In het Formule 1-seizoen van 2026 zal er bijzonder veel veranderen. Met nog slechts tweeënhalve maand tot de jaarwisseling vond Michael Schmidt het een geschikt moment om enkele technische wijzigingen onder de loep te nemen. Op bepaalde vlakken moeten bovendien nog beslissingen worden genomen. De FIA en voorzitter Mohammed Ben Sulayem zullen waarschijnlijk niet volledig hun zin krijgen.
Een van de belangrijkste veranderingen in 2026 betreft het gebruik van de batterij. Coureurs zullen hier veel beter op moeten letten, terwijl ze tegelijkertijd mogelijk nog hogere topsnelheden zullen bereiken. Dat lijkt een tegenstrijdige combinatie, hoewel de teams zich er zo goed mogelijk op proberen voor te bereiden. Dit onderwerp komt ook aan bod in een nieuwe aflevering van Formel Schmidt.
Teams met andere state of charge
'Het is nu nog redelijk eenvoudig om energie in de batterij te krijgen. Volgend jaar zal je ronde na ronde opnieuw energie moeten opwekken', legt Michael Schmidt uit. 'Dat zal waarschijnlijk niet synchroon verlopen; er zal een verschil ontstaan. Verschillende auto’s kunnen dus een andere state of charge hebben.' Dit wordt dan een extra factor in het strategische spel tussen de teams, met mogelijke wendingen die op het eerste gezicht verrassend kunnen lijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat kan interessant worden voor de tv-kijker, want verschillende auto’s zullen op verschillende momenten in de race niet hetzelfde niveau bereiken. Dat kan goede races opleveren.' Of dit ook de beste manier is om races te organiseren in de autosport, is volgens Schmidt een andere kwestie. Hij denkt dat het echter wel in het voordeel speelt van FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem.
Kritiek op Ben Sulayem
Schmidt benadrukte eerder al dat de voorzitter behoefte heeft aan een baanbrekend project, aangezien er tijdens zijn ambtstermijn nog geen grote verwezenlijkingen zijn gerealiseerd. 'Dan komt de FIA-voorzitter in het spel. Er zijn behoorlijk wat zorgen en kritische geluiden', zegt Schmidt, waarmee hij aangeeft dat Ben Sulayem zeker niet overal even populair onthaald wordt.
Een ander streven van de Formule 1 is het terugbrengen van luidere motoren, zoals in het verleden. Enkele jaren geleden werd gesuggereerd dat de motoren in 2026 luider zouden worden, maar dat idee is inmiddels grotendeels losgelaten. Schmidt is geen voorstander van een terugkeer naar een ouder tijdperk op dat vlak. 'Er zijn mensen die dat geluid nog kennen, maar er is ook een generatie die zich daar niets bij kan voorstellen. Je moet daar voorzichtig mee zijn. Fans hebben tegenwoordig andere prioriteiten. Men moet zich afvragen of het geluid nog wel zo belangrijk is.'
Audi en Honda veranderen niet van mening
Een andere optie die op tafel ligt, is een mogelijke terugkeer naar V8-motoren. Daarover had een belangrijke vergadering moeten plaatsvinden in Londen, maar die is geannuleerd. Ben Sulayem wil vanaf 2029 weer V8-motoren invoeren, maar hij lijkt nul op het rekest te krijgen. 'Voor 2031 verandert er niets. Over die vier dagen na Monza geannuleerde vergadering heeft de FIA gezegd: die is niet afgelast, maar verplaatst. Ze zeggen dat er nog over nagedacht moet worden, en dat de teams meer tijd moeten krijgen om een compromis te vinden. Ik geloof daar niet in. Audi en Honda zullen hun standpunt niet wijzigen.' Zij vinden drie jaar simpelweg te kort om nieuwe reglementen door te voeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties