Analyse longruns: Mercedes ongenaakbaar, Red Bull wil met Ferrari strijden Formule 1
Formule 1

Analyse longruns: Mercedes ongenaakbaar, Red Bull wil met Ferrari strijden

Analyse longruns: Mercedes ongenaakbaar, Red Bull wil met Ferrari strijden

Mercedes is ook bij de Grand Prix van Canada superieur als het gaat over de longruns. De Ferrari-bolides waren weliswaar de snelste in de tweede vrije training, dat ging enkel en alleen over één ronde. Dat schrijft Auto, Motor und Sport in een analyse.

Ferrari presteert beter dan in Spanje en Monaco, mede doordat de baan hen simpelweg beter ligt. Mede doordat Sebastian Vettel en Charles Leclerc in de bochten weinig snelheid verliezen, heeft Mercedes een échte concurrent voor in de kwalificatie. In de race zijn de Zilverpijlen echter een halve seconde per rondje sneller. AMS plaatst wel de kanttekening dat het hierbij gaat om de twee zachtste banden. Ferrari is nog niet in actie gekomen op de hardste compound.

Red Bull wil strijd met Ferrari aangaan

Dan het team van Max Verstappen en Pierre Gasly. Over één rondje is het wat minder, maar de longruns zien er beter uit. Helmut Marko, sportief directeur bij het team van Red Bull Racing: 'We vechten met Ferrari.' Dat zou echter niet het enige team kunnen zijn waar Red Bull rekening mee moet houden. McLaren maakte een goede indruk, zowel over één ronde als op de longruns. Dat komt mede door het feit dat de zachte banden minder snel slijten op de McLaren.

Red Bull moet echter ook rekening houden met het feit dat Ferrari met een wat oudere motor reed. Vettel en Leclerc gebruikten hun eerste motor dit seizoen, die vijf Grand Prix-weekenden achter de rug heeft. Vannacht wordt de nieuwe motor geïnstalleerd. Verstappen en Gasly kunnen dit maar moeilijk compenseren, zo is de verwachting. 'Onze partymode is helaas nog niet zo groot als die van onze tegenstanders', aldus Marko.

Zachte band slijt heel snel

Op de harde band zit Verstappen er in ieder geval goed bij. Hij noteerde daar gemiddeld gezien 1:17.106 seconden per rondje, achter Carlos Sainz (acht tienden verschil) en Valtteri Bottas (vijf tienden verschil). Op de soft-band én de medium-band zijn de tijden van Gasly gebruikt, omdat Verstappen te weinig op die compounden in actie is gekomen. De zachte banden slijten dusdanig snel, dat de topteams ze naar alle waarschijnlijkheid alleen in de kwalificatie kunnen gebruiken. De top-tien moet verplicht op deze band starten, maar naar alle waarschijnlijkheid worden ze bij de eerste pitstop direct ingewisseld. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws