Onderweg naar F1 | Hollandse trots in de Formule 3 en nog veel meer F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Hollandse trots in de Formule 3 en nog veel meer

Onderweg naar F1 | Hollandse trots in de Formule 3 en nog veel meer

Het Formule 1-seizoen zit inmiddels in de vierde versnelling en ook de Formule 2 is reeds begonnen met 2021. Dit weekend, tijdens de Grand Prix van Spanje, trappen ook de jonge honden van de Formule 3 het seizoen 2021 af. Wat is er anders dit jaar? Waar gaan we rijden? Wie zijn de kanshebbers op de titel? F1Maximaal vertelt het je!

Zoals het hoort in een juniorklasse is de doorstroming hoog. Kampioen Oscar Piastri is inmiddels Formule 2-coureur en onder meer ook Theo Pourchaire, Liam Lawson, Lirim Zendeli en Nederlanders Richard Verschoor en Bent Viscaal hebben de overstap gemaakt naar de belangrijkste subklasse. Net als in de Formule 2 is de hele opzet van het raceweekend op de schop gegaan.

Waar een weekend voorheen altijd bestond uit één sprintrace en één hoofdrace, zijn dat er per 2021 twee sprintraces en een hoofdrace per weekend. De vrijdag blijft vooralsnog hetzelfde, met een vrije training en de kwalificatie. De zaterdag daarentegen is anders dan anders. Op die dag vinden de twee sprintraces namelijk plaats. De startopstelling van race 1 wordt bepaald door de twaalf snelste coureurs van de kwalificatie om te draaien. Degene die dus pole traint, start in race 1 als twaalfde. Degene die race 1 dan weer wint, begint race 2 als nummer 12. Voor die sprintrace wordt de startopstelling namelijk bepaald door de uitslag van de eerste wedstrijd om te draaien.

Waar is de kwalificatie dan voor? Voor de hoofdrace! Degene die het snelst is tijdens de kwalificatie vrijdag, begint race 3 'gewoon' vanaf pole. De puntenverdeling voor de hoofdrace is als volgt: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Net zoals in de Formule 1 dus, al krijgt de coureur die de snelste ronde rijdt twee punten en geen één. Voor de twee sprintrace krijgen de eerste tien coureurs ook punten, al zijn dat er wel minder dan voor de hoofdrace: 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Kalender parallel aan Formule 2

Het vorige Formule 3-seizoen was door de coronapandemie al voorbij voordat het min of meer begonnen was. Begin juli was de seizoenstart, begin september werd er op Mugello alweer afgesloten. Deze jaargang doen de Formule 3-coureurs een zevental circuits aan. Dat zijn precies de zeven circuits die de Formule 2 niet bezoekt. Leuk voor de Nederlandse racefans; op 4 en 5 september rijden de 31 (!) Formule 3-coureurs op Zandvoort. Dit is de volledige kalender:

RondeGrand PrixCircuitData
1GP SpanjeCircuit de Barcelona-Catalunya8 - 9 mei
2GP FrankrijkPaul Ricard26 - 27 juni
3GP OostenrijkRed Bull Ring3 - 4 juli
4GP HongarijeHungaroring31 juli - 1 augustus
5GP BelgiëSpa-Francorchamps28-29 augustus
6GP NederlandZandvoort4 - 5 september
7GP Verenigde StatenCircuit of the Americas23 - 24 oktober

De coureurs en teams

Net zoals in de Formule 1 en de Formule 2 zijn er enkele teams die in de Formule 3 geregeld op het podium staan. Twee jaar op rij is het Prema, waarvan het F2-team doorgaans ook goed scoort, dat het veld aanvoert. Dit jaar zonder Oscar Piastri en Frederik Vesti willen ze tevens het kampioenschap naar zich toetrekken, maar ditmaal met hulp van Red Bull-junior Dennis Hauger, Arthur Leclerc (inderdaad, broertje van, red.) en Olli Caldwell.

Achter regerend F3-wereldkampioen Prema vinden we drie teams die meestrijden om podia, Trident, ART Grand Prix en Hitech Grand Prix. Deze teams weten zich jaarlijks te manifesteren in de top vijf van de subklasse en puntenfinishes zijn voor de coureurs vermoedelijk een vaste mogelijkheid in 2021. Bij Trident vinden we twee interessante namen - Red Bull-junior Jack Doohan en David Schumacher. Tussen hen in vinden we de Franse Clement Novalak. Kersverse Mercedes-junior Frederik Vesti heeft zich dit jaar aangesloten bij ART, evenals de herstelde Juan Manuel Correa, die in 2019 in België allebei zijn benen verbrijzelde. Bij Hitech vinden we Red Bull-junior Jak Crawford.

Middenveld met Van der Helm

Een dichtbevolkt middenveld bestaande uit HWA Racelab, MP Motorsport, Campos Racing en Carlin vecht voor de punten die door eerdergenoemde teams niet opgepikt worden. Noemenswaardige namen in dit rijtje zijn de Italiaanse Matteo Nannini, die tot op heden in de subklasse geen auto gekregen heeft waarin hij écht indruk wist te maken, Red Bull-jongeling Jonny Edgar (zeventien lentes jong en een groot Brits talent, red.) en Tijmen van der Helm. Via Van der Helm wordt Nederland dus licht vertegenwoordigd in de Formule 3 door de zeventienjarige uit Den Hoorn. Hoewel hij in de Eurocup Formule Renault 2.0 in 2020 niet echt potten wist te breken, achtte teambaas Sander Dorsman hem goed genoeg voor de F3 en derhalve bezet Van der Helm een stoeltje bij het Nederlandse team.

Dan nog even naar de hekkensluiters van de F3. Jenzer Motorsport en Charouz Racing System vinden we doorgaans achterin het 31-koppige F3-veld. Bij deze teams zijn puntenfinishes schaars, maar wanneer een coureur weet te excelleren, is dat uiteraard wel een mooi voorteken voor de grotere teams om eens een kijkje te gaan nemen bij de kleinere renstallen. Bij Charouz zijn Logan Sargeant en Enzo Fittipaldi de grootste namen. Sargeant, een Amerikaan die in 2020 derde werd bij Prema, is zijn stoeltje bij zijn topteam kwijtgeraakt maar gaat dit jaar nog een poging wagen. Fittipaldi, het broertje van Haas-invaller Pietro Fittipaldi, viel tijdens de officiële Formule 1-simraces van 2021 al op. Eens zien of hij het ook op het werkelijke asfalt kan laten zien.

Op wie moet je letten?

Christian: 'In de Formule 3-competitie van 2021 zou ik mijn geld zetten op de voor Prema rijdende Dennis Hauger. Het Noorse supertalent, dat al jong opgepikt werd door Helmut Marko, was in de Italiaanse F4 in 2019 voor Van Amersfoort Racing oppermachtig en vorig jaar, uitkomend voor een tegenvallend Hitech, wist hij in de F3 weliswaar geen extreem goede indruk te maken, maar racen kan hij. Nu hij bij het Italiaanse Prema zit, verwacht ik dat hij zijn ware klasse kan etaleren en dat we hem met regelmaat op het podium gaan zien. Niet alleen op die tweede en derde plaats, maar naar mijn idee ook op de hoogte trede van het ereschavot.'

Maurits: 'Een andere coureur waarvan het erg interessant is om te zien hoe hij het gaat doen is Juan Manuel Correa. De Amerikaan met Ecuadoriaanse roots heeft namelijk al de nodige ervaring in de opstapklassen, ondanks zijn zware ongeluk op Spa-Francorchamps. Correa reed al twee seizoenen in de Formule 3, waarvan het laatste jaar best succesvol. In 2018 was hij namelijk steevast in de top tien te vinden. Daarnaast is zijn debuutseizoen in de Formule 2 ook relatief goed gegaan. De coureur eindigde tweemaal op de tweede plaats en dus is er geen twijfel dat hij veel snelheid heeft. Anderzijds is het natuurlijk ook bewonderingswaardig hoe hij zich mentaal en fysiek terug heeft geknokt na zijn bijna uitzichtloze situatie. Zijn rentree in de racerij is dus niet alleen veelbelovend, maar ook gewoon erg mooi.'

Gino: 'Let op Victor Martins. Hij is dit jaar nieuw in de Formule 3 en komt uit voor het Nederlandse MP Motorsport, als teamgenoot van Tijmen van der Helm en Caio Collet. Hoewel de Fransman dus een rookie is, heeft hij zich wel al laten gelden tijdens de wintertests. Van de vier testsessies topte hij er twee. Op de derde testdag voorafgaand aan het seizoen was hij zelfs zes tienden sneller dan zijn naaste achtervolger. En dat voor een rookie! Bijzonder knap, ook al hebben het slechts over het voorseizoen. Dat Martins talent heeft, liet hij vorig jaar in de Formule Renault Eurocup zien. Met zeven zeges werd hij dominant kampioen. Het jaar daarvoor werd hij ook al bijna kampioen in die klasse, maar toen was het Oscar Piastri, niet de minste, die er met het goud vandoor ging. Wat mij betreft is Martins op zijn minst een outsider dit seizoen in de Formule 3.'

Marnik: 'Ik verwacht veel van Arthur Leclerc, en dat is niet omdat hij het 'broertje van' is. Vorig jaar eindigde hij als tweede in het Formula Regional-kampioenschap, waar hij zichzelf op de kaart zette door alle drie de races op Mugello te winnen. Een jaar eerder werd hij derde in de Formule 4 achter Theo Pourchaire en Dennis Hauger, ook geen slecht gegeven. Bij Prema krijgt hij nu de kans voor het beklimmen van de hogere raceklasse. Ook Hauger rijdt naast hem, wat wel eens een interessante strijd kan worden.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws