Iedereen in de Formule 1 kijkt uit naar 2026. Met een regelwijziging op de planning, hopen de teams en coureurs af te zijn van de auto's waarbij inhalen onmogelijk is en vrijwel alle downforce vanuit de vloer komt. Een van de teams waar hoge verwachtingen zijn, is het team van Aston Martin. Daar werd al veel technisch talent aangetrokken om de nieuwe cyclus goed te beginnen.
Aston Martin heeft grootste plannen voor 2026. De ambitie is om zich te vestigen als een van de leidende teams in de koningsklasse van de motorsport. De komst van Enrico Cardile, die begin augustus officieel begon als Chief Technical Officer bij Aston Martin, is een belangrijke factor in die missie. Cardile, een voormalig technisch directeur van Ferrari, brengt een schat aan ervaring mee, en volgens Aston Martin-CEO Andy Cowell is zijn impact al duidelijk voelbaar.
Samenwerking met Newey
De aanstelling van Cardile past perfect in de bredere visie van Aston Martin om zich klaar te stomen voor de ingrijpende reglementswijzigingen die in 2026 van kracht zullen worden. Deze veranderingen bieden het team van eigenaar Lawrence Stroll de kans om zich verder te ontwikkelen en een prominente plek in de Formule 1 te veroveren. Cardile’s kennis van zowel de technische als organisatorische kant van de Formule 1 maakt hem de perfecte aanwinst voor het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Samen met Adrian Newey, de ontwerper van de nieuwe auto die jarenlang bij Red Bull Racing actief was, is Cardile verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de 2026-auto, waarbij Newey zich volledig richt op de technische vooruitgang van het project. Volgens Andy Cowell heeft de aanwezigheid van Cardile al invloed op de teamdynamiek. ‘Enrico is een geweldig mens met een enorme ervaring, zowel op technisch als organisatorisch gebied,’ zegt Cowell. ‘Hoewel hij nog niet lang bij ons is, voelt het team al de impact van zijn ervaring. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe zijn invloed zich verder zal uitbreiden als hij zich volledig heeft ingebed in het team.’
Cowell, die samenwerkt met Cardile en andere F1-experts binnen het team, merkt op dat het bijzonder inspirerend is om met zulke talenten te werken. Hij wijst erop dat de samenwerking met ‘fantastische geesten’ als Enrico Cardile en Adrian Newey de motivatie en enthousiasme binnen het team versterkt. Het resultaat van deze samenwerking wordt al zichtbaar in de vooruitgang die het team boekt in hun zoektocht naar een topplaats op de F1-grid.
2025 zorgt voor gemixte gevoelens
Hoewel de focus van het team duidelijk ligt op de langetermijnplanning voor 2026, heeft deze strategische verschuiving in 2025 al invloed gehad op de prestaties van het team. Aston Martin heeft het seizoen aangegrepen om kleinere updates door te voeren aan hun huidige AMR25, waardoor Fernando Alonso en Lance Stroll in het middenveld kunnen meestrijden. De dubbele puntenfinishes in Hongarije en Nederland waren hoogtepunten van het seizoen, waarbij het team zich boven Racing Bulls en Sauber naar de zesde plaats in het constructeurskampioenschap werkte.
Desondanks blijft de jacht op de vijfde plaats bij Williams een uitdaging. In Monza, bijvoorbeeld, brak Alonso’s voorophanging door grind dat door een andere auto was opgegooid, wat resulteerde in een vroege uitvalbeurt. Ondanks dit tegenslag denkt Cowell dat het team sterker uit deze ervaring komt. ‘We leren veel van dit soort problemen,’ zegt hij. ‘Ze zijn pijnlijk, maar bieden ons ook leermogelijkheden. De bereidheid van het team om hiervan te leren is fantastisch.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoewel het team zich bewust is van de uitdagingen in het huidige seizoen, ligt de focus onvermijdelijk op de auto van 2026. Volgens Cowell gaat bijna alle beschikbare tijd en middelen naar de ontwikkeling van deze nieuwe bolide, met de nadruk op de reglementswijzigingen die in 2026 zullen ingaan. Desondanks blijven de inspanningen om de huidige auto te optimaliseren doorgaan, zodat Aston Martin zich kan blijven verbeteren, zelfs met de beperkte middelen die nog aan de AMR25 worden besteed.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties