Eigenlijk ging het qua crashes in de Formule 1 tot aan de laatste drie wedstrijden best goed. Het kostenplaatje was er, maar voor de meeste teams viel het nog binnen de perken. De enige echt grote uitschieter die we tot die tijd zagen, was van Valtteri Bottas en George Russell. De heren kwamen met elkaar in aanraking in Emilia Romagna en leverden hun teams een flinke rekening. Inmiddels is het de Fin die verreweg de meeste schade bij andere teams veroorzaakt heeft. Geen wonder dat Mercedes zich dus stilhoudt als het over het budgetplafond gaat.
Recentelijk werd namelijk duidelijk dat er teams zijn die graag gecompenseerd willen worden voor schade die aangericht wordt door andere partijen. Christian Horner en Mattia Binotto vertegenwoordigden respectievelijk Red Bull Racing en Ferrari toen zij voor compensatie pleitten voor schade die aangericht was door andere partijen aan het materiaal. Voor Binotto kwam de klaagzang nadat Charles Leclerc getorpedeerd werd door Lance Stroll, Horner had vóór de Hongaarse Grand Prix al reden om het punt aan te stippen.
Diverse andere partijen hebben zich tegen het idee uitgesproken. Hoewel Mercedes zich in de discussie in het openbaar vooral in het midden heeft gehouden, wist Andreas Seidl voor McLaren aan te geven dat zij het in ieder geval niet zagen zitten. De beredenering? Incidenten horen bij het racen en moeten ingecalculeerd worden. An sich geen slechte gedachtegang en er valt zeker wat voor te zeggen, maar dit argument is afkomstig van een team dat verder nauwelijks schade opgelopen heeft middels acties van andere rijders.
Bottas en Russell lossen het startschot
De eerste echte grote rekening werd geopend door Bottas en Russell. De twee heren, beiden onder contract bij Mercedes, kwamen elkaar tegen op Imola, wat resulteerde in een lelijke crash. Het totale kostenplaatje? 850.000 euro voor Williams, 1.789.000 euro voor Mercedes. Gezien de FIA geen schuldige aanwees in het incident een rekening die de Brit en de Fin dus delen. Zo komen we uit op 1.312.000 de neus na de eerste Grand Prix in Italië. Gezien het Mercedes en een klantenteam van Mercedes betrof, geen probleem. Daar kan politiek intern het een en ander opgelost worden.
Daarna bleef het rustig op de F1-grid. In Stiermarken reed Charles Leclerc in ronde 1 Pierre Gasly uit de wedstrijd, maar pas in de tweede wedstrijd was er weer sprake van een serieus incident. Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel raceten het uit voor een puntloze eindklassering en eindigden samen in de grindbak. Aan het incident was uiteindelijk Raikkonen schuldig, wat hem zijn eigen 145.000 euro én het kostenplaatje van Aston Martin, 210.000 had moeten kosten, konden de teams schade verhalen op de concurrent.
Also read
Wie rijden er bij Mercedes in 2022?
Extreme kosten in Groot-Brittannië en Hongarije
Na de redelijke crash op de Red Bull Ring werd het alleen nog maar erger. In Groot-Brittannië werd Lewis Hamilton schuldig bevonden in de aanvaring met Max Verstappen, resulterend in een totaalplaatje van 1.814.000 euro voor de zevenvoudig wereldkampioen wanneer Red Bull haar geld mag innen bij titelconcurrent Mercedes. Dit is een combinatie van de schade aan de RB16B, 1.668.000 euro, en iets minder dan anderhalve ton aan zijn eigen W12, die in de rode vlag opgeknapt kon worden.
In Hongarije maakte de andere Mercedes-coureur het te bont. Na bocht 1 staat de in totaal veroorzaakte schade door Bottas in die ene race op zijn eigen 568.000, plus de 310.000 euro die hij aan schade veroorzaakt heeft bij Norris. Gezien de gridstraf van vijf plaatsen die hem boven het hoofd hangt in België mogen we er vanuit gaan dat de FIA hem ook schuldig acht aan de schade aan de twee Red Bulls. Tel hier dus 146.500 (Verstappen) en 213.000 euro (Perez) bij op en je zit op een kostenplaatje van 1.237.500 euro. Nogmaals meer dan een miljoen dus. Voor Lance Stroll zou de rekening na Hongarije 474.500 + 558.000 (Leclerc) + 145.000 (Ricciardo) bedragen.
Mercedes en McLaren niets te verliezen
Je hoeft de rekenmachine er niet bij te pakken om te zien dat het vooral voor Mercedes bijzonder nadelig uit zou pakken wanneer de FIA besluit dat teams schade op elkaar mogen verhalen. Bottas en Hamilton zouden naast hun eigen schade de kosten van Williams delen, bijna twee miljoen kwijt zijn na Groot-Brittannië en meer dan een miljoen na de wedstrijd op de Hungaroring. Je hoeft de rekenmachine er niet bij te pakken, maar we doen het toch even. Houd u zich goed vast, want de Mercedes-coureurs hebben in de eerste helft van 2021 zo'n 4.363.500 euro bij elkaar gecrasht, waarvan momenteel 2.503.000 voor eigen rekening was. Die rekening verdubbelt dus bijna als Red Bull en Ferrari hun zin krijgen.
Niet geheel onlogisch dat Red Bull dus voor de maatregel aan het lobbyen is. De Oostenrijkers hebben er het meeste mee te winnen, en de directe titelconcurrent heeft er het meeste mee te verliezen. Verder is het eigenlijk alleen Stroll die meer dan een miljoen euro aan schade rijdt bij elkaar, wat verklaart waarom we ook het Aston Martin-management nog niet over deze zaak gehoord hebben. Alfa Romeo zou ongeveer twee ton in de min staan bij Aston Martin, wat deze balans weer ietwat rechttrekt. McLaren staat na Hongarije ongeveer plus drie ton bij Mercedes en anderhalve ton bij Aston Martin. Flinke sommen, maar niet in de F1-wereld.
Het gaat om eerlijkheid
Enfin, het rekensommetje hierboven was bedoeld om duidelijk te maken dat er sommige teams zijn die heel veel te winnen hebben wanneer er een dergelijke regeling getroffen wordt, terwijl er andere teams zijn die er verder weinig mee opschieten of mee verliezen. Alfa Romeo, Haas en Williams opereren onder het budgetplafond. Voor deze drie teams is de extra schade dus sowieso geen struikelblok, hoewel ze natuurlijk in dit hypothetische scenario de schade nog wel zouden moeten bekostigen. Ook geen pretje.
Van de andere teams heeft elke deelnemer belang bij het wel of niet invoeren van de maatregel. Daarom moet de FIA kijken naar wat eerlijk is om door te voeren in de sport, en niet teveel aandacht besteden aan een McLaren, maar ook aan een Red Bull niet. De Britse renstal heeft immers weinig te winnen en middels de overeenkomst voor Mercedes-motoren een lijntje naar de Duitse titelverdedigers. Anderzijds schreeuwt Red Bull het hardst en moet daar ook niet naar gekeken worden. Zij kunnen immers bijna twee miljoen euro binnen hengelen van de titelconcurrent.
Wat is de ideale oplossing voor dit probleem? Ik weet het niet. Wanneer de FIA iemand schuld geeft in een groot incident lijkt het mij duidelijk dat er hoe dan ook repercussies aan acties moeten zitten voor de betreffende coureur. In het verleden waren dit soort maatregelen niet nodig, en dus lijkt het wat te modernistisch voor de sport, maar er is ook nog nooit een seizoen onder een budgetplafond verreden. Net zoals met de gridstraffen die coureurs mogelijk krijgen voor het gebruik van een extra motor, door toedoen van anderen, lijkt het huidige systeem te oneerlijk om stand te houden. Eens kijken of de FIA het daar mee eens is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties