Boordradio’s VT1 | Verstappen: ‘De engine braking is vreselijk’ Formule 1
Formule 1

Boordradio’s VT1 | Verstappen: ‘De engine braking is vreselijk’

Boordradio’s VT1 | Verstappen: ‘De engine braking is vreselijk’

De baan was traditiegetrouw erg glad in Mexico-Stad, zoals Charles Leclerc en Sergio Pérez meteen ondervonden na hun spins in de eerste vrije training. Deze twee konden na reparaties hun sessie vervolgen. De beide heren werden echter opgehouden door andere rijders, en beklaagden zich meteen over de radio. Verstappen werd slechts derde op een baan die toch in het verleden goed was voor Red Bull Racing. Hij klaagde op de radio over zijn auto.

De sessie werd gekenmerkt door spins, fouten en glijpartijen. Charles Leclerc meldt al in zijn outlap over de baan: ‘Er ligt zoveel stof!’ Enkele minuten later spint de Monegask zijn Ferrari, die achterwaarts de muur in gaat. ‘Ik heb de achtervleugel gebroken.’ Leclerc moet een halfuur wachten op reparaties, maar kan daarna toch weer de baan op. Bij zijn pogingen tot het neerzetten van een competitieve tijd wordt hij opgehouden door Lance Stroll, waarbij hij meteen op de radio sprong: ‘Wat de f*** doet hij?’

Vlak na Leclerc raakte ook thuisheld Sergio Pérez de muur. Op de radio was hij kort en duidelijk: ‘Ik heb de muur geraakt. Box please.’ De verwachting was eerst dat de Mexicaan niet meer in actie zou komen, maar met ongeveer 20 minuten te gaan wist Red Bull toch de auto weer de baan op te krijgen. Onderweg werd hij opgehouden door Honda-stalgenoot Yuki Tsunoda, waar hij niet van onder de indruk was: ‘Wat is hij aan het doen?’, vraagt hij over de radio. Tsunoda was bezig aan een racesimulatie, meldt de race engineer: ‘Sorry, hij rijdt met veel brandstof.’

Hamilton: ‘Kon daar niet op tijd vertragen’

Verder waren er nog kleinere foutjes en motorproblemen in het veld. Max Verstappen had bijvoorbeeld last van zijn engine braking, het proces in zijn hybridesysteem waarbij de auto wordt afgeremd als de rijder van het gas gaat. De balans daarvan was niet goed: ‘De engine braking is vreselijk in de eerste paar bochten’, meldt hij over de radio. Verstappen zou later alsnog een tijd lang de snelste tijd houden, maar werd uiteindelijk derde.

Ook Antonio Giovinazzi had problemen. Hij was de eerste rijder die zich over de radio meldde in de sessie: ‘Probleem met de motor, ik denk dat het de turbo is’, analyseert de Italiaan zelf. En tot slot had ook Lewis Hamilton problemen: hij verremde zich in bocht 1 en ging wijd. Daarbij ging hij niet netjes links langs de paaltjes, zoals de regels voor dit weekend voorschrijven. Daar meldt hij niets over op de radio: ‘Ik kon daar niet op tijd vertragen’, is het enige wat hij meldt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws