Lando Norris heeft voor de tweede keer in twaalf maanden tijd een heel moeilijk weekend achter de rug. De McLaren-coureur sloot 2024 af met de boodschap dat 2025 zijn jaar zou worden, maar na Zandvoort heeft het er alle schijn van dat Oscar Piastri de opvolger wordt van wereldkampioen Max Verstappen. Bij het Race Café van Ziggo Sport kreeg Norris na zijn uitvalbeurt ook nog kritiek van de verschillende analisten.
Norris beschikte in grote delen van 2024 al over de snelste auto, maar zijn inhaalslag op Verstappen kwam nooit echt op gang. Vanaf poleposition kreeg hij in Brazilië de kans om het gat tot achttien punten te dichten, maar het liep anders: Verstappen won en liep hard uit tot een voorsprong van 62 punten. Zo'n tien maanden later kan Norris voor de tweede keer concluderen dat het wel erg ingewikkeld wordt om de wereldtitel te grijpen.
Plooij leeft met Norris mee
'Hoe slecht moet dit voor Norris zijn?' roept analist Jack Plooij uit bij de nabeschouwing van Ziggo. 'Je komt naar Zandvoort en je hebt een goede vrijdag. Het gaat allemaal lekker en je staat bovenaan. Alles loopt gesmeerd, en opeens pakt Oscar Piastri de poleposition', aldus Plooij. Het verschil tussen beide McLaren-coureurs was slechts 0,012 seconde. Norris liet achteraf ook weten dat in de data te zien was dat een ongunstige windvlaag hem duur was komen te staan. 'Een dag later valt hij uit, dus dramatischer kan het niet.'
Plooij heeft wel enige kritiek op de Engelsman. 'Ik vond het niet slim dat hij de auto op de baan parkeerde. Als je een teamspeler bent, want hij zegt dat wel, moet je de auto even ergens anders parkeren', vindt de analist. Door de auto op de baan stil te zetten wist Norris namelijk zeker dat er nog een Safety Car zou komen, waardoor Verstappen in theorie nog een kans kreeg om Piastri aan te vallen. In de praktijk was Piastri echter immuun voor aanvallen van andere teams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Actie vereist?
Collega Rob van Gameren is het daarmee eens. 'Misschien moet de wedstrijdleiding hem hiervoor op de vingers tikken. Je veroorzaakt gewoon een Safety Car, terwijl dat helemaal niet nodig was', luidt de strenge mening van Van Gameren. Overigens creëerde de FIA zelf in het verleden al een precedent voor dit soort situaties. Max Verstappen kreeg bijvoorbeeld in 2015 wél een gridstraf van drie plekken, nadat hij 'andere coureurs in gevaar had gebracht' door zijn auto stil te zetten op de baan.
Renger van der Zande toont wat meer begrip voor de McLaren-coureur, al geeft hij toe dat de actie van Norris opvallend was. 'Normaal probeer je de auto ook bij het uitkomen van de bocht neer te zetten. Dan rijden ze niet tegen je aan en kunnen de marshals makkelijk bij de auto. Lando parkeerde hem gewoon voor de kerbstone. Misschien was hij gewoon te gefrustreerd en dacht hij: ik zet hem hier neer.'
Van Gameren voegt daaraan toe dat het in Zandvoort wel weer pijnlijk duidelijk werd dat McLaren veel en veel sterker is dan de rest. 'Ik zat in de Hans Ernst-chicane en je ziet het met het blote oog. Je ziet iedereen vechten, behalve de McLarens. Ze zitten echt in een andere klasse. Dat hebben ze goed voor elkaar', laat Van Gameren optekenen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties