Sky Sports-verslaggever Ted Kravitz sprak vorig jaar en aan het begin van het seizoen over 'de vloek van het zitje naast Max Verstappen', en denkt dat het vertrek van Sergio Pérez heeft bewezen dat het niet aan de Mexicaan heeft gelegen. Na de moeilijkheden van Liam Lawson en nu van Yuki Tsunoda laat het tevens zien hoe goed Verstappen is.
Pérez keert volgend jaar terug op de grid en zal dat doen bij Cadillac. Het nieuwe Formule 1-team debuteert met Ferrari-motoren en hoopt de ervaring van Pérez en Valtteri Bottas goed in te kunnen zetten om binnen enkele jaren een volledig zelfstandig team te worden. De Amerikaanse renstal heeft een lange weg te gaan, maar iedereen is vooral blij dat Pérez weer een plekje op de grid heeft bemachtigd. Zijn afscheid bij Red Bull Racing verliep enigszins moeilijk.
Hij had twee lastige seizoenen achter de rug. Pérez begreep aan het begin van dit jaar precies hoe Lawson en Tsunoda zich voelden. 'Het is goed dat Checo terug is, wiens status alleen maar is gestegen sinds hij Red Bull verliet, grappig genoeg', zegt Kravitz bij TalkSport. 'Valtteri krijgt nog een kans, ook al moet hij die vervelende straf eerst ondergaan bij zijn eerste race in 2026. Ze zullen de voorste posities waarschijnlijk niet echt lastigvallen de eerste twee jaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Om terug te komen op Pérez vraagt de host van het interview of 'de vloek' van het tweede zitje de Mexicaan heeft beïnvloed. 'Ja, absoluut. Het laat zien dat hij zijn werk behoorlijk goed deed', zegt Kravitz, die verwijst naar anderen die al hebben gezegd dat Red Bull Pérez misschien wel mist. Heeft de Oostenrijkse renstal wel stappen gezet met Lawson en Tsunoda? 'Ze zijn allebei goed, het is lastig om te beoordelen', peinst Kravitz.
Set-up van Verstappen
Lawson werd teruggezet naar Racing Bulls en pakt daar wel punten, maar lijkt momenteel niet zo goed te presteren als teamgenoot Isack Hadjar. Hadjar was aan het begin van het jaar de teamgenoot van Tsunoda en geeft aan dat hij niet met de Japanner praat over zijn worstelingen bij Red Bull. 'Hadjar lijkt geen zorgen te hebben bij Red Bull, dus we zullen zien hoe hij het doet', vervolgt de Brit. De Fransman heeft onlangs zijn eerste podium behaald en deed het ook in Monza, ondanks een pitstart, erg goed.
'Er is een duidelijk probleem met de auto wat betreft de tweede coureur: niemand kan ermee overweg. Yuki is een goede coureur en is heel snel, dus ik begrijp het niet', zegt de Sky Sports-verslaggever. 'Ik denk dat hij het zelf ook niet helemaal begrijpt, want anders zou hij niet buiten de punten staan.' Tsunoda heeft een lange tijd gereden met de set-up van Verstappen, maar die paste niet bij zijn rijstijl. Hij heeft wel de vrijheid gekregen om zijn eigen set-up te gebruiken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kravitz kan er niet omheen
Tsunoda staat negentiende in het kampioenschap, terwijl Verstappen verantwoordelijk is voor de meeste punten van Red Bull. Kravitz hoopt dat de 2026-auto een reset kan betekenen voor wie dan ook in het zitje naast Verstappen belandt. Op dit moment wil Red Bull geen rijderswissel doorvoeren, maar die knoop kan zomaar doorgehakt worden. 'Je zou het hopen, dat het in 2026 opgelost is. Als het doorgaat, is het echt een vloek', zegt Kravitz.
Hij moet toegeven dat Verstappen er ook wat lof voor verdient: 'Misschien is Max gewoon zo goed in die auto. De tweede coureur krijgt niet eens dezelfde set-up als Max, want ze mogen hun eigen weg gaan. Ik denk dat het gewoon laat zien hoe goed Max is', aldus Kravitz. Dat zei Tsunoda zelf ook, al baalt hij wel dat het hem telkens niet lukt om bij Verstappen in de buurt te komen. In Zandvoort en Monza 'klikte' er wel iets met de RB21, wat ze hopelijk voort kunnen zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties