Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Wat een shitshow in bocht 9 en 10 daar' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Wat een shitshow in bocht 9 en 10 daar'

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Wat een shitshow in bocht 9 en 10 daar'

Op vrijdag in Australië was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Tijdens de vrije trainingen werd duidelijk dat het semi-stratencircuit in Melbourne eigenlijk te klein is voor twintig coureurs. Men reed elkaar continu in de weg, en uiteraard was er weer sprake van de nodige technische malheur, ook voor Max Verstappen. F1Maximaal.nl zet de meest interessante boordradio's van de eerste en tweede vrije training op een rijtje.

Lance Stroll trapte het boordradiofestijn te Albert Park af vanuit zijn Aston Martin. Al vroeg in de sessie kwam hij Lewis Hamilton tegen op het circuit, en meteen deed hij zijn beklag: 'Hamilton reed mij in de weg. Hij zat mij echt volledig in de weg en ik zat in een snelle ronde.' Uiteindelijk kwam de zevenvoudig wereldkampioen er mee weg.

Niet veel later ging het ook mis tussen Zhou Guanyu en Carlos Sainz. De Ferrari-coureur vertraagde tegen het einde van de ronde om ruimte voor een fast lap te maken, maar hinderde de Chinees daarbij. 'Wat doet hij?! Hij blokkeert mij volledig', meldde Zhou vanuit zijn Alfa Romeo. Ook de Spanjaard kreeg er geen gridstraf voor en de wedstrijdleiding blijkt in dit opzicht dus vrij coulant te zijn.

Ocon en Russell ontwijken Red Bull

Esteban Ocon en George Russell hadden hun handen vol aan Red Bull Racing gedurende de eerste vrije training. Ocon had echter niet met een specifieke coureur te maken, maar met brokstukken. In de eerste vrije training verloor Sergio Pérez namelijk een onderdeel rond de start-finish. 'Er ligt iets midden op het circuit in de laatste bocht..', viel de Fransman op.

Russell kwam wél de hele bolide tegen op het asfalt. 'Oi, wow! Die Red Bull zat daar gevaarlijk in die bocht', waarschuwde de Mercedes-coureur. In diezelfde sessie kwam hij later wederom een bolide van Oostenrijkse makelij tegen: 'Deze f*cking Red Bulls kom ik overal tegen. Ze zitten mij overal in de weg..', gaf hij in de W13 aan bij de Mercedes-pitmuur.

Magnussen van de baan, Vettel op de scooter

Kevin Magnussen wist in Australië geen indruk te maken. Na twee puntenfinishes lijkt de Amerikaanse renstal een circuit tegengekomen te zijn dat de prima opmars van het team kan tegenwerken. De Deen schoot in een van zijn snelle ronden van het circuit en maakte een uitstapje door de grindbak. 'Alles oké, Kev?', vroeg zijn ingenieur aan hem. 'Ja, prima. De auto lijkt oké.'

Later was ook Sebastian Vettel het haasje. De Aston Martin-coureur snelde door sector 2, waarna ogenschijnlijk uit het niets de Mercedes-motor ermee ophield. 'Ik heb een probleem met de motor. Die is weg..', meldde hij. Zijn ingenieur wilde het van afstand nog op proberen te lossen, maar nog voordat ze een suggestie konden doen, zette Vettel zijn rokende auto al langs het asfalt.

Verstappen niet tevreden met de Red Bull

Verstappen was tijdens de eerste vrije training feedback aan het leveren aan zijn team. De Nederlander was totaal niet te spreken over de balans in de RB18. 'Ik heb nog steeds dezelfde problemen, maat', klaagde hij terwijl hij de pitingang betrad. 'Ik kan gewoon niet f*cking insturen op hoge snelheid..' Wat was de oorzaak? Een gebrek aan neerwaartse druk, gaf teamadviseur Helmut Marko vrij.

De enkelvoudig wereldkampioen bood later nog een pareltje via de boordradio door aan ingenieur Gianpiero Lambiase te melden dat het heel erg druk was in de derde sector van Albert Park: 'Wat een shitshow in bocht 9 en 10 daar', meldde hij de Brit. 'Ja, we zagen het. Fijn dat je de radio niet gebruikt om daar over te schreeuwen', reageerde zijn ingenieur. 'Haha, graag gedaan!'

Stroll verliest onderdelen, Leclerc in de wind

Tenslotte verloor ook Stroll nog onderdelen. Gedurende de tweede vrije training pakte hij in de derde sector iets teveel kerb, wat hem duur kwam te staan. 'Er is iets linksvoor van de auto afgevlogen..', constateerde hij. De schade was beperkt, maar wel moest de Canadees weer richting de pitstraat om zijn team de gelegenheid te geven de auto te repareren.

Daarnaast was ook Charles Leclerc niet helemaal tevreden met zijn auto. 'Ik heb veel lucht in de cockpit bij mijn benen. Is alles oké?', vroeg de Monegask zijn team tegen het einde van de middagsessie. 'We weten niet wat het is, we zien niet dat er iets verkeerd gaat..', kreeg hij terug. Uiteindelijk bleek het niets en kon de Ferrari-coureur zijn weg vervolgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws