Charles Leclerc droomt al jaren van het winnen van de titel met Ferrari. Hij weet echter dat het ook dit jaar niet zal gebeuren. Een podium en punten pakken vormen de hoogtepunten, want een zege zit er voorlopig ook niet in. De Monegask stond op poleposition in Hongarije en leek op weg te zijn naar de overwinning, tot hij problemen kreeg met de auto.
Volgens Leclerc was het een chassisprobleem en kon hij het zelf niet managen tijdens de race, maar zijn team ook niet. Hij wist dat pas achteraf, dus het zorgde tijdens de race voor veel frustratie. De Ferrari-coureur spuwde zijn gal op de boordradio, waarbij de pitmuur het flink moest ontgelden. Hij was nogal teleurgesteld dat het team opnieuw niet naar hem luisterde. Het lijkt elke keer hetzelfde liedje te zijn, waardoor men zich afvraagt wat hij nog bij Ferrari doet.
Aan de andere kant: welke opties heeft hij om te verkassen naar een ander team? Met zijn kaliber denkt oud-coureur Christian Danner wel dat hij ergens anders terecht zou kunnen. 'Natuurlijk denkt Leclerc erover na of zijn leven als coureur, zijn carrière bij Ferrari, hem brengt waar hij naartoe wil: het kampioenschap', zegt hij in gesprek met Motorsport Magazin. 'Dat stelt hij zich absoluut ter discussie. Ik ben ervan overtuigd dat hij zich ook dit jaar de vraag heeft gesteld: mijn god, wat doe ik hier eigenlijk? Het wordt weer niets.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc kwam in 2022 het dichtst bij de titelstrijd, maar later in dat jaar waren Red Bull Racing en Max Verstappen oppermachtig. In 2023 en 2024 had Ferrari niet de auto om mee te kunnen doen met het kampioenschap, en dat heeft het team dit jaar opnieuw niet. Het helpt niet dat Lewis Hamilton nog steeds worstelt met de auto. 'Leclerc is intelligent en een rustig, analytisch type. Wat zijn de alternatieven? Nou ja, onder bepaalde omstandigheden Mercedes. Waar Russell rijdt, zit Leclerc ook.'
Waarom Leclerc zo klaagde
Mercedes heeft duidelijk gemaakt verder te willen gaan met de huidige rijders, dus daar is voorlopig geen plek. 'Bij Red Bull zitten ze midden in een ultiem technisch fiasco, en natuurlijk heeft hij in ieder geval op de korte termijn met Max Verstappen te maken', oppert Danner. 'Of dat zo wenselijk is, is de volgende vraag. Bij McLaren is het duidelijk dat iedereen daarheen zou willen, maar is hij daar nodig? Ik zou zeggen nee. Dat betekent dat de alternatieven simpelweg niet aanwezig zijn. Leclerc moet zich concentreren op wat hij heeft.'
Danner vindt dat Leclerc daarvoor een compliment moet krijgen, want hij blijft rustig ondanks dat het al jaren zo gaat bij Ferrari. 'Afgezien van een paar uitbarstingen tijdens de Grand Prix van Hongarije, die overigens begrijpelijk waren, is hij heel snel weer terug bij de realiteit en werkt hij consequent verder in de hoop dat het hem toch lukt', zegt de oud-coureur. Na afloop bood Leclerc zijn excuses aan, toen pas kon het team uitleggen wat er aan de hand was met de auto en waarom Leclerc geen pace meer had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Veel tempo verloren
George Russell, die een tijd achter Leclerc reed, dacht echter dat het geen chassisprobleem was, maar dat Ferrari een diskwalificatie voor vloerslijtage wilde voorkomen. 'Ik heb alles nog eens goed bekeken, en het is heel duidelijk: na de tweede pitstop verloor hij dramatisch veel pace', zegt Danner. 'Dat heeft niets met de strategie te maken.' Hij denkt dat Russells verhaal een kern van waarheid had. 'Om de auto hoger af te stellen, kan op zo'n moment alleen door de banden harder op te pompen. Je hebt dan minder downforce én ballonbanden.'
De tweede optie is dat het wel een chassisprobleem was. 'Dat het chassis na de pitstop zo veel schade opliep dat hij twee seconden per ronde langzamer reed. Het is wel erg onwaarschijnlijk. Ja, als het chassis een probleem heeft kan dat gebeuren, maar dan moet je het chassis vervangen. Het komt over als ze het probleem een beetje van zich afschoven', zegt Danner. 'Ik denk eerder dat ze iets hebben gedaan dat volledig verkeerd is uitgepakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties