Felipe Massa

Felipe Massa is een oud Formule 1-coureur, die op 25 april 1981 geboren is in Brazilië. Na een aantal jaar in de karts en juniorklasses van de autosport maakte Massa in 2002 zijn debuut in de Formule 1, bij het team van Sauber. Hij deed het aardig, maar koos het jaar daarop voor een stap opzij bij Ferrari, waar hij de rol van testcoureur op zich nam. Na een jaar langs de zijlijn vond de toen 23-jarige coureur het wel mooi geweest en keerde hij terug bij Sauber. Daar zette hij de goede lijn die hij in zijn debuutseizoen neer had gezet door en werd hij een stabiele middenmotor.

Droomtransfer

Zijn beste Sauber-resultaat was een vierde plek tijdens de Grand Prix van Canada in 2005. Een jaar eerder eindigde hij in België ook op die positie. Het wekte de interesse van Ferrari, dat hem voor het seizoen 2006 strikte als nummer twee naast zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Een droomtransfer ging in vervulling voor Massa.

Bij Ferrari liet Massa zien dat hij écht uit het goede racehout gesneden was. Schumacher en concurrent Fernando Alonso waren weliswaar sneller, maar Massa eindigde prima als derde in het kampioenschap én won tevens twee race: Turkije en thuisrace Brazilië.

Na één jaar teamgenoot te zijn geweest van Schumacher, ging de Duitser met pensioen. Kimi Räikkonen werd Massa's nieuwe teamgenoot bij Ferrari en pakte in 2007 gelijk de wereldtitel. Het jaar erna sloeg de Braziliaan echter hard terug. Hij won het teamduel van de Fin, maar bovenal: Massa streed een seizoen lang om de wereldtitel. Gedurende 2008 wisselde hij telkens van stuiver met rivaal Lewis Hamilton en even waande de Ferrari-coureur zich zelfs wereldkampioen. De laatste Grand Prix van het jaar, in thuisstad São Paulo, moest door hem gewonnen worden om zijn titelaspiraties in leven te houden. Hamilton zou in dat geval buiten de top vijf moeten eindigen. Massa deed wat hij moest doen, terwijl Hamilton in de voorlaatste ronde zijn vijfde plek verloor aan Sebastian Vettel. In de allerlaatste bocht, Massa was toen al gefinisht, pakte de Brit dan toch zijn vijfde plek terug. Toyota-coureur Timo Glock had moeite zijn auto onder controle te houden en zag Hamilton aan zich voorbij gaan. Massa verloor de titel op één punt.

Ongeluk en tweede man

In 2009 was Massa andermaal favoriet voor de titel, maar de Ferrari van dat jaar bleek tegen te vallen. Alsof het allemaal niet erger kon crashte de Braziliaan in Hongarije hard. Hij kwam in aanraking met een rondvliegende springveer, die zijn helm doorboorde. Massa lag er met een schedelbreuk, hersenschudding en snijwonden aan het hoofd er voor de rest van het seizoen uit.

In 2010 keerde hij terug met Fernando Alonso als nieuwe teamgenoot. De Spanjaard overklaste de Braziliaan echter volledig. Van 2010 tot 2013 had hij niks te vertellen ten opzichte van de tweevoudig wereldkampioen. Dieptepunt was de teamorder in Duitsland 2010. Massa leidde de hele race, maar moest Alonso aan hem voorbij laten gaan van het team.

Williams

Bij Ferrari presteerde Massa ondermaats en na 2013 zat het er dan ook op voor hem bij de Italiaanse renstal. Hij zocht zijn heil op bij Williams, dat door de komst van de nieuwe hybride-motoren een kleine opmars kende. In zijn eerste paar jaar bij de Britten pakte de elfvoudig racewinnaar enkele podiumplaatsen en zelfs een pole. Williams' auto werd met het jaar echter minder en voor Massa begonnen de jaren dan ook wel te tellen. In 2016 kondigde hij zijn pensioen aan, die hij later met een jaar uitstelde. Na 2017 zat het er dan echt op voor Felipe Massa.

Overzicht Formule 1-carrière Massa

JAAR TEAM(S) OVERWINNINGEN PUNTEN EINDSTAND WK
2002 Sauber 0 4 13
2004 Sauber 0 12 12
2005 Sauber 0 11 13
2006 Ferrari 2 80 3
2007 Ferrari 3 94 4
2008 Ferrari 6 97 2
2009 Ferrari 0 22 11
2010 Ferrari 0 144 6
2011 Ferrari 0 118 6
2012 Ferrari 0 122 7
2013 Ferrari 0 112 8
2014 Williams 0 134 7
2015 Williams 0 121 6
2016 Williams 0 53 11
2017 Williams 0 43 11

 

Meer nieuws