Peter Windsor heeft een van de meest bizarre races uit de recente Formule 1-geschiedenis gezien. De analist kan zijn ogen niet geloven, nadat Lando Norris en Oscar Piastri het weer verzuimden om te maximaliseren in de beste auto van het veld. Vooral Norris moet het ontgelden in een vergelijking met Max Verstappen, al worden er ook enkele verbale tikken uitgedeeld aan Piastri.
Zelfs rasoptimist Helmut Marko moest in de zomerstop concluderen dat er totaal geen sprake meer was van een titelstrijd voor Verstappen. De achterstand in het kampioenschap liep in Zandvoort op tot meer dan honderd punten, en McLaren reed het hele veld elke Grand Prix zoek. Enkele weken later ziet de wereld heel anders uit. McLaren lijkt de weg helemaal kwijt te zijn, en dat geldt ook voor beide coureurs.
Tekenend daarbij zijn de pitstops. Toen Red Bull het aan het begin van het seizoen lastig had, kreeg Verstappen in races als China en Bahrein dramatische bandenwissels, alsof het gebrek aan vertrouwen proefbaar was. Dat geldt momenteel ook voor McLaren, waar Norris in Zandvoort eerst een technisch probleem kreeg en in Italië en Azerbeidzjan langzame bandenwissels kreeg van McLaren.
Contrast levensgroot
'Als je het overduidelijke contrast wil zien tussen Lando Norris en Max Verstappen, kijk dan niet verder dan de Grand Prix van Azerbeidzjan', roept Windsor meteen uit in zijn analyse op YouTube. 'Norris zit nog volop in de titelstrijd dit jaar, naast zijn teamgenoot Oscar Piastri', weet de Brit. Norris verkleinde de achterstand in Bakoe slechts met zes punten, waardoor het verschil precies één Grand Prix-zege is: 25 punten.
'Verstappen is de viervoudige wereldkampioen, die de derde plek nu ruim in handen heeft, maar nog altijd ver achter de McLaren-coureurs staat. Na twee zeges op rij moet Verstappen echter wel als titelkandidaat beschouwd worden door iedereen die de sport volgt', luidt het advies van Windsor aan zijn volgers. Verstappen staat nog 69 punten achter Piastri, maar liep 35 punten in twee raceweekenden tijd in. Het gat naar Norris werd sinds de zomerstop al gehalveerd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor benadrukt dat Norris alle ingrediënten mist, die Verstappen zo speciaal maken. 'Als je het contrast tussen beide coureurs wil zien, kon je dat in Bakoe goed zien. Max leidde vanaf de poleposition. Natuurlijk kan er altijd iets verkeerd gaan, en dat hield Max ook in zijn achterhoofd, maar er ging niks verkeerd. Hij had de perfecte start. Hij was perfect bij de herstart. Hij wist de banden perfect te managen, en hij won met speels gemak voor George Russell in de Mercedes', zo beschrijft hij de zorgeloze zondag.
Totaal gebrek aan passie
'Nu komen we uit bij Norris', zo straalt Windsor frustratie uit als het over zijn landgenoot gaat. 'Hij was een van de weinige coureurs, die de race inging met het voordeel van een set nieuwe mediumbanden. Hij had ook nieuwe harde banden, maar dat gold voor de meeste coureurs. Die nieuwe set mediumbanden waren een groot voordeel vergeleken met coureurs als Russell, Kimi Antonelli, Carlos Sainz, Liam Lawson, Yuki Tsunoda, Charles Leclerc, en uiteraard Verstappen.'
Norris en Piastri waren zelfs de enige coureurs in de top tien met nieuwe mediumbanden. 'Ondanks dat voordeel werd hij met meer dan dertig seconden verschil verslagen door Verstappen', zo schudt Windsor het hoofd. 'Ja, hij versloeg de Ferrari's wel, maar hij was langzaam bij de herstart na de Safety Car, die nota bene veroorzaakt werd door zijn teamgenoot, Oscar Piastri. Oscar ging er in de eerste ronde op praktisch dezelfde manier vanaf als in de kwalificatie. Norris werd bij de herstart ingehaald door Leclerc.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen in de McLaren
Windsor denkt ook niet dat Verstappen de snelste auto had. Hij verwacht dat de Limburger in de McLaren nog sterker had kunnen profiteren. 'Dit is allemaal hypothetisch, maar kun je je voorstellen dat Max Verstappen zich in die situatie bevonden had? Norris liet het ook later in de race allemaal uit zijn handen glippen, ondanks dat hij een hele goede auto had, en het voordeel van nieuwe mediumbanden. Waar was het vuur? Waar was de agressie?' vraagt de racefanaat zich af.
Verstappen straalt dat vuur en die agressie juist altijd uit. 'Dat is het grote verschil', briest Windsor. 'Ik kan me niet voorstellen dat Verstappen in die McLaren met nieuwe banden en de hoeveelheid downforce van de McLaren helemaal niks gedaan had, want dat is eigenlijk wat Lando deed', herhaalt hij. Norris eindigde onder de achtervleugel van Yuki Tsunoda als zevende.
Piastri met een 'belachelijke fout'
'Ik bekritiseer Lando nu natuurlijk heel erg, maar hij deed het nog steeds veel beter dan zijn teamgenoot, Piastri', zo beseft Windsor dat hij de kampioenschapsleider niet mag sparen. 'Hij had twee praktisch identieke incidenten op zaterdag en zondag, waarbij hij met onderstuur de muur inreed. Hij begon vlak achter Norris aan zijn race, maar hij maakte meteen een valse start. Tegenwoordig hoef je eigenlijk niks anders te doen dan de startlampen in de gaten te houden. Dit was echt een bizarre fout.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk dat hij daardoor een beetje gedesillusioneerd aan de achterkant van het veld terechtkwam', denkt Windsor. 'Daarna besloot hij er maar voor te gaan. Hij had meer grip en probeerde maar buitenom te gaan bij Esteban Ocon. Hij reed op de vuile lijn, blokkeerde zijn wielen, en schoof zo de muur in. Het is echt een ronduit belachelijke fout, zeker nadat hij een dag eerder al hetzelfde deed', zo krijgt Piastri de wind van voren.
Toch vindt Windsor het optreden van Norris kwalijker. Hij toont enig begrip voor domme fouten, maar niet voor een coureur, die helemaal niks probeert. 'Dat is wel het verschil. Ik kan me geen coureur bedenken uit het heden of het verleden, die in de auto van Norris met zijn bandenvoordeel, op de zevende plek geëindigd zou zijn, 34 seconden achter Verstappen', concludeert de analist.
Verstappen is de enige die levert
Windsor beseft dat hij ook bij de zege van Verstappen stil moet staan. 'Ik wil daarmee niks afdoen van zijn prestatie. Het is wel lastig om de context niet te benoemen, want beide Ferrari-coureurs verpestten de kwalificatie ook al. Lewis Hamilton kwam niet eens door Q2 heen, en Charles Leclerc crashte in Q3 voordat hij een tijd kon neerzetten. Max pakte de poleposition daarna', zo weet hij dat er steeds minder kanshebbers overbleven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties