Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut Formule 1
Formule 1

Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut

Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut

Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.

Charles Leclerc heeft voor het eerst in zijn F1-carrière zijn thuisrace gewonnen. De Monegask reed op de zondag 78 rondes lang aan de leiding, na eerder op de zaterdag er met de polepositie vandoor te zijn gegaan. De thuisheld kwam zo onbedreigd en met tranen in zijn ogen als eerste over de finish. Hoewel er verder in de race in Monte-Carlo niet enorm veel gebeurde, leverde het weekend in het kleine stadstaatje aan de Middellandse Zee wel veel schade op voor verschillende teams. De smalle straten van het Circuit de Monaco heeft menig coureur een paar auto-onderdelen gekost, en de stand van zaken is daarom ook behoorlijk veranderd in het Brokkenpilotenklassement.

Sauber opent het bal in Monaco

De eerste schade werd ook gelijk in de allereerste vrije training verreden, toen Zhou Guanyu tegen de vangrail aankwam. De Chinees schraapte zijn Sauber-bolide langs de barrière, waardoor er veel brokstukken op de weg terechtkwamen. Leclerc begon zijn weekend minder fijn dan dat deze voor hem zou eindigen, en had de pech over deze brokstukken heen te rijden. De Monegask hield er echter geen schade aan over, terwijl er bij Zhou een nieuwe voorvleugel op zijn bolide moest worden gemonteerd. De eerste rekening van Sauber bedroeg €200.000.

In de derde vrije training was het weer raak voor het team van Sauber, toen dit keer Valtteri Bottas met schade langs de baan kwam te staan. De Fin raakte de muur na de chicane bij het zwembad, waardoor de ophanging rechtsvoor bij de Sauber-bolide was toegetakeld. Bottas kwam stil te staan in Rascasse, en kon vervolgens niet wegkomen, waardoor er weer een rode vlag uitging. Bij de bolide van Bottas moest uiteindelijk de voorwielophanging worden vervangen, waardoor Sauber weer een rekening op de mat hoorde vallen, ditmaal van €110.000.

Na de drie vrije trainingen en de dubbele pech voor Sauber was het tijd voor de traditioneel spannendste kwalificatiesessie van het seizoen. De coureurs razen tijdens de kwalificatie in de straten van Monte-Carlo altijd vlak langs de vangrails en barrières, en ook dit jaar wist niet elke coureur de bolide helemaal uit de muur te houden. Zo glipte de polepositie bij Max Verstappen door de vingers, omdat de Nederlander tijdens zijn laatste snelle ronde tegen de vangrail aankwam. Verstappen hield er ook nog eens een kapotte voorvleugel aan over, die Red Bull voor €200.000 moest vervangen.

Sainz en Piastri komen elkaar (weer) tegen

Hoewel er dus voorafgaand aan de race op de zondag al behoorlijk wat schade was opgelopen door de coureurs, kwam de grootste klapper van het weekend in de chaotische eerste ronde van de race zelf. De chaos begon vooraan in het veld, toen Carlos Sainz, startend van P3, en Oscar Piastri, gestart vanaf P2, elkaar tegenkwamen. Een lichte touche vond plaats tussen beide coureurs, en Sainz hield er een lekke band aan over.

De Spanjaard kwam in de Casino-bocht naast de baan terecht, en zag het hele veld aan zich voorbijkomen. Even leek het game over voor de Madrileen, was het niet voor de heftigste crash van het weekend. Dankzij de rode vlag die door deze crash werd veroorzaakte, kon Sainz weer vanaf P3 meedoen aan de herstart van de race. Piastri had minder geluk en hield een beschadigde vloer aan het incident over.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lewis hamilton red bull racing crash monaco 1
De Grand Prix in Monaco startte met een chaotische openingsronde (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Heftig ongeluk voor Pérez, beide Haas-coureurs uit de race

Terwijl Piastri en Sainz vochten om P2, vond achter in het veld een gevecht tussen de beide Haas-coureurs en Sergio Pérez plaats. Al tijdens de eerste meters van de race ging het echter mis, toen Kevin Magnussen aan de rechterkant van Pérez de Mexicaan probeerde in te halen. Het linkervoorwiel van de Haas-coureur kwam tegen het rechterachterwiel van Pérez terecht, waardoor de Mexicaan de controle over zijn RB20 verloor en naar rechts spinde. Het Monaco-circuit is echter smal en al gauw knalde Pérez achterstevoren tegen de rechterkant van de baan aan. Magnussen zat nog altijd achter Pérez en botste tegelijkertijd tegen de zijkant van de Red Bull-bolide aan, die vervolgens door Magnussen weer naar de andere kant van de baan werd geduwd en ook daar tegen de vangrail aan schraapte. Uiteindelijk was er niet veel meer van de Red Bull-auto van Pérez over, maar gelukkig bleef de Mexicaan zelf ongedeerd.

Magnussens teamgenoot Nico Hülkenberg raakte ook bij het incident betrokken, doordat hij, nadat hij geprobeerd had de twee botsende auto’s in te halen om zo een verdere aanvaring te voorkomen, alsnog aan de achterkant van zijn auto werd geraakt door de twee gebotste coureurs. De schade was groot bij zowel Haas als Red Bull. Haas kon €813.200 ophoesten voor twee nieuwe voorvleugels, twee wielen, twee voorwielophangingen, en twee achterwielophangingen.

De RB20 van Pérez was er nog erger aan toe, en kon eigenlijk meteen worden afgeschreven. Red Bull mocht een bedrag van €1.999.200 ophoesten voor een nieuwe voorvleugel, achtervleugel, monocoque, twee sidepods, vloer, vier wielen, twee voorwielophangingen, twee achterwielophangingen, electronica, vier remmen, vier remtrommeldeflectoren en chassis voor de auto van de Mexicaan. Red Bull werd hierdoor ook de grootste pechvogel van de race, en eindigde als eerste betreffende de schade die er tijdens de Grand Prix van Monaco werd gereden. Pérez eindigde bij de coureurs ook op de eerste plek.

De tekst gaat verder onder de tabel.

coureurs monaco 2024 brokkenpiloten
Tabel 1. Pérez kwam ongedeerd, maar niet schadevrij weg bij het ongeluk met Kevin Magnussen, en reed de meeste schade van het Monegaskische weekend.

Ocon krijgt vliegles

De chaos van de openingsronde was ook na de horrorcrash van Pérez nog niet voorbij, en iets verder op de baan kwamen de twee Alpine-auto's elkaar tegen bij de ingang van de tunnel. Esteban Ocon kneep zijn teamgenoot daar af, waarbij het rechtervoorwiel van Pierre Gasly het linkerachterwiel van Ocon raakte. De Alpine van Ocon werd vervolgens gelanceerd, en kwam met een klap weer op de baan terecht. Ocon kon zijn race niet meer afmaken, terwijl Gasly wel zijn weg kon vervolgen. Gasly wist zelfs de eer van Alpine nog een beetje te redden, door P10 te eindigen en zo alsnog een waardevol punt te pakken. Ocon pakte alleen maar een rekening voor Alpine van €306.600, voor een nieuwe vloer, wiel, en achterwielophanging voor zijn auto. Bij Gasly moest wel de voorvleugel worden vervangen, wat het Franse team nog een extra €200.000 kostte.

Met de actie was het na de eerste ronde van de Grand Prix wel gedaan, en de coureurs kwamen tijdens de verdere 78 rondes op de straten van Monte-Carlo niet meer in crashes of spins terecht. Red Bull sloot uiteindelijk het weekend in het stadstaatje af op de eerste plaats betreffende de teams die in Monaco schade opliepen. De Oostenrijkse renstal stijgt daardoor naar plek twee in het algemeen klassement, achter Williams, terwijl Pérez bij de coureurs de koppositie van Alexander Albon overneemt.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut
Tabel 2. Red Bull kreeg de hoogste rekening thuisgestuurd na het weekend in Monaco.

Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.

Coureursstand F1-brokkenpiloten

Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut
Tabel 3. Pérez neemt de koppositie van Albon over in het algemene Brokkenpilotenklassement, na de Grand Prix in Monaco.

Constructeursstand F1-brokkenpiloten

Brokkenpiloten | Pérez schiet met miljoenenklapper naar leiding, Red Bull ook de pineut
Tabel 4. Williams gaat nog altijd aan kop in het algemene klassement voor de teams, terwijl Red Bull na Monaco op plek twee mag aansluiten.

Door: Noa de Ruijter en Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws