fia logo formule 1 2023 Opinie
Opinie

Plooij reageert vol ongeloof: 'Ik hoorde dat hij niet bij de FIA terecht kon'

fia logo formule 1 2023

De wedstrijdleiding wist in Zandvoort weer de aandacht op zich gevestigd te krijgen. Zo ontsnapte Charles Leclerc zonder straf na een dubieuze inhaalactie op George Russell, terwijl Carlos Sainz nog een schop na kreeg, nadat Liam Lawson hem van de baan reed. Sainz probeerde verhaal te gaan halen, maar kreeg nul op het rekest.

Sainz reed in de Tarzanbocht buitenom bij Lawson. De Nieuw-Zeelander had echter een moment van overstuur, waardoor beide mannen elkaar raakten. Lawson liep bij het moment een lekke band op, terwijl Sainz een nieuwe voorvleugel mocht gaan halen. Beide coureurs liepen zo een ronde achterstand op en vielen uit de top tien weg. Sainz beklaagde zich over de boordradio, maar kreeg vervolgens ook nog eens tien seconden straf.

Williams dient protest in

Dat viel helemaal verkeerd bij de Spanjaard, die na de race ziedend voor de microfoon van onder meer F1Maximaal.nl verscheen. Sainz gaf meteen aan dat hij dit als GPDA-voorzitter niet zou pikken, en dat hij verhaal zou gaan halen bij het bestuursorgaan van de sport. De 31-jarige coureur bereikte echter niks toen hij de daad bij het woord wilde voegen. 'Ik heb ook gehoord dat hij niet bij de FIA terecht kon. Dat vond ik helemaal idioot', geeft Plooij aan bij het Race Café van Ziggo Sport.

Williams liet het er niet bij zitten en besloot een right of review in te dienen. Zo'n protest heeft alleen kans van slagen als er nieuw en doorslaggevend bewijsmateriaal geleverd kan worden, anders heropent de FIA de zaak niet eens. Plooij vreest dat Williams geen kans van slagen heeft. 'Ik kan me geen voorbeeld herinneren waarbij dit ook daadwerkelijk gewerkt heeft', vertelt de pitreport van Ziggo.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-williams-carlos-sainz-gp-nederland-2025-vrijdag-3
Sainz hield geen goed gevoel over aan de race in Nederland.

Nieuwe manier van racen?

Collega Nick Catsburg richt zich niet zozeer op het protest van Williams, maar meer op de straf zelf. 'Ik vond het een schandalige straf. Als je buitenom iemand inhaalt, en de coureur aan de binnenkant rijdt je eraf, dan kun je nergens meer inhalen', klaagt de IMSA-coureur. 'De binnenkant wordt verdedigd, en de buitenkant kan dus ook niet meer.' De conclusie is dus dat de deur altijd dicht gegooid kan worden door de verdedigende coureur.

Sainz eindigde op grote achterstand, en Williams weet dat de straf niet teruggedraaid kan worden. Catsburg legt echter uit dat het Britse team het protest heeft ingediend met een ander doel. 'Ze willen gewoon weten hoe dit de rest van het seizoen gaat. Is dit hoe we racen vanaf nu? Ik zou het heel jammer vinden. Dit was een schandalige straf', herhaalt de man uit Amersfoort. De wedstrijdleiding hield zich bij het incident nogal strikt aan de richtlijnen, waarbij de coureur aan de binnenkant inderdaad bijna kan doen waar hij zin in heeft. Het probleem ligt dan ook vooral bij de richtlijnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws