Ferrari begon moeizaam aan 2025, maar in de afgelopen races lijkt de Italiaanse renstal duidelijk een stap voorwaarts te hebben gezet. Het in Maranello gevestigde team lijkt zich steeds vaker op te werpen als de belangrijkste uitdager van McLaren, maar zowel de rijders- als de constructeurstitel is al lang niet meer binnen bereik. Daarnaast bezorgt Lewis Hamilton het team ook de nodige kopzorgen en was er onlangs belangrijk nieuws rondom teambaas Frédéric Vasseur. Kortom: er gebeurde voldoende in Maranello. Met redacteuren Bente Will en Wim G. Vandebilt bespreken we de prestaties van Ferrari.
De verwachtingen waren na de spannende strijd in het constructeurskampioenschap van 2024 hooggespannen. In de tweede seizoenshelft wist Ferrari de achterstand op kampioenschapsleider McLaren nog flink te verkleinen en in Abu Dhabi maakte de formatie uit Maranello nog altijd een kans op de eerste constructeurstitel sinds 2008. Daarvoor hadden de Italianen echter wel wat hulp nodig. Die hulp kreeg de renstal onbedoeld van Max Verstappen. Nadat Oscar Piastri in de eerste bocht in de rondte werd getikt door de Red Bull Racing-coureur mocht Ferrari voorzichtig hopen.
Dat was echter niet voldoende omdat Lando Norris het hoofd koel hield en de Grand Prix van Abu Dhabi op zijn naam schreef. Bij McLaren was het feest, terwijl de teleurstelling op de gezichten van het Ferrari-personeel af te lezen was. De opmars van Ferrari in de laatste maanden van 2024 zorgde echter wel voor veel optimisme richting 2025. Omdat het reglement nauwelijks veranderde, geloofde men dat 2025 wel eens hét jaar van Ferrari zou kunnen worden.
Veranderde filosofie doet wenkbrauwen fronsen
Niets bleek echter minder waar. Ferrari staat weliswaar tweede in het constructeurskampioenschap, maar de kloof naar McLaren is met bijna driehonderd punten gigantisch te noemen. De eerste titel sinds 2008 komt er dan ook vrijwel zeker niet. Will had dit jaar meer verwacht van de Italiaanse renstal. 'Het is natuurlijk het laatste jaar met de huidige reglementen en het team eindigde 2024 enorm sterk. Ik had daarom wel verwacht dat ze dat voort konden zetten, maar ze lijken toch een stuk slechter te zijn dan vorig jaar', concludeert ze.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat de prestaties van Ferrari in de eerste seizoenshelft tegenvielen, komt voor Vandebilt echter niet geheel als een verrassing. 'Toen aan het begin van het seizoen bekend werd dat Ferrari de ophanging van de bolide volledig veranderd had, ging ik ervan uit dat het geen slimme zet was om dit te doen voor het laatste jaar van de huidige reglementen. Dit betekent namelijk opnieuw uitvinden hoe, waar en wanneer de auto de beste setup voor een race dan wel kwalificatie zou hebben, en dat is iets waar ze zelfs nu nog niet uit zijn', stelt de redacteur. 'De bolide presteert duidelijk minder goed dan vorig jaar, en de tweede rijder, Lewis Hamilton, kan er zelfs helemaal niet mee overweg.'
Ferrari begrijpt de SF-25 nog steeds niet
Desondanks lijkt Ferrari wel progressie te hebben geboekt in de afgelopen maanden. Toch is Vandebilt daar niet van overtuigd. 'De vraag is of Ferrari echt wel stappen heeft gezet in de eerste helft van het seizoen. Niet alleen begrijpen ze de auto nog steeds niet, maar het is ondertussen wel duidelijk dat de auto te laag afgesteld moet worden om ook maar een kansje te hebben in de top vier mee te doen, en zelfs dan kan alleen Charles Leclerc met die auto omgaan', aldus de redacteur.
Toch bleek Ferrari in de voorbije weken met enige regelmaat de belangrijkste uitdager van het dominante McLaren en in Hongarije deed Leclerc zelfs lang mee om de zege. Op de Hungaroring lukte het uiteindelijk niet, maar kan Ferrari in de tweede seizoenshelft misschien nog de strijd aangaan met de Britse renstal uit Woking en zijn eerste overwinning in een hoofdrace boeken?
Will sluit dat zeker niet uit. 'McLaren heeft natuurlijk geen echte uitdaging meer voor de constructeurstitel', begint de redacteur. 'Als het gaat om overwinningen, denk ik dat het heel erg afhankelijk zal zijn van het circuit en de omstandigheden. Als het koud is, zal Mercedes kunnen uitdagen. Als Red Bull het voor elkaar heeft, kan Verstappen uitdagen. Ferrari, en zeker Leclerc, maakt kans op overwinningen, maar ik denk niet dat ze de grootste uitdager zullen zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vandebilt kan zich daar wel aardig in vinden. Hij is van mening dat Ferrari niet op eigen kracht nog een race zal winnen. Daarvoor is het team van McLaren normaal gesproken een maatje te groot. 'McLaren echt uitdagen zit er niet in, en een overwinning zullen ze alleen met veel geluk in de wacht slepen. Die kans is er natuurlijk wel, aangezien zowel Lando Norris als Oscar Piastri regelmatig fouten maken, en Ferrari de laatste tijd wel de strategie beter voor elkaar heeft.'
Is Vasseur de juiste man voor Ferrari?
Ferrari heeft hoe dan ook de hoge verwachtingen niet waar kunnen maken en het zag ernaar uit dat dit teambaas Vasseur de kop ging kosten. Verschillende Italiaanse media meldden enkele maanden geleden immers dat de Fransman moest vertrekken bij de Scuderia, maar voorafgaand aan het Hongaarse Grand Prix-weekend maakte Ferrari bekend dat Vasseur een nieuwe verbintenis heeft getekend bij het team uit Maranello.
Een verstandige keuze met het oog op de toekomst, zo vindt Vandebilt. 'Ferrari heeft gezien de snelle wisselingen aan de top duidelijk meer stabiliteit nodig, en de rust en tijd om het team opnieuw op te bouwen na de zeer onrustige periodes met Maurizio Arrivabene en Mattia Binotto. De eerste was iemand die met ijzeren hand probeerde te regeren, en bracht er uiteindelijk niets van terecht, mede omdat het aan technische kennis ontbrak, en de tweede was een ingenieur, goed met motoren en techniek, maar absoluut geen goede manager', legt Vandebilt uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Vasseur is echter een zeer goed onderlegde teambaas die het klappen van de zweep kent, weet waar hij het over heeft, en zeer goed met mensen kan omgaan', vervolgt Vandebilt. 'Gezien het feit dat hij echter ook geen ijzer met handen kan breken, maar wel langzaam maar zeker het team in de juiste richting lijkt te kunnen sturen, is het alleen maar goed dat hij nu een langdurig contract heeft gekregen. Hij lijkt momenteel de beste man om Ferrari weer naar de top te krijgen.' Daar sluit Will zich volledig bij aan. 'Ferrari heeft momenteel stabiliteit nodig en Vasseur moet de tijd krijgen om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten', is de overtuiging van Will.
Hamilton trekt negatieve lijn door bij Ferrari
En met Hamilton hoopte Vasseur alvast één man op de juiste plaats te hebben. Helaas is het eerste half jaar van de 40-jarige Brit op een teleurstelling uitgedraaid. De zevenvoudig wereldkampioen werd in februari op het circuit van Fiorano nog groots onthaald door de fans, maar tot dusver heeft hij hen nog weinig terug kunnen geven. De sprintzege in China was het absolute hoogtepunt in een tot dusver pover jaar voor de Brit.
Het moet beter in de tweede seizoenshelft, maar zijn gebrek aan zelfvertrouwen belooft weinig goeds. Will denkt dan ook niet dat we in de resterende races ineens een hele andere Hamilton gaan zien. 'Helaas verwacht ik geen betere tweede seizoenshelft. Ik denk niet dat hij veel goede resultaten gaat boeken. Ik denk dat Hamilton zich gewoon niet comfortabel voelt in de Ferrari en deze reglementen helpen hem daar natuurlijk niet bij, aangezien hij bij Mercedes met deze reglementen ook niet heel indrukwekkend was', zegt de redacteur.
Wel gelooft ze dat er in 2026 beterschap mogelijk is. Vandebilt is echter een stuk minder optimistisch. 'Het vermoeden heerst dat Hamilton over zijn beste periode als coureur heen is momenteel. Hij speelt het niet klaar om zich aan te passen aan de SF-25, ongeacht de pogingen die hij daartoe doet, en kan in geen enkel opzicht Leclerc bijbenen. Dit is overigens niets nieuws, want feitelijk heeft de Brit sinds begin 2022 eigenlijk nog maar weinig voor elkaar gekregen. Hij lijkt zijn zelfvertrouwen volledig kwijt te zijn en mijn verwachting is niet dat hij zich uit dit diepe dal nog eens omhoog kan trekken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc bezig aan beste F1-seizoen ooit: 'Daar slaagt hij net als Verstappen in'
Ferrari moet het dit jaar dus vooral hebben van Leclerc, die volgens sommige kenners aan zijn beste F1-seizoen ooit bezig is. Vandebilt ziet dat echter niet direct, al kan hij die redenering op een aantal vlakken wel volgen. 'Het probleem is dat hij niet bepaald de beste auto heeft. Vermoedelijk is de Ferrari op dit moment gemiddeld genomen de auto die na McLaren en na Mercedes op de derde plek hoort. Leclerc maakt dit jaar wel erg weinig fouten en vanuit dat oogpunt doet hij het mogelijk beter dan in 2022, wat toe nu zijn beste seizoen was, gebaseerd op sportieve prestaties. En net als Verstappen lijkt hij meer uit zijn auto te kunnen halen dan er inzit.'
Tot zover lijkt Vandebilt dus wel mee te gaan in de bewering over het sterke seizoen van Leclerc. 'Aan de andere kant wist hij destijds (in 2022) de tweede man in de beste auto van het jaar te verslaan, terwijl hij nu moeite heeft om überhaupt het podium te halen, zelfs met zijn sterke prestaties. Het beste seizoen ooit is nog niet wat ik zie. Dat zal nogmaals beoordeeld moeten worden aan het eind van het seizoen', is Vandebilt nog niet overtuigd.
Ook Will is het niet overduidelijk eens met de stelling. 'Dat vind ik erg lastig om te zeggen. Ik denk dat de kracht van Leclerc lange tijd zijn kwalificatie was, terwijl hij daar dit jaar toch wat moeite mee lijkt te hebben. Denk bijvoorbeeld aan de kwalificatie in Groot-Brittannië. Leclerc gaf daar zelf toe dat de Ferrari snel genoeg was voor de eerste startrij, maar maakte een fout in zijn laatste ronde', vindt Will dat Leclerc vooral op de zaterdagen nog wel eens wat laat liggen.
In de races maakt de Monegask wel een sterke indruk, vindt ze. Dat heeft niet enkel te maken met zijn prestaties, zo legt ze uit. 'In de races is hij dit seizoen erg sterk. Als er een kans was op het podium, heeft hij deze meestal wel benut. Ik vind het in ieder geval goed dat Leclerc zich nu zo goed uitspreekt. Hij geeft vaak aan dat hij er alles aan heeft gedaan, maar dat de auto gewoon niet goed genoeg is. Hopelijk schudt dat Ferrari een beetje wakker en zal het Italiaanse team volgend jaar wel een goede auto hebben', vestigt Will de hoop voor Ferrari op 2026.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties