Frédéric Vasseur heeft onlangs contractverlenging gekregen van Ferrari en is blij dat het een einde maakte aan de geruchten over de Scuderia. Hij heeft al eerder aangegeven dat stabiliteit de beste basis is voor een Formule 1-team, en al helemaal voor een team als Ferrari. De koppen moeten dezelfde kant op staan, maar Vasseur weet ook dat het niet makkelijk is om een winnend team te creëren.
Vorige maand lag Ferrari onder vuur in de Italiaanse media. Er gingen veel geruchten rond over de toekomst van bepaalde medewerkers, waaronder Vasseur. De Fransman was er klaar mee. Hij reageerde fel op de vragen die werden gesteld en eiste dat de journalisten de medewerkers met rust zouden laten. De geruchten over hemzelf konden hem niet schelen, maar over technisch personeel of andere belangrijke mensen vond hij te ver gaan. Het ging vervolgens van kwaad tot erger.
Volgens sommige Italiaanse kranten zou de Ferrari-top uit schaamte niet naar Montréal hebben willen reizen, maar kozen ze ervoor om in Le Mans te zijn, omdat het WEC-team het tegenwoordig beter doet. Dat gerucht werd snel ontkracht. Ferrari staat nog steeds tweede in het kampioenschap, maar Vasseur kan niet ontkennen dat een zege een enorme boost zal zijn voor het team. In Hongarije was er een kans, maar toen kreeg Charles Leclerc problemen met de auto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Mijn functie is waarschijnlijk de meest opwindende in de paddock', begint Vasseur tegenover Formula1.com. 'Als je in de Formule 1 kunt winnen, is dat geweldig, maar winnen met Ferrari is iets speciaals.' Als je niet wint, dan verlies je. De standaarden zijn hoog in Italië. 'Mijn contract was een goede stap in het proces. We hebben een paar gesprekken gehad. De geruchten maakten het niet makkelijk voor de stabiliteit en sfeer, maar dat ligt nu achter ons', bevestigt de Fransman.
De wegen van Todt en Horner
Vasseur vindt het vooral belangrijk dat ze harmonieus richting 2026 werken. 'We moeten klaar zijn voor het laatste deel van het seizoen. We strijden met Mercedes en Red Bull om P2 en willen nog een paar races winnen tot het einde. Het project voor 2026 is een enorme uitdaging, waarbij we volledig op één lijn moeten zitten en samen moeten werken om het te managen', zegt Vasseur. Degenen die het team in het verleden succesvol hebben geleid, wisten het team te beschermen tegen externe druk.
Dat lukt niet van de ene dag op de andere, net zoals het even duurt voordat het team weer gereed is om een dominante periode in te gaan. 'Ik ben ervan overtuigd dat het tijd kost. Het kost tijd bij Ferrari, maar eigenlijk overal, als je kijkt naar de goede verhalen in de paddock. Toen Horner bij Red Bull kwam, of Todt bij Ferrari, duurde het ook even voordat de eerste overwinning kwam', gebruikt Vasseur als voorbeeld. 'Je hebt een paar jaar nodig om een team op te bouwen, om de mensen aan te trekken met wie je wilt werken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duidelijk doel
Het is niet makkelijk geweest om met die externe druk om te gaan. De komst van Leclerc in 2019 gaf Italië hoop dat de titel weer eens naar Maranello zou gaan, maar Ferrari was er niet klaar voor. Al sinds 2008 wacht Italië op een titelfeestje. Vasseur weet het, maar kan zich er niet door laten afleiden. 'We willen heel wendbaar zijn in de Formule 1, maar de realiteit is dat we te maken hebben met veel traagheid', zegt Vasseur. 'We hebben een duidelijk doel, een duidelijke ambitie.'
Ook dit jaar begon met hoge verwachtingen. Lewis Hamilton voegde zich bij Ferrari en moest het team terugbrengen naar de top. Tot op heden is dat nog niet gebeurd. De tifosi zien de recordkampioen worstelen met de auto. 'Iedereen binnen het bedrijf staat hoe dan ook achter dit project en pusht in dezelfde richting, en dat is waarschijnlijk het beste gevoel: dat je een doel hebt, dat iedereen ervan overtuigd is dat we het kunnen bereiken, en dat we er allemaal samen voor gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties