newey cowell aston martin monaco 2025 Formule 1
Formule 1

Aston Martin-teambaas twijfelt: ‘Hoeveel sneller hadden we de auto nog kunnen maken?’

newey cowell aston martin monaco 2025

Aston Martin beleeft een uitdagend Formule 1-seizoen, maar de blik is al stevig gericht op 2026. Sinds begin dit jaar is Adrian Newey actief als managing technical partner bij het team, waar hij zich volledig richt op de ingrijpende reglementswijzigingen van volgend jaar. Hoewel de huidige prestaties wisselvallig zijn, werkt het team hard aan updates en strategieën die dit seizoen ondersteunen, maar vooral gericht zijn op de toekomst.

Andy Cowell, teambaas van Aston Martin, erkent dat hij zich soms afvraagt wat mogelijk was geweest als Adrian Newey zich op de auto van dit jaar had gericht. ‘Qua puntenaantal is het dit jaar teleurstellend’, vertelde Cowell in een exclusief gesprek met Motorsport.com. ‘We stonden achter op de grid en ik dacht: Als de 2026-regels er niet waren geweest, waar zouden we dan hebben gestaan? Hoeveel sneller hadden we de auto nog kunnen maken, als Adrian sinds maart aan de 2025-auto had gewerkt?'

Cowell benadrukt dat de beslissing om Newey volledig op 2026 te laten focussen strategisch de juiste was. Aston Martin investeert volgens hem in de lange termijn, ook al vallen de resultaten dit jaar daardoor soms tegen. 'Het gaat niet alleen om 2026, maar om de basis die je legt voor vele jaren. Het is pijnlijk om achteraan te staan met alleen de medical car achter je, maar strategisch is het absoluut de juiste beslissing geweest om in 2026 en de jaren daarna te investeren.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Aston Martin-teambaas: ‘Als Newey sinds maart aan deze auto had gewerkt…’
Lawrence Stroll naast 'aero king' Newey

Updates brengen vooruitgang

Aston Martin heeft recente updates doorgevoerd aan de vloer in Imola en Silverstone, en een nieuwe voorvleugel geïntroduceerd in Spa. Cowell ziet hierin een teken dat de nieuwe windtunnel effectief functioneert en dat het team vooruitgang boekt. Het seizoen kende een dieptepunt in Spa, waar Fernando Alonso en Lance Stroll zich negentiende en twintigste kwalificeerden, maar in Hongarije behaalde Aston Martin zijn beste resultaat tot dusver: Alonso en Stroll finishten als vijfde en zevende.

Het team hield bovendien vast aan een gestructureerde aanpak bij het doorvoeren van updates. Cowell legt uit: ‘Ons oorspronkelijke plan was om in Imola de laatste update te brengen. Omdat we twijfelden of die genoeg zou zijn voor een stap naar voren, hebben we met een kleine groep mensen nog aan een paar kleine verbeteringen gewerkt voor de vloer en de voorvleugel. Maar we probeerden dit wel op een gestructureerde manier te doen, middels degelijk engineeringwerk, waarbij we een idee stap voor stap uitwerkten. We wilden het bovendien in een competitieve tijdspanne doen zonder in te leveren op kwaliteit. En dat we daarin zijn geslaagd, betaalt zich in de toekomst uit.’

Aston Martin bouwt aan de toekomst

Aston Martin combineert technische expertise en strategische keuzes om zich klaar te stomen voor de komende reglementswijzigingen. Cowell kijkt daarbij naar zowel het verleden als de toekomst en erkent de cruciale rol van Newey en de andere aangetrokken specialisten, zoals voormalig technisch directeur van Ferrari, Enrico Cardile. De focus op 2026 en de overgang naar een fabrieksteam met Honda betekent dat het team nu investeert in een fundament dat meerdere seizoenen mee moet gaan.

De Formule 1 volgers zien hoe Aston Martin worstelt met het huidige seizoen, maar Cowell benadrukt dat deze tijdelijke uitdagingen deel uitmaken van een grotere strategie. ‘Het is pijnlijk om achteraan te staan, maar de basis die we nu leggen, zal ons in 2026 en de daaropvolgende jaren veel sterker maken’, zegt hij. De vooruitgang in recente races en de effectiviteit van nieuwe faciliteiten bevestigen dat het team op de juiste weg zit voor 2026, ondanks de moeilijke momenten van 2025.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws