Analyse kwalificatie | Zelfs zonder problemen had Verstappen Mercedes niet ingehaald Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Zelfs zonder problemen had Verstappen Mercedes niet ingehaald

Analyse kwalificatie | Zelfs zonder problemen had Verstappen Mercedes niet ingehaald

De kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije was in veel opzichten een spannende aangelegenheid. Allereerst was het voor de titelstrijd belangrijk hoe Lewis Hamilton zich zou kwalificeren om zo, ondanks zijn gridstraf, er zo goed mogelijk voor te staan. Daarnaast zorgden wisselende omstandigheden voor veel spektakel op de baan. Uiteindelijk was het zevenvoudig wereldkampioen Hamilton die aan het langste eind trok. Valtteri Bottas en Max Verstappen completeerden de top drie. Waar maakte Hamilton het verschil ten opzichte van zijn concurrenten? F1Maximaal analyseerde de chaotische kwalificatie.

Net als in Sochi was de baan in Istanboel ook opdrogende tijdens de kwalificatie. Tijdens de derde vrije training viel de regen met bakken uit de lucht, maar later op de middag werd het steeds droger en kon de gehele kwalificatie op slicks worden verreden. In het eerste deel van de kwalificatie zagen we nog de nodige glijpartijen en spins, maar de baan droogde steeds verder op en uiteindelijk was het zoals verwacht gewoon Mercedes dat aan het langste eind trok. Max Verstappen sloot op gepaste afstand aan, vlak voor Charles Leclerc en Pierre Gasly.

Hamilton, Bottas en Verstappen waren de snelste drie mannen op het droge, dat was bij voorbaat al wel duidelijk. Red Bull had nog het nodige werk te doen na een slechte vrijdag en heeft zich redelijk hersteld. Verstappen gaf in Q3 een dikke drie tienden toe op de snelste tijd van Hamilton. Na afloop van de kwalificatie waren de Nederlander en zijn team redelijk tevreden, maar wezen wel nog op een probleem. Er ging namelijk iets mis met het energiemanagement: de batterij was leeg halverwege het rechte stuk. Volgens Helmut Marko was het zonder dit probleem een stuk spannender geweest.

Sectortijden Q3 Hamilton, Bottas en Verstappen in Turkije

HamiltonBottasVerstappen
Sector 130.73830.730 (-0.008)30.801 (+0.063)
Sector 229.26229.265 (+0.003)29.333 (+0.071)
Sector 322.86823.003 (+0.135)23.062 (+0.194)
Rondetijd1:22.8681:22.998 (+0.130)1:23.196 (+0.328)

In de bovenstaande sectortijden is duidelijk te zien waar de verschillen liggen. In de eerste en tweede sector gaan de drie coureurs nek-aan-nek, maar in de derde sector maakt Hamilton het verschil. Ten opzichte van Verstappen wint hij daar bijna twee tienden. Dit valt te verklaren uit het gebrek aan topsnelheid bij de Nederlander. Bij de speedtrap aan het einde van het rechte stuk klokte Verstappen een snelheid van 322 km/h. De mannen van Mercedes klokten daar 328 km/h. Dit leidt tot een snelheidsverschil van ongeveer 6 km/h, een aanzienlijk verschil. Dit kan duiden op het probleem waar Marko en Red Bull het over hadden. De elektrische systemen bieden de coureur maximaal 161 pk. Als deze paardenkrachten wegvallen, maakt dat een groot verschil.

Na afloop van de kwalificatie klonk het over de boordradio van de 24-jarige dan ook meteen dat hij in de laatste sector een tiende verloor ten opzichte van zijn vorige ronde. Als hij dus had kunnen beschikken over zijn volledige vermogen op het rechte stuk, had hij dus minimaal een tiende gewonnen ten opzichte van zijn huidige rondetijd. Dit zou hem al een stuk dichter bij Bottas brengen, maar niet genoeg zijn om hem voorbij te gaan. Zijn snelste derde sector in Q3 was een 22,960. Nu reed hij een 23,062, bijna precies een tiende langzamer. De andere twee sectoren reed hij echter wel zijn beste tijd. Dus zelfs met zijn optimale ronde had Verstappen de Mercedessen niet kunnen passeren. Het kleine verschil met de mannen achter hem is realistischer en daarmee mag Red Bull zich achter de oren krabben.

Onderling duel Mercedes

Het verschil tussen Mercedes en Verstappen is dus voornamelijk te verklaren uit de afstelling waarvoor gekozen is. Mercedes lijkt een efficiëntere afstelling te hebben en net wat meer paardenkrachten, waardoor op het rechte stuk het verschil wordt gemaakt. Het onderlinge verschil tussen Hamilton en Bottas is vooral te verklaren uit een verschil in kwaliteit. Over heel de baan is Hamilton gewoon sneller dan zijn teamgenoot, zo blijkt uit de beste sectortijden. De Brit is in alle sectoren de snelste en dus had hij met zijn ideale ronde nog meer afstand kunnen nemen van zijn teamgenoot. Bottas komt overal gewoon net te kort. Desondanks mag hij morgen vanaf P1 beginnen en zijn snelheidsverschil ten opzichte van Verstappen benutten.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws