De eerste aanvaring tussen Lando Norris en Oscar Piastri is een feit. De schade viel uiteindelijk nog mee met tien verloren punten voor Norris, maar de toon is gezet. Bij de nabeschouwing van Viaplay bekeken analisten Christijan Albers en Rudy van Buren het incident, waarbij duidelijk wordt dat beide mannen het totaal niet met elkaar eens zijn.
Albers krijgt bij Viaplay de kans om zijn mening aan de hand van de beelden toe te lichten, waarbij de Eindhovenaar de video enkele bochten eerder instart. 'Norris positioneerde zich heel mooi. Hij liet zich niet afschrikken door Piastri', zegt Albers over de inhaalactie van Norris bij de hairpin. 'Norris remt hem fantastisch uit. Daarna schiet hij dus wel te ver door. Piastri kan slim terugsteken, en komt daardoor weer naast Norris te zitten.'
Norris met een dure fout
'Het was stiekem een supermooi gevecht, maar het draaide toch uit op huilen', weet de Eindhovenaar, die zelf in Canada in 2005 een van zijn sterkste kwalificatieprestaties neerzette. 'Dankzij Kimi Antonelli hadden ze allebei DRS. Norris heeft die slipstream van Antonelli, en is daardoor wat sneller. Piastri remt heel erg laat voor de chicane, maar daardoor moet hij wel een hele krappe bocht nemen. Norris remt eerder en kan dus meer snelheid meenemen. Hij duikt vervolgens in de versnellingsbak bij Piastri.'
'Dit is het moment waar hij op gewacht heeft, maar hij schat de situatie totaal verkeerd in. Hij klapt bovenop Piastri', laat Albers zien. 'Hij is te eager en hij wil die snelheid houden. Hij wil niet van het gas gaan, maar er is geen ruimte. Hij verliest zijn voorvleugel, en Piastri heeft nog geluk dat Norris zijn achterband niet kapot snijdt. Je ziet duidelijk dat er geen ruimte is. Het is een stomme inschattingsfout. Dit zijn kostbare punten, en het eindigt in tranen', concludeert Albers. 'Norris vertrouwt erop dat Piastri weer naar rechts gaat sturen. Hij wil niet van het gas gaan, en klapt er bovenop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Frustratie bij Van Buren loopt op
In het interview met Norris bij Viaplay toont de McLaren-coureur zich vervolgens schuldbewust, maar Van Buren vindt het te makkelijk om Norris daarvoor de complimenten te geven. 'Wat moet hij anders? Je ziet hem in de kwalificatie ook vaak fouten maken, en dan is hij ook zo schuldbewust. Dit is misschien hoe hij zich gedraagt op dit soort momenten. Dat was hij een paar weekenden kwijt, en toen waren de resultaten ook goed. Nu valt hij terug.' Norris was in de kwalificatie een van de favorieten, maar maakte fouten in beide Q3-ronden.
'Hier hebben we de hele tijd op gewacht', zo vult Albers zijn collega aan. 'Je ziet dat Norris vaker de snelheid heeft. Tussen de hairpin en de chicane heb je het gevecht voor de slipstream achter Antonelli. Je zag dat Norris door die zuigkracht van de slipstream voorbij Piastri kwam. Daarna verremde Piastri zich', zegt Albers over de chicane, waar Piastri de vierde plek nipt wist te behouden.
Van Buren onderbreekt zijn collega vervolgens: 'Nee, hij verremt zich helemaal niet. Hij remt alleen niet eerder dan Norris. Hij deed dat perfect. Eerst remde Norris, en daarna remde hij pas. Wat daarna komt, zie je later wel.' Albers houdt vervolgens vol dat Piastri te laat remde. 'Natuurlijk remde hij te laat!' roept Van Buren gefrustreerd uit. 'De discussie is niet of hij te laat remt, maar hij verremt zich niet. Hij remt gewoon niet eerder dan Norris.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers houdt er duidelijk een andere lezing op na dan zijn collega. 'Piastri had wel eerder kunnen remmen dan Norris. Dan had hij de auto beter kunnen oplijnen na de chicane, waar je weer DRS hebt. Piastri moet nu zo'n grote stuurhoek gebruiken, dat hij geen snelheid kan meenemen. Norris heeft meer tijd om de apex goed te pakken en snel op het gas te gaan.' Albers vindt dus dat het Piastri te verwijten valt dat Norris de aanval bij start-finish weer kan openen.
'Ik ben het er niet mee eens. Sorry hoor', zo biedt Van Buren zijn excuses aan voor het feit dat hij steeds gefrustreerder raakt. 'Piastri zat voor de chicane achter Norris, dus als hij op hetzelfde moment remt, kan Norris de chicane insturen. Dit is het enige wat Piastri kon doen. Wat moet Piastri dan doen? Later remmen dan Norris! Hij verremt zich niet, maar hij kiest ervoor om niet eerder dan Norris te remmen. Natuurlijk gaat hij te snel de chicane in, maar hij zit er wel voor! Dit moet hij toch ook doen?!' roept Van Buren uit.
Albers komt op discussie terug
Vervolgens verschijnen Piastri en teambaas Andrea Stella voor de camera. 'Dit is pijnlijk', weet Albers. 'Ze wisten dat dit een keer zou gebeuren. Ik begrijp ook wel dat ze het kampioenschap open willen houden voor de coureurs. Mark Webber loopt in hun nek te hijgen. Hij houdt helemaal niet van die teamorders', zegt Albers over Piastri's manager. 'Webber heeft dat natuurlijk met Sebastian Vettel meegemaakt. Ik weet ook zeker dat dit in de contracten staat.'
Albers is sowieso kritisch op beide McLaren-coureurs. 'Ze hadden een auto, die bijna een halve seconde sneller was dan de rest van het veld. Je ziet weer het resultaat.' Waar de top vier aan elkaar gewaagd was, leek Norris duidelijk sneller te zijn dan de koplopers, waarbij hij eerst op Piastri stuitte. 'Je ziet dat er een gevecht komt tussen die coureurs, en dan eindigt het in tranen. Zonder die druk van Norris had Piastri misschien ook meer kans gehad om Kimi Antonelli in te halen.'
De analist kan het vervolgens niet laten om terug te komen op de discussie met zijn collega. 'Als je de hele actie bekijkt vanaf de hairpin... Mijn vriend zegt dat Piastri wat sneller de bocht inging, maar ik zeg dat hij zich verremde', zegt Albers over de discussie met Van Buren. 'Als je dat bekijkt, hebben ze verder clean geracet. Op zich was er geen probleem. Het was gewoon een inschattingsfout van Norris, en dat geeft hij ook zelf toe.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties