Boordradio's vrijdagkwalificatie | Verstappen: ‘Ongelofelijk man, wat zijn ze aan het doen?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's vrijdagkwalificatie | Verstappen: ‘Ongelofelijk man, wat zijn ze aan het doen?'

Boordradio's vrijdagkwalificatie | Verstappen: ‘Ongelofelijk man, wat zijn ze aan het doen?'

De kwalificatie is altijd druk op Monza, omdat alle rijders op zoek zijn naar de slipstream van een andere auto. Dat levert natuurlijk boordradio’s op, zo ook vandaag. Hieronder een kleine selectie, met onder andere de verkeersfrustraties van Max Verstappen en Pierre Gasly, een mysterieus technisch overleg bij Charles Leclerc en natuurlijk de blijdschap van de polesitter, Valtteri Bottas.

Ferrari-rijder Charles Leclerc had, met name in Q1, problemen met zijn Ferrari. Dat overlegde hij met zijn team over de boordradio: ‘Is alles goed met de auto? Vooral met de engine braking?’ Later vraagt de Monegask nog een keer naar het probleem: ‘Maar er is iets, toch? Iets voelt verkeerd.’ Het antwoord daarop is geheimzinnig: ‘Ja, we gaan het oplossen. We leggen het in de garage uit.’ Het lijkt erop dat de Italianen niet op live tv wilden prijsgeven wat er met de auto van Leclerc aan de hand was.

Max Verstappen kennen we natuurlijk als een uitgesproken coureur over de boordradio, vooral als hij wordt opgehouden door andere rijders. En dankzij de drukte op Monza was vandaag daarop geen uitzondering. In Q1 werd de Nederlander bij de Variante della Roggia opgehouden door drie auto’s. Zijn reactie is uiteraard niet mals: ‘What the ****ing ****! Ongelofelijk man, wat de **** zijn ze aan het doen? Alle drie, man!’

Ook Robert Kubica werd opgehouden in Q1, en wel door Nikita Mazepin. De Rus heeft nogal een reputatie op dit gebied, weten ook de Kubica en zijn race engineer: ‘Wie was dat, Mazepin? Wat de **** was hij aan het doen?’, vraagt de Pool over de radio als het incident gebeurt. ‘Ik weet het, het is zijn specialiteit’, reageert zijn engineer. Overigens was het incident volgens de wedstrijdleiding niet de schuld van Mazepin, omdat die zelf ook opgehouden werd door langzaam rijdende auto’s. De Rus is dan ook niet bestraft.

Wie het minst te spreken was over de drukte op de baan, was Pierre Gasly. Hij werd bij Ascari opgehouden door wel vier auto’s, iets waar hij uiteraard niet blij mee was: ‘What the hell was dat? Ik was me aan het verbeteren! Dat was een ****ing grap.’ Dit soort incidenten gebeuren vaker op Monza, weet ook Pierre: ‘Ze moeten daar naar kijken, want het is veel te gevaarlijk.’

Max: ‘Hebben een tow nodig om enigszins competitief te zijn’

We kennen Sebastian Vettel als een analytische coureur, die kritisch op zichzelf kan zijn. Misschien weet u nog zijn gefrustreerde boordradio in Baku, toen hij op een haar na Q3 miste. Vandaag, op het circuit van Monza, gebeurde hetzelfde: de Duitser werd op een haar na elfde, en wederom was Vettel kritisch op zichzelf: ‘Shit! Sorry, ik denk dat ik in bocht 6 te voorzichtig ben geweest voor het verkeer. Niet veel hoor, maar misschien een paar hondersten. Ahhhh!!’

De belangrijkste boordradio’s in een kwalificatiesessie zijn natuurlijk die van de top 3. Polesitter Valtteri Bottas, die volgend jaar niet meer bij Mercedes rijdt, is verrassend kort over de radio. ‘Oh yes, haha! Boem! Dat was een goed rondje.’ Teamgenoot Hamilton vraagt alleen waar hij tijd heeft verloren ten opzichte van Bottas: bocht 7, is het antwoord, de tweede Lesmo.

Verstappen, die na teamgenoot Sergio Pérez als tweede aan zijn ronde begon, reflecteert op de strategie: ‘Ik denk dat we minder topsnelheid hadden, omdat we minder auto’s voor ons hadden. Maar het is wat het is, helemaal goed.’ Als hij erachter komt dat Bottas zonder tow de snelste tijd heeft gereden merkt hij op: ‘Wij hadden een tow nodig om op zijn minst een beetje competitief te zijn.’ Teambaas Christian Horner feliciteert de Nederlander: ‘Goed gedaan Max, P3, dat is oké!’ Verstappen antwoordt: ‘Ik denk dat dat voor ons goed is hier, dus all good!’ Voor Red Bull Racing is P3 is het beste droge kwalificatieresultaat op Monza, sinds de introductie van de hybridemotoren in 2014.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws