Anderson: 'Tegenwoordig is het stuur te ingewikkeld en gevaarlijk' Formule 1
Formule 1

Anderson: 'Tegenwoordig is het stuur te ingewikkeld en gevaarlijk'

Anderson: 'Tegenwoordig is het stuur te ingewikkeld en gevaarlijk'

Oud Formule 1-coureur en analist Gary Anderson zag afgelopen weekend een probleem met de nieuwe bolides bovendrijven, het ingewikkelde stuur. De race werd uiteindelijk beslist door een fout van Lewis Hamilton, die per ongeluk zijn hand op het verkeerde knopje had. Omdat hij vooraan reed ontstond er geen crash, maar als hij verder achteraan had gestaan, had het zomaar anders af kunnen lopen. Hierdoor pleit Anderson voor een eenvoudiger stuur.

'Het feit dat je zo eenvoudig per ongeluk iets kunt veranderen aan de auto zegt al wel genoeg. Hiermee gaan we echt nog eens problemen krijgen', aldus Anderson in zijn column voor The Race. Tegenwoordig is het gemiddeld F1-stuur overladen met allerlei knopjes en hendeltjes. Bij Hamilton ging het mis toen hij schakelde. Nu was hij nog niet op volle snelheid, maar het het zomaar anders af kunnen lopen. 'Mercedes zal er vast en zeker naar kijken, want dit was een gevaarlijke situatie.'

Verwijder de 'Magic buttons'

Meestal moeten coureurs meerdere handelingen uitvoeren om aanpassingen aan de auto te doen. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er minder snel iets per ongeluk wordt aangepast. Echter zijn er ook knoppen waarbij aanpassingen in een keer worden gedaan. Dit was ook bij Hamilton het geval. 'Het is gezien zijn startprocedure niet onlogisch dat hij die knop raakte. Hij begint altijd met zijn linkerhand op het stuur. Daarachter zit die knop', zo refereert Anderson naar de 'Magic button'. Door het instellen van de regel dat een knop maar in bepaalde mate iets kan veranderen, voorkom je dergelijke situaties volgens de oud-coureur.

Oude tijden

Toen Anderson nog actief was in de Formule 1 als coureur, was er nog geen sprake van allerlei technologische foefjes. De auto moest zonder hulp bestuurd worden. 'Als je kijkt naar het stuur van de Jordan 191, zie je dat het heel simpel is. Er was nog wel een dashboard, maar daar stond alleen de basale informatie op.' Dat is tegenwoordig wel anders, het tegenovergestelde zou je wel kunnen stellen. 'Ik zeg niet dat we terug moeten naar die tijd, maar tegenwoordig is het stuur wel heel complex en duur. Racen moet gaan om het gevoel dat de coureur voor de auto heeft, niet om wie het beste zijn systemen kan gebruiken.'

Gevaarlijke situaties

Hamilton is niet de eerste die het overkomt. Zo raakte Kimi Raikkonen nog zijn teamgenoot in Portugal, omdat hij bezig was met instellingen op het stuur. 'Het is illegaal om je telefoon achter het stuur te gebruiken, maar vervolgens mogen coureurs wel op volle snelheid met hun instellingen knoeien. Dat is wel gek.' Of er genoeg draagvlak is onder teams, coureurs en FIA, is natuurlijk de vraag. Er zal in ieder geval een iemand zijn die het ermee eens zal zijn na afgelopen weekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws