Andrea Kimi Antonelli start de Grand Prix van Hongarije vanaf een vijftiende plaats, maar liefst elf plekken achter zijn teamgenoot. Ondanks zijn plek ruim buiten de top tien, waardoor punten pakken lastig wordt, ziet de Italiaan ook positieve punten. De coureur was het vertrouwen helemaal kwijt in België, maar in Hongarije krijgt hij het met elke sessie steeds meer terug.
In België zat Antonelli er helemaal doorheen. De Italiaan kwam de media te woord staan met ogen die zo rood waren dat het duidelijk was dat hij had gehuild. In het interview opperde de coureur ook dat hij helemaal geen vertrouwen meer had. De nieuwe achterwielophanging van Mercedes bleek meer kwaad dan goed te doen, en dus besloten de Zilverpijlen om weer terug te gaan naar de oude ophanging voor het raceweekend in Hongarije.
De achterwielophanging doet wonderen voor het vertrouwen van Antonelli, al is dit niet meteen terug te zien in zijn resultaat tijdens de kwalificatie. Tijdens de vrije training liet de Mercedes-coureur echter al zien er prima rondes uit te kunnen persen. 'Ik heb dit weekend veel meer vertrouwen gehad in de auto en in mezelf', verkondigt de Italiaan na afloop van de kwalificatie, geciteerd door Mercedes AMG F1. Dat het slechts een vijftiende plek werd was niet ideaal, maar lijkt de pret ook niet te drukken.
Veel vertrouwen, maar ook een vleugje frustratie
De kwalificatie begon goed voor de Duitse renstal, die met beide auto's Q2 wist te halen. In eerste instantie ging het Antonelli ook voor de wind. 'Ik voelde me goed toen ik aan de kwalificatie begon en Q1 verliep vlot. Het is daarom vervelend en frustrerend om in Q2 uitgeschakeld te worden'', vertelt de coureur. Volgens teambaas Toto Wolff is er nog geen man overboord, want de Oostenrijker heeft er vertrouwen in dat de coureur met hulp van Peter 'Bono' Bonnington de top tien wel zal halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli kon al voor de start van zijn laatste snelle ronde merken dat het er wellicht niet in zat. 'Toen ik uit de laatste bocht kwam om aan mijn laatste ronde te beginnen, voelde ik minder grip met de achterbanden dan tijdens mijn vorige poging', blikt de Italiaan terug op het mogelijk cruciale moment. 'Dat werd tijdens de ronde steeds erger, dus waarschijnlijk waren de bandentemperaturen iets te hoog', vermoedt de coureur achteraf.
Weer kan voor verrassingen gaan zorgen
Uit zowel zijn eigen rondes als de vierde plek van zijn teamgenoot George Russell, maakt Antonelli op dat er meer in had gezeten. 'We hadden zeker het tempo om door te gaan naar Q3 en vooraan op de grid mee te strijden', stelt de Italiaan. Russell zat slechts 0,05 seconden van poleposition en zelfs de Aston Martins zaten nog geen anderhalve tiende achter Leclerc. 'We zullen de gegevens moeten bekijken en begrijpen hoe we de volgende keer kunnen verbeteren', blijft Antonelli er koel onder.
Net als de concurrentie, houdt de 18-jarige rekening met eventuele regenbuien op zondag. 'Morgen is echter een nieuwe dag en we zullen onderzoeken hoe we ons terug in de punten kunnen vechten', geeft hij aan. 'De weersvoorspelling is wisselvallig en we zullen op alle scenario's voorbereid zijn', voegt de Italiaan eraan toe. De tweede vrije training heeft hem goede hoop gegeven dat er nog iets moois te bereiken is in de race. 'We hadden een goed tempo tijdens onze long run in VT2 en hopelijk kunnen we daar goed gebruik van maken', sluit Antonelli optimistisch af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties