Lammers en Van Buren: 'Straf Sainz terecht, maar consequenties niet' Opinie
Opinie

Lammers en Van Buren: 'Straf Sainz terecht, maar consequenties niet'

Lammers en Van Buren: 'Straf Sainz terecht, maar consequenties niet'

De straf die Carlos Sainz kreeg voor zijn touché met Fernando Alonso na de laatste herstart van de Grand Prix van Australië was terecht. Dat zeggen de analisten in de F1-podcast van de NOS. De Spanjaard zakte door de straf terug van de vierde naar de twaalfde plaats en daarmee scoorde de Ferrari-coureur dus geen punten voor het wereldkampioenschap. Ondanks dat de analisten de straf terecht vonden, zijn ze van mening dat de consequenties van de straf wel te groot waren.

'Dat is slecht geacteerd', zegt Rudy van Buren in de F1-podcast van de NOS over de smeekbede van Sainz om zijn straf terug te laten draaien. 'Hij remt zelf te laat en hij schuift tegen het achterwiel aan. Alonso hield gewoon zijn lijn. Hij kon het misschien niet goed zien door de zon, maar als er geen rode vlag was geweest, dan had hij Alonso van het podium afgetikt. De straf is dus terecht', zegt de simulatorcoureur van Red Bull stellig.

Formule 1-verslaggever Louis Dekker zegt Sainz wel te kunnen begrijpen, want doordat de laatste ronde achter de safetycar werd afgelegd was de straf van vijf seconden extra zwaar. Dekker denkt dat de Spanjaard zelf ook wel snapt dat de straf terecht was, maar het ging hem volgens de F1-journalist om iets anders. 'In een normale race val je dan twee of drie plekken terug, maar met dat gedoe aan het einde werd dat ineens P12. De straf was rechtvaardig, maar de consequentie van de straf niet echt.'

Lammers doet suggestie voor toepasselijke straf achter safetycar

Naar aanleiding van het punt van Dekker, stelt Jan Lammers dat het mogelijk moet zijn om een toepasselijke straf uit te delen voor een dergelijke situatie. Een straf die overeenkomt met de consequenties, die het in een normale race zou hebben. 'Dus als je bijvoorbeeld in de meeste gevallen twee plaatsen verliest bij een straf van vijf seconden, geef hem dan ook twee plaatsen straf. Of geef hem een straf van drie seconden, want de hoogte van de straf klopt niet. Een straf van vijf seconden achter de safetycar is namelijk niet hetzelfde als een straf van vijf seconden op volle snelheid. Het is wel iets om over na te denken', aldus Lammers. Daar sluit Van Buren zich bij aan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws