Red Bull Racing verving na de kwalificatie in Brazilië de krachtbron van Max Verstappen, waardoor hij de race met een frisse motor inging. Oud-coureur Ralf Schumacher denkt dat Red Bull een gunstig moment uitzocht en wijst naar de motoruren van McLaren. Hij denkt echter wel dat er iets bijzonders moet gebeuren als Verstappen de titel nog wil pakken, maar hij schrijft hem nog niet af.
Een tweede plek in het rijderskampioenschap lijkt in ieder geval zeer realistisch, want Oscar Piastri gooide de kansen op een goed raceweekend opnieuw weg. Op zaterdag reed de Australiër door een plas water in de kerbstones, waardoor hij van de baan spinde en in de muur belandde. Tijdens de Grand Prix zag hij een gat naast Kimi Antonelli, maar de Italiaan stuurde in en Piastri had de apex-regel helaas niet in zijn voordeel. Hij kreeg een tiensecondenstraf voor de aanrijding.
De McLaren-coureur leek tevens wat te blokkeren. Schumacher denkt dat het aan de bandentemperaturen lag, en dat die niet goed waren opgewarmd voorafgaand aan de herstart. 'Zoiets hangt ook af van hoe de auto qua set-up is opgebouwd en in welke richting je de auto ontwikkelt', begint de Duitser in de Backstage Boxengasse-podcast. 'De band werkt in een optimaal temperatuurbereik van ongeveer 85 tot net onder de honderd graden', legt hij uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Blijkbaar heeft Pirelli het zo voor elkaar gekregen, of juist niet, dat dit venster van normaal dertig graden misschien is teruggebracht naar vijf, tien of vijftien graden. Als je erin slaagt om binnen die vijftien graden te blijven, heb je een auto die zomaar twee, drie tienden sneller is', verklaart Schumacher. 'Wat op dit moment natuurlijk een wereld van verschil is. Dat zijn maar een paar honderdsten per bocht, maar het telt op.' Piastri's banden zaten mogelijk buiten dat venster.
Kansen verspeeld
'Dan kom je als coureur een bocht in, je remt, je stuurt in en ineens schuift de auto over de vooras of blokkeert een voorwiel. Je hebt het gevoel alsof je op een erwt zit te hobbelen of wat dan ook', lacht de oud-coureur. 'Dan ga je weer van je rem af, kom je te snel bij het raakpunt van de bocht, en dan heb je daar weer onderstuur. Met andere woorden: er zit geen gevoel in, geen flow, en dat maakt je langzaam.' Piastri tikte Antonelli aan, die weer tegen Charles Leclerc botste. Leclerc kon zijn auto vervolgens parkeren.
Sky Sports-collega Peter Hardenacke wil graag terugkomen op Verstappen en het kampioenschap. De straf van Piastri zorgde ervoor dat hij als vijfde over de streep kwam, waardoor Verstappen wel inliep op één McLaren-coureur. Hij vreest dat het niet genoeg is en dat er iets bijzonders moet gebeuren. 'Onder normale omstandigheden heeft hij het in ieder geval verspeeld', denkt Schumacher. 'Dat is eigenlijk vrijwel zeker.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Frisse motor
Schumacher is zich echter wel bewust van het feit dat Verstappen voor de laatste drie races een versere motor in de auto heeft dan beide McLarens. Die van Norris werd na Zandvoort nog vervangen, omdat de krachtbron daar kapot was gegaan. 'Max heeft een frisse motor. Er kan nog altijd iets gebeuren. De motoruren lopen op. Ik denk ook niet dat Piastri het stokje zomaar laat vallen. Ik kan me voorstellen dat die twee nog eens met elkaar in aanraking komen. Dat kan altijd gebeuren natuurlijk.'
De Duitser hoopt dat Piastri nu wat agressiever zal worden. 'Hij moet vanaf nu altijd voor Norris eindigen als hij nog een kans wil houden. Dat weet hij. Hij weet ook: de geschiedenis laat zien hoe snel iets fout kan gaan, zoals nu in Brazilië, waar Piastri zich verremt, Antonelli aantikt én Leclerc eruit ligt. Zoiets kan nog gebeuren', zegt hij, waarbij hij hint op waar de kansen liggen voor Verstappen. Het volgende raceweekend vindt plaats in Las Vegas, waar de laatste triple header van het jaar wordt afgetrapt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties