Onderweg naar F1 | Verschoor haalt punten, drama voor Red Bull-junior Lawson F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Verschoor haalt punten, drama voor Red Bull-junior Lawson

Onderweg naar F1 | Verschoor haalt punten, drama voor Red Bull-junior Lawson

In Onderweg naar F1 volgen redacteuren Christian Moerman, Gino Haverkamp, Maurits Kappetijn en Marnik Kok de verrichtingen van de kampioenen van morgen. Na iedere Formule 2- en Formule 3-race vertellen zij wie indruk maakten en op welke talenten je moet letten. Na de Grand Prix van Monaco schijnen Kok, Kappetijn en Moerman hun licht op het tweede Formule 2-weekend, verreden op de straten van Monte Carlo.

Allereerst een korte terugblik: de Formule 2 ziet er iets anders uit dit jaar. Nog steeds worden er 24 races verreden, maar dan verdeeld over 8 weekenden. Ieder raceweekend kent vanaf dit jaar namelijk drie wedstrijden: twee sprintraces op de zaterdag en de hoofdrace op zondag. In de vorige race in Bahrein schreef Guanyu Zhou de hoofdrace op zijn naam, terwijl Liam Lawson en Oscar Piastri respectievelijk de eerste en tweede sprintrace op hun naam schreven.

In de tweede race op de kalender, Monaco, kon Zhou zijn tweede overwinning verzilveren, ditmaal de eerste sprintrace. Dan Ticktum won de tweede sprintrace, terwijl Theo Pourchaire de jongste Formule 2-winnaar in de geschiedenis werd door op zeventienjarige leeftijd de hoofdrace in Monte Carlo te winnen. Zhou leidt nog altijd het kampioenschap met 68 punten, terwijl Piastri en Pourchaire volgen met respectievelijk 52 en 47 WK-punten.

Pourchaire man van het weekend

Marnik: 'Voor mij is het overduidelijk dat Pourchaire dé man van het weekend in Monaco is. Vorig jaar greep de Fransman nipt naast de Formule 3-titel, maar in de hogere raceklasse is hij in bloedvorm. Vertrekkend vanaf poleposition geeft hij de leiding in de race bijna niet meer weg, op een paar rondes achter Zhou na. De Chinese coureur moest later echter nog de pits induiken, waardoor de nog maar 17-jarige coureur van ART Grand Prix relatief comfortabel naar de finishlijn rijdt. Pourchaire gaat hiermee de geschiedenisboeken in als jongste Formule 2-winnaar ooit, wát een prestatie!'

'De Nederlandse coureur Richard Verschoor reed ondertussen ook een prima weekend waarin hij vijf punten pakte, en nu negende staat in het kampioenschap. Dit deed hij middels een prima zevende (na de diskwalificatie van Liam Lawson zesde, red.) plaats te pakken tijdens de tweede sprintrace. In de feature race kwam Verschoor niet verder dan een tiende plaats, wat hem een extra puntje oplevert. In de MP Motorsport-bolide, die lang niet altijd even goed mee kan komen met de topteams in de subklasse, is dat toch een aardige prestatie. De Nederlandse renstal zal na het drieluik op het straatcircuit vast te spreken zijn over Verschoor. Bent Viscaal, die doorgaans het materiaal al helemaal niet heeft voor een puntenfinish, was tweemaal dichtbij: twee keer werd de Alberger elfde, eenmaal veertiende.'

Piastri rijdt de sterren van de hemel

Maurits: 'Pourchaire was niet de enige Formule 2-rookie die het uitstekend deed in Monaco. Ook Oscar Piastri was constant aanwezig in de kop van het veld. Monaco is met gelijke auto's en zo'n extreem stratencircuit echt de ultieme test en de voormalig Formule 3-kampioen liet zien waarom hij uit het juiste racehout is gesneden. Ondanks dat de Australiër in de eerste kwalificatiegroep begon en dus lastigere baancondities had, zette hij zijn bolide op P3 voor de feature- en sprintrace en dat laat zien dat Piastri echt serieus snel is.'

'De eerste race begon met een slechte start, waardoor hij uiteindelijk als achtste over de meet kwam. In de tweede sprintrace en de feature race herpakte Piastri zich erg goed. Het jonge talent reed in een moeilijke regenrace naar P2 en de laatste wedstrijd van het weekend eindigde hij tevens op P2. Het sterke optreden in Monaco heeft er voor gezorgd dat hij nu op de tweede plek in het kampioenschap staat, met zestien punten achterstand op koploper Guanyu Zhou, die een stuk meer ervaring heeft dan Piastri. Met twee podiumplaatsen en een uitstekende plaatsing in het Formule 2-tussenstand verdient hij een benoeming als een van de toppers van afgelopen weekend.'

Hartverscheurend Monaco voor uitblinker Lawson

Christian: 'Tijdens de voorbeschouwing op het Formule 2-seizoen is hij al eens aangehaald, Red Bull Racing-junior Lawson is er eentje waar op gelet moet worden. In Monaco bewees hij dit nog maar eens met een waanzinnige prestatie tijdens de tweede sprintrace van het weekend. De Nieuw-Zeelander, die vorig jaar in de Formule 3 al tot de uitblinkers behoorde, ving race nummer twee van het weekend aan vanaf poleposition op een vochtig circuit. Piastri, rijdend in de Prema, kwam vele malen beter van zijn plek dan de Hitech-jongeling en Lawson moest in de openingsfase de eerste plek laten aan de hierboven al benoemde jonge Australiër.'

'Spoedig werd echter duidelijk dat het Lawson was die meer vertrouwen in de bolide had op het verraderlijk gladde asfalt. Na de poleposition kwijtgeraakt te zijn, verloor hij de Prema geen seconde uit het oog en in ronde vijf resulteerde dat al in misschien wel de mooiste inhaalactie van het weekend in alle klassen. Allereerst poogde hij zijn Hitech langs de Italiaanse bolide te krijgen bij het uitkomen van de tunnel, maar tevergeefs. Lawson haalde de chicane min of meer, Piastri schoot rechtdoor en hield daarmee zijn positie in de rangorde.'

'Maar Lawson was tijdens die tweede race niet te stoppen: later, in de op één na laatste bocht van een rondje Monaco, genaamd Rascasse, positioneert hij zijn auto zeer gewaagd naast die van de wedstrijdleider. Bij het ingaan van de laatste bocht blijkt het Lawson te zijn die op het natte asfalt de betere lijn heeft. Zo herovert hij zijn eerste plek, waarna hij met gemak weg wist te rijden bij Piastri. Ook een virtuele safety car, waarbij veel coureurs tevergeefs de gok waagden op een setje van de droog-weerbanden, kon geen roet meer in het eten gooien voor Lawson, die de hoogste trede van het ereschavot mocht betreden.

Lawson moet P1 inleveren

Christian: 'Lawson rekende zich rijk, maar deed dit te vroeg. Vlak na de wedstrijd kwam er een memo van de wedstrijdleiding: Lawson had een technische non-conformiteit begaan en zou gediskwalificeerd worden. De Formule 2-coureurs moeten een vooraf bepaalde throttle pedal progressivity map gebruiken tijdens de formatieronde en racestart totdat ze op een snelheid van 50 kilometer per uur komen. Omdat Lawson niet voldeed aan de pedaalinstellingen, zoals gesteld in Artikel 3.6.5 van de reglementen, ging de overwinning naar de Britse Ticktum.'

'Regels zijn regels en hoewel Hitech GP het vast en zeker aangevochten heeft, er was geen beweging in de beslissing van de wedstrijdleiding te krijgen. Niet de Nieuw-Zeelandse vlag maar de Union Jack wapperde nu virtueel boven de bovenste trede van het podium. Enkele uren later moest Lawson het circuit op voor de laatste race van het weekend, waarin hij zijn enige zes schamele puntjes mee wist te nemen uit het weekend, waar hij er vijftien liet liggen. 'Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik mijzelf er al overheen heb kunnen zetten', gaf Lawson aan nam afloop.'

''Dat gaat mij zeker wat tijd kosten. Het is een hele bittere pil en het is een van die uitzonderlijke momenten waarin je een paar uur later alweer de auto in moet. Ik heb het een paar uur goed in mij opgenomen en ben vervolgens weer in 'race modus' gegaan voor de feature race. Daar was mijn pace sterk', stelt Lawson na afloop van de laatste wedstrijd. Nee, de punten heeft hij niet om aan te tonen dat ook hij zich in Monaco thuis voelde, maar de kijker weet beter. 'Ik heb tenminste een statement kunnen maken en laten zien wat ik kan', concludeerde Lawson dan ook geheel terecht in gesprek met Formula 2 toen het kwaad eenmaal geschied was. In het eerste weekend van 2021 wist hij al te winnen en hij zal zich ergens dit jaar ongetwijfeld kunnen revancheren voor de 'gestolen' overwinning.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws