Max Verstappen is pas 27 jaar oud, maar al duidelijk bezig met een carrière na de Formule 1. Het is duidelijk dat de Limburger na zijn Formule 1-pensioen niet stil zal zitten, en hoogstwaarschijnlijk zal hij dan ook prominenter terug te vinden zijn in de GT-wereld, niet alleen als teameigenaar en teambaas, maar ook als mentor en als coureur. Verstappen blikt bij The Athletic terug op verschillende testdagen in de GT-auto's.
Verstappen beschikt in de Formule 1 momenteel niet over een competitieve auto, maar heeft bij Red Bull Racing wel het voordeel dat de energieblikjesfabrikant er geen problemen mee heeft als Verstappen in auto's van andere Formule 1-teams test. Zo rijdt Verstappen regelmatig in de Ferrari 296 GT3, waarmee goede vriend Thierry Vermeulen in de DTM uitkomt, en de Nederlander stapte ook al in de Aston Martin van zijn eigen raceteam.
'Gestoord dat dit nog mag'
Mei was een overvolle maand op de Formule 1-kalender. Met races in Miami, Imola, en Monaco, hadden de Formule 1-coureurs maar één vrij weekend. Verstappen koos er als kersverse vader voor om in dat vrije weekend naar Duitsland af te reizen. Onder het pseudoniem Franz Hermann verbrak hij het GT3-ronderecord op de Nordschleife. 'Ik had geen zin in zoveel gedoe. Als ik kon kiezen, zou ik liever onbekend zijn, maar dat is niet meer mogelijk', baalt de wereldster in gesprek met The Athletic.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen maakt duidelijk dat hij met een brede lach achter het stuur van de Ferrari stapte. Als het aan het pak en de helm van Franz Hermann nog niet te zien was, dan was het na enkele ronden wel duidelijk dat er een supertalent in de auto zat. Verstappen deelde recentelijk een lijst met rondetijden, waarbij duidelijk werd dat de Formule 1-wereldkampioen maar enkele ronden nodig had om het baanrecord met zeven tienden aan te scherpen.
'Het is echt gestoord dat dit nog toegestaan is en dat dit nog bestaat', geeft Verstappen aan over het levensgevaarlijke circuit. 'Ik had wel heel veel lol in het bos. Voor mij is dat niet intimiderend, maar ik kan wel begrijpen dat het voor sommigen in het begin wel zo aanvoelt. Voor mij als coureur was het vooral een mooie ervaring. Het is leuk om jezelf op zo'n iconisch circuit tot de limiet te pushen', deelt de 65-voudige Grand Prix-winnaar.
Test in België had andere reden
Enkele weken later reed Verstappen op zijn favoriete circuit in de Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO, de GT3-auto van zijn eigen raceteam, Verstappen.com Racing. 'Deze test was meer voor mezelf', zo legt hij het contrast uit met zijn dagje als Franz Hermann, toen hij vooral Emil Frey Racing wilde helpen. 'Ik had tot die test (in Spa, red.) nog niet echt veel in de Aston Martin gereden. Het was nog vroeg in het seizoen, dus ik wilde vooral zelf meer ervaring opdoen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De jongens waren zich vooral aan het voorbereiden op de 24 uur van Spa, maar voor mij ging het er meer om dat ik begreep wat we konden doen met de afstelling van de auto en ook met de ontwikkeling van de auto.' Verstappen voegde wel toe dat het gevoel op Spa-Francorchamps volledig anders was in een GT3-auto, vergeleken met een Formule 1-auto, en dat 'niks in de buurt komt' van het gevoel dat je in een kwalificatieronde in de Formule 1 krijgt op Spa.
Verstappen leert bij
Hoewel Verstappen van plan is om de komende jaren nog in de Formule 1 actief te blijven, is steeds vaker merkbaar dat de Limburger aan het voorsorteren is op een carrière na de koningsklasse van de autosport. Verstappen lijkt zich dan verder te willen richten op zijn werk als teameigenaar en manager van veelbelovende simcoureurs. Het begeleiden van coureurs als Chris Lulham en Thierry Vermeulen heeft Verstappen alleen maar sterker gemaakt. 'Ik heb zo nog meer geleerd over de auto en ook over de techniek', vertelt Verstappen, die dus ook veelvuldig met de engineers van Verstappen.com Racing en Emil Frey Racing sprak.
'Als je niet eerlijk of kritisch tegen elkaar kunt zijn, dan gaat het sowieso niet werken. Ik denk dat het belangrijk is dat je kritiek kunt accepteren, ook op de lastigste momenten.' De Nederlander voegt dan ook toe dat hij ook zelfkritisch blijft en nooit volledig tevreden zal zijn over zijn eigen optredens. 'Ik denk ook dat dit is waarom je altijd blijft leren', sluit de regerend wereldkampioen in de Formule 1 af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties