Felipe Massa

Felipe Massa is een oud Formule 1-coureur, die op 25 april 1981 geboren is in Brazilië. Massa startte 269 keer aan een Grand Prix, en is daarmee een van de meest ervaren coureurs uit de sport. De Braziliaan won elf races, en is met name bekend van zijn tijd als Ferrari-coureur, van 2006 tot en met 2013. In 2008 greep Massa nipt naast de wereldtitel, in een hectische titelontknoping, met één punt verschil ten opzichte van Lewis Hamilton. Massa besloot in 2023 het titelverlies aan te vechten, omdat hij van mening is dat de Grand Prix van Singapore in 2008 geschrapt had moeten worden vanwege Crashgate. Deze rechtszaak loopt nog.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Na een aantal jaar in de karts en juniorklasses van de autosport maakte Massa in 2002 zijn debuut in de Formule 1, bij het team van Sauber. Hij deed het aardig, maar stond in 2003 aan de zijlijn. Na een jaar meer ervaring te hebben opgedaan als reservecoureur van Ferrari, keerde hij terug bij Sauber. Daar zette hij de goede lijn die hij in zijn debuutseizoen neer had gezet door en werd hij een stabiele middenmotor.

Droomtransfer

Zijn beste Sauber-resultaat was een vierde plek tijdens de Grand Prix van Canada in 2005. Een jaar eerder eindigde hij in België ook op die positie. Het wekte de interesse van Ferrari, dat hem voor het seizoen 2006 strikte als nummer twee naast zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Een droomtransfer ging in vervulling voor Massa. Bij Ferrari liet Massa zien dat hij écht uit het goede racehout gesneden was. Schumacher en concurrent Fernando Alonso waren weliswaar sneller, maar Massa eindigde prima als derde in het kampioenschap én won tevens twee races: Turkije en thuisrace Brazilië.

Na één jaar teamgenoot te zijn geweest van Schumacher, ging de Duitser met pensioen. Kimi Räikkönen werd Massa's nieuwe teamgenoot bij Ferrari en pakte in 2007 gelijk de wereldtitel. Het jaar erna sloeg de Braziliaan echter hard terug. Hij won het teamduel van de Fin, maar bovenal: Massa streed een seizoen lang om de wereldtitel. Gedurende 2008 was het constant stuivertje wisselen met rivaal Lewis Hamilton en even waande de Ferrari-coureur zich zelfs wereldkampioen.

De laatste Grand Prix van het jaar, in thuisstad São Paulo, moest door hem gewonnen worden om zijn titelaspiraties in leven te houden. Hamilton zou in dat geval buiten de top vijf moeten eindigen. Massa deed wat hij moest doen, terwijl Hamilton in de voorlaatste ronde zijn vijfde plek verloor aan Sebastian Vettel. In de allerlaatste bocht, Massa was toen al gefinisht, pakte de Brit dan toch zijn vijfde plek terug. Toyota-coureur Timo Glock had moeite zijn auto onder controle te houden, op droogweerbanden in de regen, en zag Hamilton aan zich voorbij gaan. Massa verloor de titel op één punt.

Ongeluk en tweede man

In 2009 was Massa andermaal favoriet voor de titel, maar de Ferrari van dat jaar bleek tegen te vallen. Alsof het allemaal niet erger kon crashte de Braziliaan in Hongarije hard. Hij kwam in aanraking met een rondvliegende springveer, die zijn helm doorboorde. Massa lag er met een schedelbreuk, hersenschudding en snijwonden aan het hoofd er voor de rest van het seizoen uit en werd een tijdje in coma gehouden.

In 2010 keerde hij terug met Fernando Alonso als nieuwe teamgenoot. De Spanjaard overklaste de Braziliaan echter volledig. Van 2010 tot 2013 had hij niks te vertellen ten opzichte van de tweevoudig wereldkampioen. Dieptepunt was de teamorder in Duitsland 2010. Massa leidde de hele race, maar moest Alonso voorbij laten gaan van het team.

Williams

Bij Ferrari presteerde Massa ondermaats en na 2013 zat het er dan ook op voor hem bij de Italiaanse renstal. Hij zocht zijn heil bij Williams, dat door de komst van de nieuwe hybride-motoren een kleine opleving kende. In zijn eerste paar jaar bij de Britten pakte de elfvoudig racewinnaar enkele podiumplaatsen en zelfs een poleposition. Williams' auto werd met het jaar echter minder en voor Massa begonnen de jaren dan ook wel te tellen. In 2016 kondigde hij zijn pensioen aan, die hij later met een jaar uitstelde. Na 2017 zat het er dan echt op voor Felipe Massa.

Overzicht Formule 1-carrière Massa

Jaar Team(s) Overwinningen Punten Eindstand WK
2002 Sauber 0 4 13e
2004 Sauber 0 12 12e
2005 Sauber 0 11 13e
2006 Ferrari 2 80 3e
2007 Ferrari 3 94 4e
2008 Ferrari 6 97 2e
2009 Ferrari 0 22 11e
2010 Ferrari 0 144 6e
2011 Ferrari 0 118 6e
2012 Ferrari 0 122 7e
2013 Ferrari 0 112 8e
2014 Williams 0 134 7e
2015 Williams 0 121 6e
2016 Williams 0 53 11e
2017 Williams 0 43 11e

 

Felipe Massa Nieuws