Fernando Alonso denkt dat de Racing Bull veel en veel sneller is dan de RB21 van Max Verstappen en Yuki Tsunoda. De Spanjaard ziet het dan ook somber in voor Aston Martin in het gevecht voor de vijfde tot en met de negende plek bij de constructeurs. Alonso legt daarnaast uit hoe het komt dat hij op vrijdag vaak een sterkere indruk maakt dan op zondag.
Alonso maakt tot nu toe een seizoen van twee helften mee. In de eerste acht weekenden bleef de Aston Martin-coureur puntloos. In de afgelopen zeven weekenden wist hij echter zes keer punten te scoren, en zo kruipt hij langzaam richting de top tien van het kampioenschap. In Nederland beklaagde hij zich over de ongelukkige strategie en het feit dat hij veel last van verkeer had, maar met een achtste plek greep hij toch weer vier punten.
Alonso schiet uit de startblokken
Toch waren de verwachtingen na de vrijdag nog hoger gespannen bij veel fans. In Hongarije eindigde Alonso nog als vijfde en Zandvoort is net als de Hungaroring een bochtig circuit. Alonso sloot de eerste dag als tweede af, en Max Verstappen en Helmut Marko lieten optekenen dat ze dachten dat Alonso daadwerkelijk een goede kanshebber voor het podium was. De 44-jarige legt echter bij AS uit dat de vrijdagsessies een vertekend beeld geven.
Alonso legt uit dat hij zich niet kan inhouden in de trainingen, zoals sommige andere teams dat wél doen. 'Wij kunnen ons dat niet veroorloven, want wij hebben niet zo'n snelle auto en we moeten altijd honderd procent geven. Op vrijdag komen we met een relatief goede afstelling naar het circuit, omdat we moderne faciliteiten hebben op de fabriek, waarmee we de limiet snel kunnen vinden', zo prijst hij de nieuwe fabriek en windtunnel van het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Je hebt echter ook andere coureurs, die voor het eerst naar Zandvoort komen', vervolgt de voormalige wereldkampioen. 'Ik sprak hier met Gabriel Bortoleto over in het vliegtuig, want je hebt hier geen Formule 2 en Formule 3, dus hij moet op vrijdag dan in het ritme komen, en op zaterdag weten ze zich te verbeteren. In Q1, Q2, en Q3 gebruiken ze dan twee sets per sessie en zo vinden ze de limieten van de auto, terwijl wij die limiet eigenlijk al in de eerste vrije training vonden.' Alonso geeft daarmee aan dat hij gedurende het weekend door andere coureurs en teams ingehaald wordt.
Verstappen in een Racing Bull
Alonso kwalificeerde zich in Zandvoort uiteindelijk als tiende. Hij moest drie eenlingen voor zich dulden: Max Verstappen, George Russell, en Carlos Sainz. Slechts drie teams slaagden erin om met beide coureurs naar Q3 te gaan: McLaren, Ferrari, en Racing Bulls. Het zusterteam van Red Bull Racing startte met beide coureurs in de top acht, en haalde met Isack Hadjar de eerste podiumplek van het seizoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De Racing Bulls hebben altijd een raket van een auto', meent Alonso. 'Als Verstappen in die auto had gezeten, zou hij voor de wereldtitel vechten.' Inmiddels lijkt het daar te laat voor. Verstappen heeft 104 punten achterstand op Oscar Piastri. Alonso geeft vervolgens desgevraagd aan dat hij serieus is met zijn opmerking. 'We hebben het allemaal aan het begin van het seizoen gezien met Yuki Tsunoda. Hij stond constant in de top zes, en bij Red Bull valt hij opeens in Q1 af.' De Japanner is afgezakt tot de negentiende(!) plek in het kampioenschap.
Alonso ziet het dan ook somber in als het gaat om de strijd voor de vijfde plek bij de constructeurs. Williams heeft achttien punten voorsprong op nummer zes Aston Martin, maar het Britse team zag Racing Bulls tot op twee punten naderen. Ook Sauber is goed bezig en staat niet meer ver achter Aston Martin. Haas staat op de negende plek op een wat grotere achterstand, terwijl Alpine de rode lantaarn draagt. Jack Doohan en Franco Colapinto zijn de enige coureurs, die onder Tsunoda in het kampioenschap staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties