Peter Windsor rekent op een spannend weekend in Bakoe, maar ziet twee coureurs net wat meer indruk maken dan de rest. Volgens Windsor is Max Verstappen een van de twee grootste kanshebbers op de overwinning in Azerbeidzjan. Hij vestigt de aandacht op een kleine upgrade van Red Bull Racing en één ronde, die het ware potentieel van Verstappen liet zien.
Verstappen wist in Italië te stunten met een poleposition en een zege. De Limburger greep niet alleen de winst, maar was ook sneller dan de McLaren-coureurs. Na afloop gaf men bij Red Bull aan dat een solide basisafstelling voor meer vertrouwen en een groter werkvenster zorgde. 'Na Monza vroeg iedereen zich af of Monza een uitzondering was, of dat McLaren nu veel vaker uitgedaagd zou worden door Red Bull Racing en mogelijk ook door Ferrari en Mercedes', opent Windsor op zijn YouTube-kanaal.
'In theorie was de vrijdag in Bakoe een lakmoesproef', geeft Windsor aan. 'Dat was in zekere zin ook, maar het is na de vrijdag lastig om te zeggen hoe snel iedereen is. Dat heeft ermee te maken dat alle bandencompounds ongeveer even snel gingen, en de snelheid er vooral van afhankelijk was hoeveel ronden je al op die band gereden had', merkt Windsor op. De 73-jarige analist doelt er dan op dat de bandenslijtage dusdanig laag was dat coureurs op oude banden steeds sneller werden.
Magnetische muren
'Lewis Hamilton was de snelste coureur in VT2', zegt Windsor over zijn landgenoot. 'Dat is heel goed voor zijn ego en voor zijn zelfvertrouwen. Hij reed op de mediumbanden ongeveer net zo snel als op de zachte banden. Charles Leclerc was op de zachte banden net iets langzamer. Hamilton raakte de muur nog in de eerste vrije training, maar leverde heel goed werk in de tweede vrije training.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor benoemt dat ook Leclerc de muur raakte. Daar waren de Ferrari-coureurs niet de enigen in. 'Beide McLaren-coureurs raakten de muur ook in de tweede vrije training: Lando Norris met de linkerkant, en Oscar Piastri met de rechterkant', benoemt Windsor. Norris raakte twee bochten voor zijn crash de muur echter ook al met de rechterkant van zijn MCL39.
'Mercedes deed het heel goed', vervolgt de analist. 'Beide coureurs reden nagenoeg dezelfde tijd. Ik zeg al het hele seizoen dat Kimi Antonelli ijzersterk is in de langzame bochten', zegt Windsor over de Italiaan, die in Montréal op het podium eindigde. 'De snelle bochten hier zijn vol gas. Je hebt hier geen bochten zoals Parabolica. De vraag is nu of Antonelli dit vol kan houden in de rest van het weekend.'
Onderschat Verstappen niet
Vervolgens komt Windsor uit bij het vierde topteam. 'Red Bull heeft de bevestiging van de achtervleugel aangepast', zo vestigt de Brit de aandacht op een kleine upgrade van de Oostenrijkse renstal. 'Dat is interessant. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de nieuwe vloer, die ze in Monza hadden', vermoedt de voormalige teammanager van Williams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen reed een 1:41,9 op de zachte banden. Max gebruikte de mediumbanden en de harde banden helemaal niet in de eerste twee vrije trainingen', aldus Windsor. 'Dat wekt de suggestie dat Red Bull de mediumbanden zoveel mogelijk achter de hand wil houden voor de rest van het weekend. Ik verwacht dat ze heel snel gaan zijn op de mediums', voorspelt Windsor.
Windsor legt vervolgens uit dat Verstappen voor de race juist een van de favorieten is. 'Laten we even naar het einde van VT2 kijken, toen de coureurs zo'n zes ronden reden in een racesimulatie. Piastri was heel snel in zijn eerste ronde, maar zakte daarna af naar lage 1:47-ers. Verstappen reed juist 1:46,5 en 1:46,7, en sloot daarna af met een 1:46,1. Daarmee was hij samen met Charles Leclerc de snelste coureur', zo wijst Windsor zijn twee favorieten aan. 'Hamilton was met een 1:46,2 ook erg snel.'
Reactie Verstappen spreekt boekdelen
'Als je naar de boordradio's van Max luistert... Je kunt tegenwoordig heel veel afleiden uit de boordradio van Max aan het einde van de sessie', lacht Windsor. 'Als hij geen grip heeft aan de voorkant, of als de auto stuitert, dan hoor je dat meteen aan de toon die hij aanslaat. Hij klonk nu heel kalm en wilde alleen weten wat de rest deed, en op welke banden ze reden. Ik denk dat we die laatste ronde van zijn racesimulatie niet moeten onderschatten. De Red Bull is waarschijnlijk supersnel in Bakoe, ook al hebben we dat nog niet gezien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor geeft dan ook aan dat de uitslagen van de vrije trainingen in het geval van Verstappen weinig zeggen. 'In VT1 schoot hij in zijn snelste ronde rechtdoor in bocht 15. In VT2 was hij met het rempedaal aan het experimenteren, en hij gebruikte twee sets zachte banden. Hij was dus wel heel snel in de racesimulatie', sluit Windsor af, die dit als positieve indicatie ziet voor de rest van het weekend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties