde aan hun periode bij de renstal.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

helmut-marko-grid-red-bull-zondag-hongarije
Helmut Marko moet Red Bull proberen te helpen een neerwaartse trend te keren.

Volgens de drievoudig Grand Prix-winnaar heeft dat zeker zijn sporen nagelaten. 'Red Bull is in zeer korte tijd achteruitgegaan.' Zo’n neerwaartse tendens keren is niet eenvoudig. 'Of ze in 2026 een stap vooruit kunnen zetten, hangt af van hun vermogen om de juiste mindset terug te vinden en de mentaliteit te veranderen', stelt Herbert als voorwaarde voor vooruitgang.

Meer ervaring met motor bij Mercedes

'Dat moet gebeuren op het vlak van aerodynamica en het werk aan het chassis, maar ook op het gebied van de krachtbron', vervolgt de Brit. 'Dat wordt een enorme test, aangezien ze hun eigen motor ontwikkelen. Het is een gigantische uitdaging om zelf een Formule 1-motor te bouwen, met alle technologie die daarbij komt kijken. Dat is punt één. De tweede uitdaging is om die motor net zo goed, of zelfs beter, te maken dan bijvoorbeeld die van Mercedes-Benz, dat over veel ervaring beschikt.' Juist die ervaring is een van de redenen waarom velen verwachten dat Mercedes relatief goed voor de dag zal komen in dat jaar vol vernieuwingen.

Bij Red Bull Powertrains is de situatie echter totaal anders. Voor dat Formule 1-productiebedrijf wordt het een sprong in het diepe. 'Red Bull zal die ervaring natuurlijk niet hebben. Het krijgt een Ford-motor die gebouwd wordt binnen de muren van Red Bull. Het wordt interessant om te zien of ze dat op een goede manier kunnen doen.' Voor autosportliefhebbers wordt het ongetwijfeld een boeiend spektakel, maar Herbert kijkt er met enig voorbehoud naar. 'Zie ik Red Bull volgend jaar terugslaan? Nee.'

Progressie in 2026 cruciaal voor Red Bull

Dat zou kunnen betekenen dat Max Verstappen opnieuw een moeilijk seizoen tegemoet gaat. Voor Red Bull is het cruciaal om volgend jaar ten minste enige progressie te boeken, anders loopt het team het risico om Verstappen na 2026 alsnog te verliezen. Er zal ook binnen een jaar nog genoeg interesse in hem zijn van andere teams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws